"השקעה בטויוטה, פולקסווגן ו-GM עדיפה על החזקה בטסלה"

עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה: "לגבי השקעה בטסלה קיים סימן שאלה גדול, תזרים בעייתי והפסדים שהולכים וגדלים ובכך מסכנים את החברה בטווח הארוך"

עמית ביליה/ צילום: מקס מורון
עמית ביליה/ צילום: מקס מורון

שנת 2018 מסתמנת כשנה בה טכנולוגיית הרכב החשמלי תגיע להבשלה. ההתקדמות הטכנולוגית וירידת מחירי הסוללות הגדילו באופן משמעותי את המכירות ב-2017 ועם כמות הדגמים שהולכת לצאת ב-2018 הגידול במכירות הולך להיות משמעותי. עד סוף אוקטובר נמכרו ברחבי העולם כ-888 אלף רכבים חשמליים כאשר המכירות צפויות לחצות את המיליון יחידות עוד השנה והשאלה היא רק בכמה ומה שיביא לכך שהזינוק במכירות צפוי להסתכם בכ-55% מול שנת 2016.

בשנה הקרובה עלות הכוללת של רכב חשמלי (רכישה, דלק וטיפולים) צפויה להיות זולה משמעותית בהשוואה לעלות של רכב "מסורתי" עם מנוע בערה פנימית. זאת במידה ונוסיף לזה את הסובסידיות הממשלתיות בסין, אירופה ובארה"ב - כך שמבחינה כלכלית במדינות בהן קיימת סובסידיה אין ספק שיותר משתלם לקנות רכב חשמלי.

בניגוד לדגמים של 2017 שהציבו שתי ברירות - או לקנות רכב פרמיום ב-80,000 דולר וצפונה או להתפשר על רכב עם טווח נסיעה של מתחת ל-200 ק"מ שכרוך בזמן הטענה של לילה שלם במקרה הטוב (גם כאשר הביצועים של רכבים אלו נחותים משמעותית מרכבי מנוע בערה פנימית) - בדגמי 2018 העממיים חל שיפור ניכר בטווח הנסיעה ובמהירות ההטענה ולזה מתווספת גם פריסת רשת תחנות הטענה, כך שרכישה של רכב חשמלי הופכת לנוחה יותר. לדוגמא, ניתן לראות את הדגם העממי של טסלה שכ-300 אלף יחידות נמכרו במכירה מוקדמת וזאת במחיר של 35,000 דולר. אותו הדגם (MODEL3) מספק טווח נסיעה של 360 ק"מ וטעינה מהירה של חצי שעה בדגם הבסיסי, כאשר ניתן לשדרג את הסוללה בעלות של 9 אלף דולר ולהגדיל את טווח הנסיעה באופן משמעותי לכדי 496 ק"מ.

עם זאת, התחרות גוברת, וטסלה כבר לא לבד בתמונה, חברות הרכב הבינו שאם לא ירימו את הכפפה הם יישארו מאחור וכך למשל וולוו הכריזה שבשנת 2019 כל דגמי החברה יהיו חשמליים או היברידים. דוגמה נוספת ניתן למצוא ביצרנית הרכב 'ניסן' שהשיקה את דגם 'לייף' שמגיעה לטווח של עד 240 ק"מ עם זמן טעינה של 4 שעות בלבד - בעלות כוללת של כ-30 אלף דולר. כמו כן, דגם 2018 של רנו ZOE מגיע לטווח של 290 ק"מ והמחיר - 25,000 דולר. עם זאת, המתחרה היותר משמעותית של טסלה 3 M היא השברולט 'בולט' שמגיעה לטווח של 370 ק"מ עם 200 כוחות סוס, זמן טעינה של 4 שעות ומחיר נוח יחסית של 37,000 דולר (לפני סובסידיות).

כמובן שיש עוד מספר רב של דגמים אך הרעיון הוא שטווח הנסיעה ומהירות הטעינה השתפרו משמעותית כך שרכב חשמלי לא גורע מהתפקוד והנוחות. ניתן לדמות את זה לטלפונים הניידים שלנו, קשה לתפקד עם נייד שצריך הטענה כל 3 שעות אבל 9 שעות בין הטענה להטענה זה כבר סיפור אחר. בכנס האחרון של טסלה מלבד משאית חשמלית ומכונית רודסטאר הציגה טסלה את הסוללה שתורכב ברודסטאר שמגיעה לטווח של 1000 ק"מ, כלומר סוללה שמפיגה את כל החששות של היכן ומתי נטעין את הרכב.

אז מה הדרך הטובה ביותר להיחשף למהפכה?

עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה, מציין כי "במעגל הראשון עומדות כמובן חברות הרכב. טסלה  היא מצד אחד המובילה הטכנולוגית, אך חברות הרכב הבינו שאם הן לא ירימו את הכפפה הן עלולות להישאר הרחק מאחור בשעת השין. חברות שיעבירו תקציבי ענק לטובת מחקר ופיתוח יוכלו להדביק את הפער ולתפוס נתחי שוק. לכן לגבי השקעה בטסלה קיים סימן שאלה גדול, תזרים בעייתי והפסדים שהולכים וגדלים ובכך מסכנים את החברה בטווח הארוך. מצד שני, ישנן חברות רכב רווחיות עם תקציבי ענק להשקעה במחקר ופיתוח ובהן כדאי להתמקד. דוגמה אחת היא ענקית הרכב טויוטה ששולטת בשוק המשפחתיות ההיברידיות ועומלת על פיתוח סוללת 'סולייד-סטייט' שכנראה תוצג רק בסוף העשור. GM ופורד גם שינו את הגישה לגבי רכבים חשמליים וכנראה בדומה לוולוו יעבירו את המיקוד לרכבים החשמליים - כמוהם גם פולקסווגן, אאודי, דיימלר וחברת BMW .

חברות רכב נוספות שצפויות לצמיחה מהירה הן חברות הרכב הסיניות, ביניהן BYD ,GEELY, BAIC, ZHIDOU, SAIC . סין היא כאמור המובילה במכירות רכבים חשמליים בשנת 2017 כשמספר הרכבים החשמליים שנמכרו במדינה חצה את רף ה-400 אלף, בעיקר בעזרת הסובסידיות והמודעות הגוברת לזיהום אוויר בערים הגדולות. הרכבים הסינים לא נופלים בשום פרמטר מהמכוניות החשמליות המערביות ומיקומם בתוך שוק היעד החם ביותר בהחלט עוזר להגברת המכירות (נכון לסוף אוקטובר).

בתוך כך, אומר ביליה, חשיפה למניות הסיניות אפשרית דרך הבורסות בהונג-קונג. חשיפה לתעשיית הרכב ניתן להשיג גם דרך ה-ETF CARZ . "להערכתנו בשלב זה השקעה בטויוטה, קבוצת פולקסווגן, GM ו-BYD עדיפה על החזקה בטסלה". 

במעגל השני, הוא מציין, ניתן לבחון השקעה בחברות שאמונות על שינוי, השבחה והתאמת קו הייצור במפעלי הרכב דוגמת רוקוואל (סימול: ROK ) שמתמחה באוטומציה למפעלים בעיקר בשוק הרכב ( ABB ) שגם מספקת אוטומציה למפעלים ובנוסף מקימה רשתות הטענה מהירה לרכבים חשמליים בכל העולם. חברה נוספת שכדי לבחון היא LEAR (סימול: LEA ), ספקית מובילה של מערכות אלקטרוניות, מערכות חשמל, מערכות ישיבה חכמות, מערכות טעינה לרכב ועוד מספר רב של מוצרים. החברה צפויה להנות בשנים הקרובות מצמיחה בשוק הרכב החשמלי והאוטונומי. "נציין כי לאחרונה רכשה LEAR את EXO הישראלית במטרה לאמץ את טכנולוגיית ה- GPS לרכב האוטונומי של החברה. להערכתנו ROK ,ABB ,LEA יציגו שיפור בהכנסות בשנה הקרובה".

במעגל השלישי ניתן לבחון השקעה בספקי חומרי הגלם. המהפכה החשמלית בתחום הרכב (גם בעזרת מהפכת האנרגיה הסולרית) הגבירו את הדרישה לליתיום, שהינו החומר העיקרי לבניית הסוללה. "בשנים הקרובות הביקוש לליתיום צפוי לשלש עצמו ולכן השקעה במכרות ליתיום עשויה להיות מניבה לטווח הארוך. ניתן לקנות ETF בשם LIT שמאגד בתוכו חברות ליתיום וגם יצרניות סוללות. להערכתנו, המגמה החיובית בביקושים לליתיום תמשיך גם ב-2018".

בשורה התחתונה, אומר ביליה, אין ספק שכמות מכירות הרכבים החשמליים הולכת לטפס ב-2018. הרכב החשמלי נכנס לראש סדר העדיפויות של חברות הרכב ואנו צפויים לראות בשנה הבאה מבול של פיתוחים בדגמי הרכב, הסוללות והמערכות שמותקנות ברכבים. כמו כן אנו עדים לכך שעוד ועוד מדינות מאמצות תקנות למניעת זיהום אוויר מכלי הרכב ע"י עידוד יצרניות הרכב לייצר רכבים ידידותיים לסביבה, Zero Emission Vehicle (ZEV) Program . 

■ אין באמור לעיל משום המלצה כלשהי להשקיע בנייר ערך כזה או אחר. כל המשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה עושה זאת על דעתו בלבד.