מנהל פעילות הסטארט־אפים הגלובלית של מיקרוסופט פורש

צחי וייספלד, מייסד תוכנית המאיצים הגלובאלית של מיקרוסופט ושותף להקמת מיקרוסופט ונצ'רס, עוזב את ניהול התחום לאחר שמונה שנים ■ וייספלד צפוי להישאר במיקרוסופט, אך לא נמסר באיזה תפקיד

צחי וייספלד. צילום: אבירם ולדמן
צחי וייספלד. צילום: אבירם ולדמן

צחי וייספלד, מנהל הפעילות הגלובאלית של מיקרוסופט בתחום הסטארט־אפים ("Microsoft for Startups"), ומייסד תוכנית המאיצים של החברה, עוזב את התפקיד אך נשאר בחברה.

הקדנציה שהחל וייספלד במיקרוסופט ב-2010 היא השלישית שלו בחברה, אחרי שהיה ממקימי פורטל MSN בישראל בסוף שנות התשעים, וחבר בהנהלת מרכז הפיתוח של החברה בארץ ב-2006-2007. בתחילת העשור היה וייספלד ממייסדי קרן מיקרוסופט ונצ'רס המשקיעה בסטארט־אפים.

באפריל 2012 הקים וייספלד את תוכנית ההאצה הראשונה של מיקרוסופט בתל אביב, שהצלחתה הביאה להקמת שש תוכניות נוספות שאותן ניהל בשנים האחרונות, בסיאטל, בנגלור, בייג'ינג, שנגחאי, ברלין, לונדון. לכל תוכנית יש מנהל שהיה בעבר יזם סדרתי, וכן CTO וחברי צוות שמסייעים לחברות בהיבטים העסקיים. 760 חברות שסיימו עד כה את התוכנית גייסו כ-3.6 מיליארד דולר במצטבר וביצעו 54 אקזיטים וחמש הנפקות.

התוכנית זוכה בשנים האחרונות בפרסים בכל העולם על ביצועיה, ובסין היא מדורגת כבר חמש שנים ברציפות לטובה ביותר מבין כ-5,000 תוכניות האצה במדינה. במספרים שנייה התוכנית של מיקרוסופט רק לתוכנית הוותיקה של המאיץ Y-Combinator מעמק הסיליקון.

לפני כשמונה חודשים הפך וייספלד לאחראי גם על תוכנית ביזספארק (BizSpark), שותפות של מיקרוסופט עם יותר מ-200 אקסלרטורים ב-47 מדינות. במסגרת התוכנית מקבלות החברות המשתתפות בתוכניות ההאצה נגישות בחינם או בתנאים מועדפים לפלטפורמת הענן של מיקרוסופט Azure, שהחברה עושה מאמצים רבים שתתפוס נפח בשוק על חשבון הענן של אמזון. העברת התוכנית לאחריות וייספלד לוותה בהפיכתו הרשמית למנהל הגלובאלי של תחום הסטארט־אפים במיקרוסופט.

כמה חודשים קודם לכן, בפברואר 2017, החליטה מיקרוסופט על שינוי תוכנית המאיצים כך שתפנה במיוחד לחברות בשלב הצמיחה. הרציונל נבע מהתובנה שבשלבים אלה יש לחברה יותר ערך לתת, בעיקר בחיבור סטארט-אפים ללקוחות בעולם האנטרפרייז ועבודה מול קרנות הון סיכון. עד כה סיימו את התוכנית המעודכנת כ-70 חברות, שגייסו עוד טרם הכניסה אליה כ-10 מיליון דולר בממוצע לחברה. במקביל נמשכות פעילויות הפונות לסטארט־אפים בשלבים מוקדמים, אך בהיקף קטן מבעבר.

העזיבה של וייספלד היא ככל הנראה על רקע תחושת מיצוי ושחיקה, משום שהתפקיד כלל נסיעות רבות בין תוכניות המאיצים של מיקרוסופט בעולם וניהול שוטף שלהם מרחוק. ממיקרוסופט ישראל נמסר היום: "לאחר שמונה שנים של הובלת פעילות הסטרט-אפים בחברה, ויצירת תשתית עולמית עם הצלחות מוכחות, צחי החליט, בתיאום עם ההנהלה העולמית, לעבור לאתגר הבא במסגרת חברת מיקרוסופט". עדיין לא נמסר מה יהיה תפקידו הבא של וייספלד.

וייספלד, בוגר תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במינהל עסקים, היה בשנים 1996-1998 מנכ"ל פורטל נטקינג. בשנים 2002-2006 הוא היה סמנכ"ל אם-סיסטמס של דב מורן וניהל את פעילות החברה בארה"ב. לאחר הפסקה קצרה בהנהלת מיקרוסופט פיתוח בישראל הוא חזר לעבוד עם מורן כסמנכ"ל שיווק ואסטרטרגיה במודו, וב-2009 היה ממייסדי Mintigo, המציעה פלטפורמת שיווק ללקוחות עסקיים.