חומוס ברחפנים? שטראוס תשתף פעולה עם אמזון בחו"ל

בעוד ענקית הסחר המקוון מקדמת את כניסתה לפעילות מקומית ישראל, שטראוס החלה למכור בפלטפורמה שלה את מוצרי מותג הסלטים "סברה" ■ במהלך פברואר בכירי קבוצת שטראוס, בראשם המנכ"ל, יבקרו במטה אמזון במטרה לבסס שיתוף-פעולה בין החברות

שטראוס החלה למכור מוצרים באמזון תחת זרוע הפעילות האמריקאית שלה, "סברה" - כך נודע ל"גלובס". בחודשים האחרונים החלו להימכר מוצרי סברה באתרי סחר מקוון של ענקיות המזון בארה"ב, והיה זה עניין של זמן עד שמוצריהן יחלו להימכר גם באמזון.קום.

סברה היא חלק מזרוע המטבלים והממרחים הגלובלית של קבוצת שטראוס ותאגיד פפסיקו, הפעילה בארה"ב ובקנדה לצד אובלה, הפעילה באוסטרליה ובמקסיקו ונכנסה לאחרונה גם לפעילות באירופה. כעת הסלטים היחידים שמופיעים באמזון הם סלטי החומוס של סברה, אך היא צפויה להרחיב את המגוון בהמשך.

מהלך זה נעשה כחלק מהמאמצים של אנשי חטיבת המכירות של סברה להבין איך להציג את מוצרי החברה באמזון. עד לאחרונה נמכרו מוצרים ישראליים על מדפי ענקיות מסחר מקוונות באופן ספורדי באמצעות סיטונאים מקומיים שביקשו להביא מוצרים עם זיקה לישראל גם למי שמתגורר בארה"ב, אולם היה מדובר במכירות בהיקפים קטנים יחסית, ולא במכירה של ספקיות המזון באופן עצמאי.

עוד נודע ל"גלובס" כי הנהלת קבוצת שטראוס צפויה בתחילת פברואר לבקר במטה של אמזון העולמית בסיאטל, על-מנת לבסס את הקשר בין הגופים. מדובר בנסיעה של כשבוע, שבמהלכה כ-8 מבכירי הקבוצה ייפגשו עם נציגי אמזון העולמית לטובת למידה וחיזוק הקשרים עמה, ובין היתר יסיירו בפורמט החדש של החברה - אמזון גו. בחברה מעוניינים ללמוד עוד על הצרכנות העתידית, כיצד עסק נערך והיכן הפערים והאתגרים.

סברה היא חברת המטבלים והממרחים המצוננים הגדולה ביותר בארה"ב, עם נתח שוק כספי שעמד בסוף ספטמבר 2017 על 24.4%. פעילותה של שטראוס, הנמצאת בשליטת משפחת שטראוס, ונחלקת ל-4 מגזרים: שטראוס ישראל, שטראוס קפה (ישראל ובינלאומי), פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (סברה ואובלה) ופעילות בתחום המים (תמי 4 בישראל ופעילות של מסנני מים בסין).

בניגוד לרוב הפעילויות של קבוצת שטראוס, סברה הפגינה חולשה ברבעון השלישי של 2017. בסיכומו נחלשו הכנסותיה בכ-9% והסתכמו ב-337 מיליון שקל, והרווח התפעולי ירד ב-76% ל-7 מיליון שקל. החולשה היחסית של סברה נרשמה בעקבות ריקול וולונטרי שביצעה החברה לפני כשנה לכמה ממוצרי החומוס המובילים שלה.

כעת היקפי המכירות של סברה באונליין - ובכללם המכירות באמזון - עדיין אינם מהותיים עבור קבוצה בסדר הגודל של שטראוס, אך ככל הנראה בקבוצה רואים בפלטפורמה החדשה פוטנציאל להצמחת הפעילות הזו, ובכוונתם ללמוד היטב את שוק המזון המקוון בארה"ב כדי להחדיר אליו מוצרים נוספים.

במקביל לבחינה שהיא מקיימת לקראת כניסה להפצה בישראל, אמזון עמלה בימים אלה עם מנוע צמיחה משמעותי בהרבה עבורה: אמזון גו - סופרמרקט ללא קופות שנפתח לקהל הרחב בשבוע שעבר. החנות, שממוקמת בסיאטל, שבה שוכנים משרדיה הראשיים של החברה, משתמשת בטכנולוגיית ראייה ממוחשבת כדי לעקוב אחרי הקונים ולגבות מהם את התשלום עבור המוצרים שבחרו, מה שלמעשה פוטר אותה משימוש בקופות.

מעבר לגימיק המסקרן, הטכנולוגיה מאפשרת לאמזון להשיג את הדבר שנחוץ לה יותר מכול - מידע. ולא סתם מידע, אלא מידע רלוונטי להרגלי הצריכה המפורטים של כל צרכן. החנות החדשה למעשה מהווה סוג של ניסוי מתמשך שמאפשר לאמזון לבחון את ההחלטות המודעות והלא מודעות שצרכנים מבצעים בעת הכניסה לסופר, כמו כמה זמן החזיקו במוצר, אילו מוצרים נלווים אליו באופן קבוע, ובין אילו חלופות הייתה התלבטות עד שהמוצר נבחר.

את ההתעניינות של אמזון בתחום המזון ניתן לראות בכמה זירות. ביוני אשתקד טלטלה אמזון את מגזר הקמעונאות בארה"ב, כאשר דיווחה על רכישת רשת הול פודס ב-13.7 מיליארד דולר, ובכך הגדילה בין-לילה את מספר החנויות הפיזיות של אמזון ב-470 חנויות.

כמו כן, היא מפעילה את "אמזון פרש" - שירות המאפשר משלוח ירקות ופירות טריים למנויים קבועים בכמה ערים בארה"ב. שילוח מוצרי המזון ללקוחות הוא מורכב יותר מאשר של המוצרים האחרים שאמזון מפיצה, שכן הוא דורש שרשרת קירור.

ההתעניינות של אמזון בחברות ישראליות אינה רק בהיבטי קמעונאות מקוונת, אלא גם בתחום שירותי מחשוב הענן שלה AWS) Amazon Web Services), המקיימת פעילות בישראל מול קונצרנים בהיבטים טכנולוגיים. קמעונאים ויצרנים שמבינים שהם צריכים לעשות קפיצת מדרגה טכנולוגית, בוחנים שימוש בתשתיות שהיא מציעה, ובכך בין השאר פותחים דלת עבור הממשק עמה. במסגרת שירותים אלה מקווה אמזון להציע גם שירותים של ניהול דאטה לחברות מקומיות.