כדורגל בשבת? המשחק הפוליטי הדו-פרצופי של מירי רגב

רק בשבוע שעבר רגב הצביעה בעד חוק המרכולים ■ אבל כשסוגיית הכדורגל הגיעה לפתחו של משרד הספורט, מיהרה השרה - באמצעות ועדה בין-משרדית - לממן חברת ייעוץ חיצונית שתבהיר עד כמה בלתי אפשרי לסגור את הכדורגל בשבת - בטענה לנזקים כלכליים חסרי תקדים

כדורגל / צילום: שלומי יוסף
כדורגל / צילום: שלומי יוסף

השבוע נמשך המאבק סביב סוגיית משחקי הכדורגל בשבת, עם ההחלטה של בג"ץ להעמיד בפני משרד הספורט שעון זמן של 4 חודשים כדי למצוא פיתרון לסוגיה.

הסוגיה הזאת מחדדת את המשחק הפוליטי הדו-פרצופי שמנהלת שרת התרבות והספורט מירי רגב. רק בשבוע שעבר הצביעה בעד חוק המרכולים ומיהרה להזכיר באולפן ynet כי "יש כרסום בזהות שלנו כמדינה יהודית, והתפקיד שלנו לדאוג לכך שאנשים לא יחויבו לעבוד בשבת". אבל כשסוגיית הכדורגל הגיעה לפתחו של משרד הספורט מיהרה השרה באמצעות ועדה בין-משרדית לממן חברת ייעוץ חיצונית שתבהיר עד כמה בלתי אפשרי לסגור את הכדורגל בשבת - בטענה לנזקים כלכליים חסרי תקדים.

אין פה כדורגל ואין פה ספורט. אבל צריך להודות שחברת ייעוץ שמניחה מול בג"ץ דוח שקובע כי סגירת הכדורגל בשבת תוביל לנזק כלכלי של לא פחות מ-24.4 מיליארד שקל היא עניין מהותי. מבחינת השרה רגב, במקרה הזה, דווקא של כדורגל ישראלי, נזק כלכלי גובר על השבת ועל הכרסום בזהות היהודית. אגב - כשבוחנים את סכום הנזק העתידי, נראה שהדלק שמניע את מדינת ישראל הוא הכדורגל.

בין היתר נקבע בדוח כי אי קיום כדורגל בשבתות יוביל ממש לקטסטרופה - להיפלטות של נוער ממעגל הפעילות הספורטיבית ויוביל לעלייה בפשיעה ולנזק שנאמד ב-6.87 מיליארד שקל. הדוח מתאר גם כמות אדירה של אנשים שיאבדו את עבודתם, את הכנסתם, בעלים שיפסיקו להשקיע מכיסם; ואפילו יפגע במאבק המדיני שמקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו מול הפלסטינים ודרישתם לבודד את ישראל באמצעות הרחקתה מפעילות בינלאומית בספורט. והוא נחתם במשפט הבא: "השמירה על זכותם של שחקני הליגות החובבניות היהודים שלא לשחק בשבת, עלולה להעלות את שאלת זכותם של שחקני הליגות החובבניות המוסלמים לא לשחק ביום שישי". כלומר, אם יהודים ירצה לשמור שבת - זה עוד יעודד את המוסלמים לשמור על יום שישי.

מאחר ואין כרגע סוגייה קואליציונית על הפרק, אפשר להבין מהי עמדתה האמיתית של רגב בנוגע לחשיבות השבת.