היענות נמוכה במכרז קרקע למגורים באילת שלא במחיר למשתכן

רק הצעה אחת הוגשה, לאחד משלושה מתחמים ■ ההצעה הוגשה בסכום הקרוב מאוד למינימום שנקבע

אילת / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אילת / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כבר שנתיים שכמעט כל מכרזי הקרקע שמפרסמת המדינה הם מכרזי מחיר למשתכן. יזמים וקבלנים מתלוננים כבר תקופה ארוכה שלמי שאינו לוקח חלק בתוכנית הממשלתית אין מכרזים שהוא יכול לגשת אליהם כל עוד המדינה לא שבה לפרסם מכרזי קרקע רגילים. עם זאת, נראה שגם כשיש מכרז רגיל, הוא לא זוכה להיענות מצד הקבלנים והיזמים, בעיקר בפריפריה.

דוגמה עדכנית למצב זו אפשר למצוא במכרז שנסגר לאחרונה בעיר אילת - מכרז רגיל, לא במסגרת מחיר למשתכן, שכלל שלושה מגרשים שונים לבניית 84 יחידות דיור בשכונת שחמון 11 למכרז, שכלל שלושה מגרשים לבניית 15, 18 ו-51 יחידות דיור, כולן למכירה בשוק החופשי, לא הוגשו כלל הצעות בשני מגרשים מתוך השלושה, ובמגרש הנותר הוגשה הצעה אחת בלבד שהוכרזה כזוכה.

מדובר במגרש הגדול יותר מבין השלושה לבניית 51 יחידות דיור והזוכה, חברת אייל פרץ יזמות נדל"ן, הציעה במכרז כ-3.11 מיליון שקל בלבד, סכום כמעט זהה למחיר המינימום שנקבע (3.08 מיליון שקל), בעוד השומה שנקבעה במכרז עמדה על סכום גבוה משמעותית - כ-28.4 מיליון שקל. נציין כי יחד עם עלות הפיתוח, ההצעה הזוכה במכרז משקפת עלות קרקע ליחידת דיור בגובה כ-288 אלף שקל.

על פי יזמים הפועלים בעיר אילת, היעדר הביקוש במכרז אינו מפתיע למי שבקיא בשוק המקומי. "כבר יותר מחמש שנים שמכרזי השיווק של רמ"י באילת לא מצליחים. לאחרונה נכשלו מכרזים בשכונת השחמון ולפני כשנה נכשל אפילו מכרז מחיר למשתכן באותה שכונה. בפעם הקודמת ששיווקו בשחמון רמ"י דרשה 500 אלף שקל ליחידות דיור קרקע רק עבור הפיתוח. זה סכום מטורף, ולכן הוא נכשל", כך מסביר יזם הנדל"ן יוסי אברהמי, הבעלים של חברת יוסי אברהמי ומי שבנה יותר מ-1,200 יחידות דיור באילת במהלך השנים.

עוד מסביר אברהמי כי "במכרז חוזר שנסגר לפני כשבועיים הורידו ברמ"י את הדרישה לפיתוח בחצי, 250 אלף שקל ליחידות דיור קרקע. המכרז שוב נכשל. רק בסכום של 100 אלף שקל ניתן יהיה לקדם את הבנייה שם. בנוסף, לקחו את הקרקע הכי פחות אטרקטיבית באזור וניסו לשווק אותה במכרז רגיל ואילו את הקרקע האטרקטיבית נתנו למכרז מחיר למשתכן. הם עושים הכל כדי לומר שמחיר למשתכן מצליח. בפועל זה לא נכון. זו אחיזת עיניים".

יזם נוסף הפועל באילת, אבי כראל, מסביר כי היעדר הביקוש במכרז קשור גם למספר הנמוך של יחידות הדיור בשיווקים של רמ"ח: "הפרויקטים הקטנים של עד כ-20 יחידות דיור לא מושכים את החברות הגדולות להגיע לאילת, בגלל הצורך לשנע מערכות לוגיסטיות ועובדים לדרום".