אל-על תקבל 135 מיליון דולר מבנקים זרים למימון הדרימליינר

המימון הוא למטוס מדגם 787-9 שהחברה אמורה לקבל עד סוף מארס ■ זאת במסגרת הצטיידות חברת התעופה ב-16 מטוסים חדשים המימון מורכב מהלוואה בכירה של 114 מיליון דולר והלוואה נחותה בסך 21 מיליון דולר

חברת אל-על  דיווחה היום כי חתמה על מזכר הבנות עם בנקים זרים לקבלת מימון בסך של 135 מיליון דולר לרכישת מטוס דרימליינר מדגם 9-787. מדובר במטוס שנרכש על-ידי החברה מיצרנית המטוסים בואינג בחודש אוקטובר 2015 ושאמור להימסר לאל-על במהלך הרבעון הנוכחי, קרי עד סוף מארס.

המימון מורכב מהלוואה בכירה של 114 מיליון דולר, בריבית ליבור לשלושה חודשים (כיום 1.7%) בתוספת מרווח עם החזר רבעוני על פני 12 שנים מיום קבלתה, וכן מהלוואה נחותה בסך 21 מיליון דולר, בריבית ליבור לשלושה חודשים בתוספת מרווח עם החזר רבעוני על פני שש שנים מיום קבלתה. מרווח הריבית המשוקלל למימון הינו בטווח שבין 1.50% לבין 2.50%.

מאל-על נמסר כי ההלוואות יילקחו על-ידי חברה ייעודית שתוקם במסגרת עסקת המימון, כמקובל בעסקאות מסוג זה. ההלוואות יובטחו בשעבוד על המטוס, המחאת זכויותיה של אל-על בקשר עם ביטוחי המטוס, וכן אחריות חברת בואינג למטוס וחברת רולס רויס למנועי המטוס.

בנוסף, מזכר ההבנות כולל סעיפים מקובלים בעסקאות מסוג זה, כגון אפשרות של המממנים לפירעון מוקדם של ההלוואות בקרות אירועי הפרה על-ידי אל-על. מנגד, תקבל אל-על זכות לפירעון מוקדם מלא או חלקי של יתרת ההלוואות, בכפוף לתנאים שנקבעו בין הצדדים במזכר ההבנות. ההלוואה אינה כוללת התחייבות לעמידה באמות מידה פיננסיות.

אל-על נמצאת כיום בעיצומו של תהליך הצטיידות ארוך טווח במטוסי דרימליינר חדשים מדגמי 8-787 ו-9-787. נכון לסוף נובמבר 2017, הפעילה החברה שני מטוסי דרימליינר מתוך 16 מטוסים שרכשה וחכרה, ושאמורים להגיע לידיה במהלך השנים הקרובות.

אל-על טרם פרסמה את תוצאותיה ל-2017 כולה, אולם ניתוח התוצאות לתשעת החודשים הראשונים של השנה מציג צניחה של 57% ברווח הנקי ל-35 מיליון דולר בלבד. את הסיבה לירידה החדה הסבירה אל-על בעלייה בהוצאות השכר במונחים דולריים, שנבעה מחולשת הדולר מול השקל, וכן מהעלייה במחירי הדלק הסילוני שהושפעו מהזינוק במחירי הנפט בעולם.

ב-2017 נחלש הדולר בכ-10% מול השקל, בשעה שמחיר הנפט הגולמי זינק בכ-11%. על רקע ההרעה בתוצאות, איבדה מניית אל-על ב-2017 כ-40% מערכה וכעת נסחרת החברה לפי שווי של 740 מיליון שקל (216 מיליון דולר) בלבד.

שלשום הודיעה אל-על כי לתפקיד המנכ"ל החדש של החברה ימונה גונן אוסישקין, שממלא בה תפקידים שונים מאז שנת 2004 וכיום מכהן כסמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים. אוסישקין ייכנס לתפקידו בשבועות הקרובים, לאחר תקופת חפיפה עם המנכ"ל היוצא, דוד מימון.