המחוזי: ממגורת דנון לא תוכל להשתתף במכרז בנמל אשדוד

בעקבות פסק הדין מסתמן סדק ראשון במונופול של עשרות שנים המתקיים בתחום הממגורות של גרעינים בנמלי ישראל

ממגורות דגון  / צילום: איל יצהר
ממגורות דגון / צילום: איל יצהר

פסק דין עקרוני בתחום ההגבלים העסקיים ניתן אתמול (א') בבית המשפט המחוזי לעניינים מינהליים בתל-אביב, שבעקבותיו מסתמן סדק ראשון במונופול של עשרות שנים המתקיים בתחום הממגורות של גרעינים בנמלי ישראל: סגן הנשיא קובי ורדי (אחד המועמדים למינוי לבית המשפט העליון) דחה עתירה של ממגורת דגון מחיפה והחברה-הבת שלה ממגורות אשדוד, נגד חברת נמלי ישראל (חנ"י). זאת, לאחר שחנ"י אסרה על השתתפותן של שתי החברות במכרז להפעלת הממגורה בנמל אשדוד.

ממגורת דגון - באמצעות עורכי הדין אמיר כספרי, גיתית לוין גרינברג ואיילת בן-גיגי - טענו כי יש לבטל את התנאי במכרז האוסר את השתתפותה ואת השתתפות ממגורת אשדוד במכרז, משום ש"אין כל תחרות בין מגורות דגון בנמל חיפה לממגורת אשדוד בנמל אשדוד - ולא יכולה להיות כל תחרות".

הנימוק העיקרי של ממגורת דגון היה שיש יתרון מובנה ומשמעותי של נמל חיפה, שבו עלות הפריקה בחיפה זולה בהרבה מאשר באשדוד.

חנ"י - באמצעות עורכי הדין יוסי בנקל וענבל רז ממשרד שבלת ושות' (בעבר ראבד מגריזו בנקל) - טענה כי מדובר בהחלטה מקצועית וסבירה, שהתקבלה בוועדת המכרזים אחרי קבלת חוות-דעת של הממונה על ההגבלים העסקיים.

לדברי חנ"י, הפסילה מתחייבת כדי לחשוף את המפעיל של ממגורת אשדוד לתחרות הוגנת ושוויונית בשוק המגורות הנמליות, ו"החלטה זו עולה בקנה אחד עם הוראות הדין ואף מתחייבת לאור ההיגיון והשכל הישר, למנוע ממי שמרכז בידו כמונופול את כל שירותי הממגורות הנמליות בישראל במשך למעלה מ-50 שנים ומהווה מונופולין בשוק מלהשתתף במכרז".

פסק הדין מסיים מהלך שבו התחילה חנ"י לפני 5 שנים, כאשר פעלה לבטל את זכות הסירוב הראשונה שעמדה לדגון להמשיך ולהפעיל את הממגורות באשדוד, מה שהיה מונע ממתחרים לגשת למכרז. השופט קבע כי ועדת המכרזים פעלה כראוי ובשיקול-דעת מקצועי, ואין מקום להתערב בהחלטתה.

דגון מפעילה את הממגורה בחיפה מאז 1951, וההסכם אמור להסתיים ב-2021. את הממגורה באשדוד מפעילה החברה-הבת ממגורות אשדוד במשך 35 שנים, עד פרסום המכרז הנוכחי בספטמבר 2017, ובו האיסור על השתתפותה. עם זאת, הממגורה המופעלת על-ידי דגון בחיפה עדיין שולטת ב-70% משוק יבוא הגרעינים, החיטה והתבואות, ובכך היא בעלת השפעה מהותית על מחירי המזון בישראל.

"אין כיום תחרות כלל", קבע השופט, "כאשר דגון הוא גורם יחיד ומונופוליסטי המפעיל את שתי הממגורות, השולט בהן באופן מוחלט, ואין לו גם כל אינטרס כלכלי לייצר תחרות של ממש. אם ייכנס מפעיל חדש לממגורת אשדוד, יהיה לו אינטרס כלכלי מובהק להרחבת פעילות הממגורה, שיפור השירות והתחרות בממגורת דגון בחיפה, וכנ"ל יהיה אינטרס לממגורת דגון בחיפה לשפר את השירות".

השופט ורדי אימץ את עמדתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, שלפיה ממגורות אשדוד וחיפה פועלות כמונופול, ויש מקום לפתיחת השוק למתחרים נוספים. "זכייתה של דגון במכרז", פסק השופט, "צפויה לשמר את מעמדה כבעלת מונופולין מוחלט בשוק זה ולאיין את התחרות בו, ולכן יש עדיפות ברורה מבחינה תחרותית שהזכות תוקנה לגורם אחר, באופן שיקים תחרות בין שני מפעלי ממגורות נמלית, לרווחת ציבור הצרכנים כולו".