קרן הסל הקטנה שמציעה כלי לחשיפה הנכונה לשוק האנרגיה

במחצית השנה האחרונה הציג סקטור האנרגיה בארה"ב ביצועים חזקים ■ בין קרנות הסל הפופולריות של השוק, IEO של בלקרוק היא אופציה מועדפת

תחנת דלק של פיליפס 66 בארה"ב / צילום: Rick Wilking - רויטרס
תחנת דלק של פיליפס 66 בארה"ב / צילום: Rick Wilking - רויטרס

שוקי האנרגיה נהנים בשנתיים האחרונות מהתאוששות מרשימה. מחיר הנפט, שהגיע לפני שנתיים, בפברואר 2016, לשפל של פחות מ-30 דולר לחבית (פחות משליש מרמתו באמצע 2014), הוכפל מאז, כשחצה באחרונה את הרף של 60 דולר. התאוששות מחיר הנפט הגיעה על רקע גידול בביקושים לאנרגיה, כתוצאה מהאצה בצמיחה הכלכלית הגלובלית, וכן בעקבות גידול מתון מהעבר בהפקת הנפט, הן בארה"ב והן במדינות קרטל אופ"ק.

יצרניות הנפט עדיין לא שכחו את המשבר של 2014-2016, שהוביל לפשיטת רגל של עשרות חברות אנרגיה גלובליות, והחדיר למודעות הנהלות החברות את נושא ניהול ההוצאות וההשקעות הקפיטליות. גם המשקיעים בשוק האנרגיה למדו לקחים מהמשבר, כשקרנות רבות המתמחות בתחום האנרגיה נסגרו, וקהל רחב של משקיעים הקטין את החשיפה לסקטור האנרגיה.

כך, התאוששות מחירי הנפט לא הובילה באופן אוטומטי להתאוששות במניות חברות הנפט והגז. בשנה שעברה, שבה המשיכו מחירי הנפט לנסוק ועלו בממוצע בכ-20% בסיכום שנתי, סקטור האנרגיה בארה"ב רשם תשואה שלילית - בהשוואה לעלייה של כ-20% במדד 500 S&P הרחב - והמגזר נמנה עם אפיקי השקעה הגרועים ביותר בשנה שעברה.

הפער שנפתח בין מחירי הנפט לתמחור חברות האנרגיה האמריקאיות, מסמן הזדמנות השקעה בסקטור, אבל הסיפור לא מסתיים בכך. מה שחשוב לא פחות, זה העובדה שהנהלות החברות נוקטות כעת מדיניות נבונה יותר בנוגע להוצאות ולהשקעות קפיטליות, ולעומת זאת, פועלות למען הצפת ערך עבור בעלי המניות.

בעבר נהגו חברות האנרגיה לנצל כל הזדמנות של עליית מחירי הנפט כדי להגדיל באופן מיידי את השקעותיהן, כולל בפרויקטים ארוכי טווח, והדבר הוביל לתזרימי מזומנים שליליים גם בתקופות גאות בשוקי האנרגיה. לעומת זאת, בשנתיים האחרונות של התאוששות מחירי הנפט לא חל גידול משמעותי בהשקעות קפיטליות של חברות האנרגיה, שהסיטו את מזומניהן מהשקעה בפרויקטים כבדים של הפקת נפט ורכישת רזרבות להורדת נטל החוב, הגדלת תשלומי דיווידנד לבעלי מניות וביצוע רכישות של מניותיהן.

מדיניות חברות האנרגיה, המטיבה עם בעלי המניות, מתחילה בחודשים האחרונים לקבל ביטוי בביצועי יתר של מניות הסקטור. במקביל, סקטור האנרגיה בולט לטובה גם במגמות שיפור רווחיות החברות, וכתוצאה מכך ניתן לראות ירידה מהירה במכפילי רווח עתידיים של החברות, לצד האצה בקצב הצמיחה ברווחיות ובתזרים מזומנים.

במחצית השנה האחרונה הציג סקטור האנרגיה ביצועים חזקים, אבל עדיין מדובר בביצועי חסר אדירים של כ-20% לעומת מדד S&P 500, ובכך עדיין ניתן לזהות הזדמנות באפיק השקעה זה.

בהסתכלות על אפיק השקעה ספציפי בסקטור האנרגיה, להערכתנו, מגזר הפקת האנרגיה מצטיין בתור תת-סקטור מועדף, בשל חשיפתו הישירה להתאוששות מחירי הנפט. חברות חיפוש והפקה של נפט וגז (E&P, ראשי תיבות של Exploration & Production) נהנות מעליית מחירי הנפט, ומסוגלות להגדיל את היקפי ההפקה גם ברמת השקעות קפיטליות נמוכה מהעבר - דבר שמוביל לשיפור בתזרימי מזומנים ולהגדלת חלוקת כספים לבעלי מניות.

