דואר ישראל | בלעדי

רשות החברות תקדם תוכנית להפרטת דואר ישראל

בישיבה שנערכה אצל שר האוצר כחלון בהשתתפות שר התקשורת קרא, ביקשה הנהלת הדואר לקדם הפרטה על רקע התחרות הגוברת והשחיקה הצפויה בהכנסותיה ■ כחלון הורה לרשות החברות לגבש מתווה

האם חברת דואר ישראל יוצאת להפרטה? אם לשפוט על פי התגובות בישיבה שנערכה היום אחר הצהריים אצל שר האוצר משה כחלון, הרי שהתשובה לכך היא חיובית. רשות החברות תפעל בשבועות הקרובים לגבש מתווה שיובא לאישורו של כחלון, שיאפשר להתחיל בהפרטת החברה בדרך של חיפוש משקיע חיצוני או באמצעות הנפקה.

בפגישה שנערכה אצל כחלון השתתפו גם שר התקשורת איוב קרא, בכירי חברת דואר ישראל, בכירים מרשות החברות, וכן בכירים ממשרד התקשורת. בישיבה הציגה חברת דואר ישראל את תחזית ההכנסות שלה לאור הרפורמה שעברה. מסתבר שלמרות הרפורמה האחרונה שתיקנה רבים מהחוליים של הדואר בהיבט השירות לצרכן, הרי שבמבט צופה פני עתיד, ההכנסות של הדואר ימשיכו להישחק והתחרות תכרסם ברווחיותה, כאשר מנגד, הפיצוי שהחברה מקבלת כתוצאה מהמעבר להפצת חבילות, איננו מפצה על הגידול בעלויות כתוצאה מחובת השירות האוניברסלי והירידה בהכנסות מדואר כמותי. מדובר על שחיקה בהכנסות שתגיע בטווח של כמה שנים לעשרות ואף למאות מיליוני שקלים.

הפרטת הדואר היא חלק מהרפורמה שגובשה לפני כ-3 שנים ולוותה בפיטורי מאות עובדים. ההפרטה אמורה לאפשר לחברה הזרמת הון כדי לשפר את ביצועיה וכדי שתוכל להמשיך לשרוד בתחרות הקשה שממשיכה לכרסם בהכנסותיה וזאת למרות שצומצמו ימי החלוקה והוקטן מספר הדוורים.

על פי הערכות שונות, ניתן להפריט את הדואר לפי שווי של 2 מיליארד שקלים (ללא מכירת נדל"ן תפעולי), כך שהחברה תוכל להכניס לקופתה 400 מיליון שקל במידה וייכנס משקיע שירכוש 20% מהחברה.