יש רופא במשרד? אנא גש למחלקת בנקאות ההשקעות

יותר ויותר מעסיקים מקימים במקום העבודה מרפאות לטיפול ראשוני במטרה לשמור על הבריאות ועל הפריון של העובדים

רופא במשרד (אילוסטרציה) / צילום: שאטרסטוק
רופא במשרד (אילוסטרציה) / צילום: שאטרסטוק

בימי רביעי בבוקר נוסע סטיבן פילי, אורתופד מנתח בניו-יורק, למרכז העיר כדי לבדוק את מטופליו. אך במקום להגיע למשרדו מקבל ד"ר פילי את המטופלים במשרדיהם בבנק ההשקעות גולדמן זאקס.הוא בודק כעשרים וחמישה מעובדי גולדמן - החל במנהלים בכירים ועד אנליסטים זוטרים ועוזרים אדמיניסטרטיביים.

ד"ר פילי עובד לצד כמה רופאים אחרים במרפאת גולדמן זאקס ששוכנת בקומה העשירית בבניין משרדיה הראשיים של החברה בקרבת וול סטריט.

"האנשים האלה עובדים כל כך קשה שזה לא ייאמן. הם מגיעים עם כאבי גב וירכיים", הוא מספר על מטופליו בגולדמן. הוא מטפל באנשים שסובלים מהתופעה שאותה הוא מכנה "צוואר של בנקאי השקעות" - דלקת פרקים שפוקדת אנשים בסוף שנות הארבעים שלהם, בייחוד אנשים שמביטים במספר רב מאוד של צגים.

מעסיקים שמבקשים לשמור על הבריאות ועל פריון העבודה של העובדים מתקדמים אל מעבר לסדנאות יוגה וקורסי הדרכה מקוונים על איזון בית-עבודה. מספר הולך וגדל של עסקים מקימים במקום העבודה מרפאות שבהן יכולים העובדים לקבל טיפול ראשוני, ובמקרים מסוימים גם להתייעץ עם מומחים מבלי שייאלצו להתרחק מהעבודה.

חברות רבות מחשיבות מרפאות אלה לאמצעי התמודדות עם עלויות שירותי הבריאות הכבדות, ובמקביל גם כאמצעי לוודא שהעובדים זוכים לטיפול ולתשומת לב הולמים. מעסיקים אחרים - בעמק הסיליקון ובמקומות אחרים - רואים מרפאות אלה ככלי מהותי לשכירת ושימור עובדים. חלק מהמרפאות מתגאות ביכולתן להציע חוויה טובה יותר מחוויית הביקור המסורתי אצל הרופא, מכיוון שהן חוסכות מהמטופלים את הצורך להמתין, ומהרופאים את הצורך לקצר את ביקורי המטופלים בגלל מחסור בזמן.

במשרדי גולדמן זאקס בניו-יורק יכולים העובדים לגשת לרופא חירום בכל אחד מימות השבוע, וגם להתייעץ עם רופאים ברובד הרפואה הראשונית ועם מומחים, כולל רופא עור ורופא נשים, שעובדים ברוטציה. הם גם יכולים להתייעץ עם האורתופד המנתח ד"ר פילי. לרשות העובדים עומד גם פיזיותרפיסט שמתמחה ברפואת שיקום ושמגיע לפרקים למרפאה.

בשוקי העבודה התחרותיים יכול קיומה של מרפאה במקום העבודה להעניק למעסיק יתרון בגיוס עובדים, לדברי לארי בורס, העומד בראש האיגוד הלאומי של מרכזי הבריאות במקום העבודה (National Association of Worksite Health Centers), איגוד מקצועי שהוקם ב-2012. "בעמק הסיליקון החברות מאוד תחרותיות בכל הנוגע למרכזי הבריאות במקום העבודה מכיוון שאנשים יכולים ללכת לכל מקום, והם שואלים: יש לכם מומחה לדיקור סיני? יש לכם כירופרקטור? ", מספר בורס.

על בסיס סקר שערך האיגוד ב-2014, ההערכה היא כי ב-30% מהחברות האמריקאיות בכל הגדלים יש מרכז שירותים רפואיים עבור העובדים. השנה יתפח נתון זה לכ-50%, לדברי בורס, שמסתמך על סקר שנערך מאז, ושהעלה כי 11% נוספים מהחברות שוקלות להקים מרפאות עד 2020.

לדבריו, רמת שירותי הבריאות במרפאות אלה מגוונת והיא נעה מאחות רפואית אחת לצוות של רופאים ראשוניים ומומחים.