גם חברות זיקוק עצמאיות, שבעבר סבלו מעליית מחירי הנפט, שהעיקה על מרווחי הזיקוק, ממוצבות כעת היטב גם בסביבת מחירי אנרגיה עולים, וזאת בשל פיזור פעילותן על פני סגמנטים שונים, כולל ניהול תשתיות תובלת הנפט והגז ושירותים לוגיסטיים.

החברות הקטנות סובלות מתזרים שלילי

בבחירת קרן סל מועדפת להשקעה בסקטור זה, שתי החלופות הפופולריות הן קרן הסל Energy Select Sector SPDR (סימול: XLE), המספקת חשיפה רחבה למגזר האנרגיה בארה"ב, וקרן הסל SPDR S&P Oil & Gas Exploration & Production ETF (סימול: XOP), המספקת חשיפה למגזר חברות הפקת הנפט.

קרן XLE, הגדולה משאר כלי ההשקעה במגזר, עם היקף נכסים עצום של כ-20 מיליארד דולר, אינה מפוזרת מספיק, כאשר שתי החזקותיה העיקריות, החברות אקסון מוביל (סימול: XOM) ושברון (סימול: CVX), מהוות כ-40% מסך נכסיה. הקרן השנייה, XOP, אמנם מפוזרת מאוד, ללא חברות עם נתח מעל 2.5% מנכסי הקרן, אבל פיזור זה לא בהכרח מספק תשואה עודפת. חברות קטנות בסקטור האנרגיה, במיוחד בתחום הפקת הגז הטבעי, ממשיכות לסבול מחסרונות לקוטן ומתזרימי מזומנים שליליים.

אנו רואים בתור כלי חשיפה מועדף לסקטור האנרגיה את קרן סל iShares US Oil & Gas Exploration & Production ETF (סימול: IEO) של חברת ניהול הנכסים בלקרוק. קרן IEO הוקמה בשנת 2006, אבל היא עדיין קטנה יחסית בהיקף נכסיה, המסתכם ב-380 מיליון דולר. הקרן משלבת יתרונות של שתי הקרנות שציינו קודם, כאשר היא שמה דגש על חברות גדולות יחסית, בעלות פרופיל רווחיות נאה, אבל אינה מוטת חברות ענק כמו אקסון מוביל ושברון.

קרן IEO מספקת חשיפה הן למגזר הפקת נפט וגז (כ-72% מהיקף הנכסים) והן למגזר הזיקוק, אחסון ותובלת אנרגיה (כ-28%). דמי הניהול השנתיים של הקרן הם בשיעור של 0.42% בשנה, ומחזור המסחר היומי הממוצע מסתכם בכ-7 מיליון דולר.

מבחינת החשיפה למניות בודדות, ההחזקות הגדולות של IEO הן חברת הפקת האנרגיה ConocoPhillips (סימול: COP, נתח של כ-11% מהקרן) ו-EOG Resources (סימול: EOG, כ-10%), וכן חברות זיקוק מובילות כמו Phillips 66 (סימול: PSX, כ-7% מהקרן), Valero Energy (סימול: VLO, כ-7%) ו-Marathon Petroleum (סימול: MPC, כ-5%). קרן IEO נסחרת במכפיל רווח של 16.5 - נמוך בהשוואה לקרנות סל XLE ו-XOP.

קרן IEO הציגה תשואה חיובית של כ-20% בשלושת החודשים האחרונים - תשואה כפולה מזו של מדד S&P 500 באותה תקופה, אבל ב-12 החודשים האחרונים מדובר עדיין בתשואה זעירה של כ-5%, בהשוואה לתשואה של כ-24% במדד האמריקאי הרחב.

חשוב לציין כי בכל התקופות האלה השיגה קרן IEO ביצועי יתר, הן לעומת קרן XLE כלל-ענפית והן לעומת קרן XOP על מגזר ההפקה. 

קרן הסל iShares US Oil & Gas Exploration & Production ETF

סימול: IEO
שנת הקמת הקרן: 2006
היקף נכסים מנוהלים: 380 מיליון דולר
דמי ניהול: 0.42% בשנה
מחזור מסחר ממוצע: כ-7 מיליון דולר ביום
תשואה בשנה האחרונה: כ-5%
מגזרים מובילים בהרכב הקרן: הפקת נפט וגז (כ-72% מהנכסים), זיקוק, אחסון ותובלת אנרגיה (כ-28%)

■ הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.