המועצות האזוריות: "תכנון היסטרי - מכת מוות לחקלאות"

מדובר במכתב ששלח יו"ר מרכז המועצות האזוריות, עמיר ריטוב, לשרי קבינט הדיור, על רקע הדיון שמתקיים היום בנוגע להכרזת מתחמים נוספים שיעברו לטיפול הותמ"ל

חקלאות בעמק האלה/ צילום: איל יצהר
חקלאות בעמק האלה/ צילום: איל יצהר

מרכז המועצות האזוריות ממשיך בהתנגדותו לתוכניות הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). לאחר שיצא בקמפיין ציבורי נרחב, לצד ארגונים נוספים, כנגד הארכת תוקף הותמ"ל בשנה נוספת, יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת לב השרון, עמיר ריטוב, שלח הבוקר (ב') גם מכתב לחברי קבינט הדיור, בו הוא מתריע מפני אישור מתחמים נוספים היום בישיבת הקבינט. על פי ריטוב, חלק ניכר מהמתחמים מתייחס לשטחי המועצות האזוריות, כאשר לאחרונים לא ניתנה הזדמנות להתייחס לתוכניות. במכתבו מבקש ריטוב משרי הקבינט לאפשר לנציגי המועצות והיישובים להם נוגעת התוכנית להופיע בפני הוועדה ולהציג את עמדתם.

"מדיניות התכנון הארצית מכירה בחשיבות השמירה על שטחים פתוחים ופנויים מבניה. חשיבות זו עולה ביחס לשטחי החקלאות, אשר נועדו להבטיח קיום בר-קיימא לדורות הבאים. יש להעניק העדפה ברורה לתוספת בינוי בדרך של התחדשות עירונית ועיבוי בערים, חלף ניצול וזילות השטחים הפתוחים, ותוך שמירה על האופי הכפרי של ההתיישבות החקלאית", כך במכתב.

"התכניות העולות היום לדיון כוללות כ-13 אלף דונמים, מתוכם כ-12 אלף דונמים בשטחי המועצות האזוריות זבולון, מגידו, דרום השרון ושדות הנגב", מסביר ריטוב וממשיך: "תכנון זה נעשה ללא כל התייעצות או דיון עם היישובים וללא שהובאו כל ההשלכות הקשות האפשריות לשיקול ועדת השרים. על פי פסקי דין של בג״צ יש לאפשר לרשות המקומית שהתכנון בתחומה את זכות השימוע טרם הכרזה. תכנון במסלול הותמ"ל מתמקד בקיצור הליכי התכנון, אך נמנע מטיפול בחסמים העיקריים ובתשתיות הנדרשות ברמה לאומית, המונעים פיתוח בתחום הבנייה והדיור.

"מרכז המועצות האזוריות וראשי המועצות מתנגדים להכרזות על מתחמים חדשים, בעוד שניכר כי יש מקום לבחינה עמוקה של אופן ההכרזה, משמעותה ונחיצותה, לאור מצב תכניות הותמ"ל במתחמים שהוכרזו עד כה. אנו מבינים את הצורך בפתרון משבר הדיור ומציעים את שיתוף הפעולה למציאת הפתרונות האיכותיים ביותר. תכנון מתוך היסטריה, אי הסדר וחוסר תיאום במסגרת ה"פתרון" הדורסני של הותמ"ל, הינו מכת מוות לחקלאות ולמרחב הכפרי בישראל. אנא, פעלו עימנו כדי ליצור עתיד טוב יותר לילדנו".