הצעת חוק חדשה היום בכנסת: חובת דיווח של סגני שרים

ח"כ יעל כהן-פארן מעלה את הצעת החוק על רקע חזרתו של יעקב ליצמן לתפקיד שר הבריאות דרך כרטיס "סגן השר" ■ לדבריה, אין מחויבות כלשהי כיום על סגני שרים לדווח, ובממשלה בה התפקיד כה נפוץ, צריכה להיות חובת דיווח

חברת הכנסת יעל כהן פארן / צילום: שלומי יוסף
חברת הכנסת יעל כהן פארן / צילום: שלומי יוסף

כמה ימים לאחר תיקון חוק יסוד: הממשלה, שהחזיר את סגן השר יעקב ליצמן לתפקיד בעל סמכויות במשרד הבריאות, טוענת ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) כי המבנה החדש מחייב להדק את הפיקוח שמבצעים בוועדות הכנסת על סגני השרים.

לפי התיקון החוקתי, ליצמן חזר כסגן שר למשרד ראש הממשלה, כאשר משרד הבריאות מוחזק אצל ראש הממשלה נתניהו בשבתו כשר בריאות (זאת מאז שליצמן התפטר). בתוך משרד ראש הממשלה, כך על פי התיקון האחרון, מאציל ראש הממשלה (בכובעו כשר הבריאות) את כל סמכויות בתחום הבריאות לסגן השר ליצמן.

כהן-פארן תעלה היום (ד') לקריאה טרומית את הצעת החוק שלה, שתחייב סגני שרים כמו ליצמן, להתייצב לדווח על פעילותם בפני הציבור ובפני הכנסת. לדבריה, אין מחויבות כלשהי כיום על סגני שרים לדווח. "לא ייתכן, שתפקיד סגן שר שבו מכהנים נבחרי ציבור בתפקיד ממלכתי בכיר, יהיה פטור משקיפות ציבורית".

נכון להיום, סגני שרים אינם מחויבים בדיווח או דין וחשבון על פעילותם המיניסטריאלית לאף אחד מהגורמים הפרלמנטרים וסדר היום של סגני השרים אינו חשוף. הצעתה היא לתקן את סעיף 9 לחוק הממשלה, ולכלול חובת דיווח אחת לשנה על פעילות סגן השר בפני אחת מוועדות הכנסת. לפי ההצעה, ועדת הכנסת תכריע לאיזה ועדה ידווח כל אחד מסגני השרים.

כהן-פארן אמרה ל"גלובס" אתמול: "תפקיד סגן שר, שבו מכהנים נבחרי ציבור בתפקיד ממלכתי בכיר, הפך בימינו למינוי שברוב המקרים הוא פוליטי ולא הכרחי מבחינה מקצועית. עם זאת ולמרות הביקורת, מאחר שמתפקדים היום בישראל מספר לא קטן של סגני שרים, לא ייתכן כי תפקיד סגן השר יהיה פטור משקיפות ציבורית. אין שום מקום בעולם שבו תפקדי ממשלתי אטום בפני הציבור והכנסת לבקרה ופיקוח, זה עוול ציבורי והפרה של מערכת האיזונים והבלמים הדמוקרטית".

בממשלה ה-34 מכהנים 9 סגני שרים. ח"כ ציפי חוטובלי כסגנית שר החוץ, כאשר אין שר חוץ במשרה מלאה והיא מרבה לנסוע בעולם ולייצג את ישראלים בפורומים בינלאומיים. יצחק כהן מש"ס מכהן כסגן שר במשרד האוצר, אלי בן דהן מהבית היהודי מכהן כסגן שר הבטחון, משולם נהרי מש"ס כסגן שר הפנים, יעקב ליצמן כסגן שר במשרד ראש הממשלה הממונה על תחום הבריאות, מאיר פרוש כסגן שר החינוך, ז׳קי לוי כסגן שר הבינוי והשיכון, ירון מזוז כסגן שר במשרד הגנת הסביבה, ומייקל אורן כסגן שר במשרד ראש הממשלה.