אושר היטל המגביל יבוא זכוכית מטורקיה - כדי להגן על פניציה

ועדת הכספים אישרה את הארכת התוקף של ההיטל, בנימוק שימנע פגיעה במפעל פניציה המעסיק כ-170 עבדים ■ יש גם מתנגדים: "אני לקוח שבוי של פניציה, ואנחנו ניפגע מההיטל. לא רק עובדי פניציה חשובים"

מפעל פניציה בנצרת /צילום: איל הצפון
מפעל פניציה בנצרת /צילום: איל הצפון

ועדת הכספים של הכנסת החליטה היום (ב') לאשר את הארכת תוקפו של היטל ההיצף על יבוא של זכוכית מטורקיה. חברי הוועדה אשרו את הארכת הצו בנימוק שהוא ימנע פגיעה במפעל פניציה שבנצרת עילית שמעסיק כ-170 עובדים וזאת, תוך השתלטות טורקית על תעשיית הזכוכית בארץ.

הצו נחתם בידי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן ושר האוצר, משה כחלון תמך בו. עם אישורו בוועדת הכספים, הצו ייכנס לתוקף ובמסגרתו יבוא של זכוכית צפה מטורקיה יעשה תוך תשלום היטל בגובה של 26.5%.

לחתימה על הצו ולאישורו בכנסת קדמה חקירה שקיים הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל. ההמלצה של טל על הארכת ההיטל באה בעקבות החשש שיבוא של זכוכית מטורקיה יאלץ את פניציה להתמודד עם מצב של סחר בלתי הוגן, שכולל יבוא זכוכית במחירי הפסד.

ההחלטה לאשר את הצו התקבלה חרף מאבקן של חברות לעיבוד זכוכית שטענו כי הגבלת היבוא- תסב להן פגיעה אנושה. לטענת מעבדי הזכוכית מאז הוצא הצו הראשון, ב-2016 נסגרו יותר מ-5 מפעלים שעסקו בעיבוד זכוכית.

ההחלטה על הארכת ההיטל התקבלה למרות התנגדות אגף התקציבים במשרד האוצר והממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין.

בחוות-דעת שהגישה לשרי הכלכלה והאוצר, הלפרין העירה כי "המשך הטלת ההיטל על יבוא של זכוכית צפה מטורקיה צפוי להותיר את השוק המקומי שבוי בידיה של פניציה, שביכולתה לפעול בדרכים שונות להשאת רווחים על חשבון מעבדי הזכוכית".

במשרד הכלכלה אמרו כי ההחלטה להאריך את הצו התקבלה לאחר שהנהלת פניציה התחייבה לא להשתמש לרעה בהיטל ולא להעלות את מחירי הזכוכית לחברות העיבוד המקומיות.

הממונה על היטלי הסחר, טל אמר היום בכנסת כי "למפעלים בטורקיה יש עודף כושר יצור שעומד על יותר מ-30 מיליון טון בהשוואה ליצרנים המקומיים. אם יוחלט על הסרת ההיטל, נחווה חידוש של ההיצף והמשמעות יכולה להיות הרסנית למפעל פניציה".

מנכ"ל חברת גלסקו מחסני זכוכית, אמיר קירל שעוסקת בעיבוד זכוכית אמר מנגב כי "אני לקוח שבוי של פניציה, ואנחנו ניפגע מההיטל. לא רק עובדי פניציה חשובים. כ-2500 איש מועסקים בעיבוד זכוכית, ובפניציה מועסקים כ-170 עובדים".