שטייניץ: לאור הגשמים האחרונים הוקפאה הכרזת שנת בצורת

שר האנרגיה: "גם אם הבצורת האקלימית מאחורינו, עדיין קיים מחסור דרמטי במים במאגרי המים הטבעיים שלנו"

גשם / צילום: איל יצהר
גשם / צילום: איל יצהר

הכוונה להכריז על חורף 2017-18 כעל שנת בצורת הוקפאה לפי שעה, כך הבהיר הערב שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ. לדבריו "גשמי הברכה שפקדו אותנו בימים האחרונים מעלים אותנו לכ-90% מממוצע המשקעים לעונה זו, ומאפשרים להימנע מהכרזה על 'שנת בצורת', לפחות לעת עתה. יחד עם זאת, גם אם הבצורת האקלימית מאחורינו, ודבר זה אינו ודאי עדיין, עדיין קיים מחסור דרמטי במים במאגרי המים הטבעיים שלנו, והכנרת עדיין צפויה לרדת במהלך הקיץ הקרוב, לראשונה בהיסטוריה, מתחת לקו השחור".

ברשות המים הודיעו הערב (שבת) כי "החשש מבצורת גם השנה עוד כאן בהחלט".

הרשות עדכנה כי הגשמים האחרונים העלו את מפלס הכנרת ב-9 ס״מ מאתמול. (המפלס עמד הבוקר על 214.01 - מטרים) ובסך הכול עלה המפלס במהלך הסערה האחרונה (מיום חמישי) ב-15 ס״מ. ואולם המפלס עדיין עמוק מתחת לקו האדום התחתון, והוא גבוה ב-86 ס"מ בלבד מהקו השחור, או רמת שפל של 100 שנה. לכנרת חסרים עוד 5.21 מטרים כדי להגיע לרום המרבי.

שטייניץ הוסיף כי "המשמעות היא, שעלינו להמשיך בתוכנית לשדרוג מערכת המים הארצית, כולל הקמת מתקני התפלה חדשים, כדי שנוכל להתמודד עם שינויי האקלים, ולספק מים לאוכלוסייה הגדלה, לחקלאות ברחבי הארץ, ולהצלת הכנרת ונחלים ברחבי הארץ ולעידוד חיסכון בצריכה".

קודם לכן נמסר מהרשות, כי "ביממה האחרונה חלה תפנית, והגשמים של היממה האחרונה כן ירדו במקומות הנכונים ומיטיבים עם משק המים. יחד עם זאת, עם כל הכבוד לכמויות ולשיטפונות, החוסרים עדיין עצומים (בשל רצף ארבע השנים השחונות ומחציתה הראשונה של שנה זו - עד תחילת ינואר).