השקעה לא בטוחה: מריל לינץ' מביע חוסר אמון בביטקוין

בנק ההשקעות אסר על לקוחות ויועצים פיננסיים שלו לקנות ביטקוין ■ האיסור חל על כל חשבונות הלקוחות של חברת ניירות הערך ההיסטורית, שהיום היא חטיבת הברוקראז' של בנק אוף אמריקה

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מריל לינץ' אסר על לקוחות ויועצים פיננסיים שלו לקנות ביטקוין, בנימוק שהמטבע המוצפן אולי אינו ראוי להשקעה מסודרת.

האיסור חל על כל חשבונות הלקוחות של חברת ניירות הערך ההיסטורית, ששייכת מאז המשבר הפיננסי לבנק אוף אמריקה . הוא אוסר על 17,000 היועצים הפיננסיים של החברה לא רק להציע השקעות שקשורות לביטקוין, אלא גם לבצע בקשות של לקוחות לקנות ולמכור את קרן ההשקעה בביטקוין Grayscale Investment Trust, לפי מקור יודע דבר. האיסור ממשיך מדיניות נוכחית של מניעת גישה לחוזי הביטקוין העתידיים שהושקו לא מכבר.

החזקות קיימות בקרן הביטקוין יכולות להישמר בחשבונות של הלקוחות, אבל לא בחשבונות הייעוץ שמשלמים לחברה עמלה, מסר המקור. חטיבת הברוקראז' של בנק אוף אמריקה השיקה את המדיניות הזו ב-8 בדצמבר, לפני השקת שוק חוזי הביטקוין הראשון בארה"ב.

"ההחלטה לסגור את קרן הביטקוין בפני רכישות חדשות נובעת מהחששות שנוגעים להלימה ולסטנדרטים של זכאות לקוחות למוצר הזה", לפי מזכר פנימי שהגיע לידי ה"וול סטריט ג'ורנל".

קרן ההשקעה בביטקוין של גרייסקייל היא קרן פתוחה (כיסה ויציאה חופשיות) שמשקיעה בלעדית במטבע הזה וערכה נגזר מערך הביטקוין, לפי Grayscale Investments. הוא הוקמה עבור משקיעים שחיפשו חשיפה לביטקוין באמצעות מכשיר השקעה מסורתי, כך לפי החברה, והיא נסחרת מעבר לדלפק.

החלטת מריל לינץ' לאסור מסחר בקרן ביטקוין היא הסימן האחרון לחששות של וול סטריט ממטבעות דיגיטליים. יחידת הברוקראז' האמריקאית של בנק UBS כבר אסרה על יועציה לסחור במוצרים שקשורים לביטקוין, לפי מקור יודע דבר. כמה בנקים נוספים - כולל ג'יי.פי מורגן צ'ייס, סיטיגרופ ורויאל בנק אוף קנדה - הודיעו ללקוחות שהם לא יציעו להם גישה לחוזי הביטקוין הראשונים כאשר השוק הה נפתח ב-10 בדצמבר.

בכירים בתעשייה פיננסית הביעו ספיקות לגבי הקיימות של הביטקוין בטווח הארוך. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, כינה את המטבע הזה "רמאות", ו-וורן באפט מברקשייר האתאוויי תהה אם ממשלות צריכות להמשיך להניח לו לצמוח בלי להתערב.

הביטקוין התחיל את שנת 2017 במחיר של 970 דולר, ועלה בדצמבר אל קרוב ל-20,000 דולר, עלייה של כ-2,000%, שכללה גם חמש ירידות של לפחות 30%, כולל אחת בדצמבר, שהורידה את המחיר ב-45% לפני התאוששות ל-14,292 דולר, לפי נתוני אתר CoinDesk. בסופו של דבר סיים הביטקוין את השנה שעברה בעלייה של 1,375%.

ליועצים במריל לינץ' יש דעות חלוקות על המהלך של ההנהלה. כמה מהם קוננו על אובדן הזדמנויות מסחר. היועצים אומרים שהלקוחות פונים אליהם לגבי השקעה בביטקוין. אך אחרים חושבים שהאינטרס של הלקוחות הוא להימנע מהשוק המתעורר במטבעות הווירטואליים.

"אני חושב שזה רעיון טוב מאוד", אמר אחד היועצים על החלטת ההנהלה. "הם עשו הערכה והחליטו שיש כאן יותר מדי סיכון". כשאתה קונה מטבע של מדינה, אמר אותו ברוקר, "אתה קונה את המדינה עצמה", בהתבסס על הכלכלה ועל היצע הכסף שלה. "כשאתה קונה את הביטקוין, אתה קונה רק ביטקוין".