הבדיקה שתציל חיים: "אנחנו הווייז של הקקי"

ללא צורך במעבדה, המכשיר של אאוטסנס מבטיח גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והמלצות תזונה המבוססות על ניתוח הרכב הצואה

96% מהאנשים מסתכלים על ההפרשות שלהם בשירותים ומנתחים את התוצרת באופן אינטואיטיבי, אומר ישי אתר, יו"ר ומייסד חברת אאוטסנס, המפתחת מכשיר לאבחון מצב הבריאות שלנו על פי הצואה. אם החזון של אאוטסנס יתממש, גם נוכל לשתף את מכרינו בנפלאות המטבוליזם שלנו ברשתות החברתיות.

המכשיר שפיתחה אאוטסנס מותקן על דופן השירותים, ואז מצלם את היציאות שלנו ומפענח את הצבע, הפיזור והצפיפות בצואה, ממה היא מורכבת ובעיקר אם יש בה דם. עלות המכשיר היא כמה מאות דולרים, ויש להחליפו בכל שנה.

החברה מפתחת שני קווי מוצר: הראשון מיועד לאבחון וסיווג דם סמוי בצואה, לצורך אבחון סרטן המעי הגס, והשני מיועד למיפוי יומיומי במטרה לשפר את התזונה שלנו. שני המוצרים עדיין נמצאים בשלב הפיתוח.

בדיקת דם סמוי בצואה היא בדיקת הסקר המקובלת לאיתור סרטן המעי הגס, אך היא נחשבת לא מדויקת ורבים לא מבצעים אותה. לאחרונה הושקה בארה"ב בדיקה חדשה, המבוססת על ריצוף דנ"א בצואה. היא זכתה לשיפוי גבוה מחברות הביטוח והמפתחת שלה, אקזקט סיינס, כבר שווה 6.2 מיליארד דולר.

נשמע שבארה"ב מתלהבים מבדיקת הדנ"א. האם תוכלו להחזיר את העולם "אחורה" לבדיקה לא גנטית?

אתר: "אנחנו לא רואים זאת כחזרה אחורה, ומאמינים שאם נאסוף מספיק נתונים, נוכל להראות שהבדיקה שלנו לא פחות מדויקת".

בהדרגה, אנשים רבים מחליפים את בדיקת הצואה בקולונוסקופיה.

מנכ"לית אאוטסנס, ד"ר יערה קפ-ברנע: "זה לא במקום. קולונוסקופיה, שהיא בדיקה מאוד לא נעימה, מבוצעת פעם בחמש שנים או פעם בשנה או שנתיים לאנשים בסיכון. בין בדיקה לבדיקה יכול לקרות המון".

קפ-ברנע ואתר אינם יכולים עדיין להראות שבדיקה יומיומית תאיץ את הגילוי של סרטן המעי הגס באופן מציל חיים לעומת בדיקה שנתית של דם סמוי המשולבת בקולונוסקופיה תקופתית, אולם ככלל, לגילוי מוקדם יש השלכות משמעותיות. "פוליפים סרטניים או קדם סרטניים לא מדממים כל הזמן", אומר אתר, "ולכן בדיקה יומיומית נותנת תמונה יותר עשירה מאשר בדיקה פעם בשנה".

כיום, החברה מבצעת ניסוי קליני בבית החולים מאיר בכפר סבא ומשתתפים בו מטופלים שזוהה אצלם דם סמוי, לפני שהם עוברים קולונסקופיה.

"אם לא היינו אוספים את המידע, הוא היה יורד לביוב"

כאמור, לחברה יש גם מוצר שנועד לשיפור הבריאות אך לא לזיהוי מחלות. "אנחנו נותנים תמונה מלאה לגבי איכות הצואה. זה דאטה שאם לא היינו אוספים אותו, הוא היה יורד לביוב", אומרת קפ-ברנע.

מה תוכלו לומר למשתמש על בריאותו?

"אם המשתמש ממלא יומן אכילה, ניתן לומר אילו מזונות משפיעים על איכות המטבוליזם".

מחקרים מראים שאנשים לא כל כך מתמידים במילוי יומני אכילה.

"בעתיד, באמצעות שיפור האלגוריתם שלנו, נוכל לזהות גם את הרכב המזון שאכלת פחות או יותר, וגם את ההשפעה שלו על איכות הצואה, ולפי זה לתת המלצות".

אילו בעיות תזונתיות תוכלו לפתור?

"תחילה אנחנו מכוונים לתחום הרגישויות למזון. באופן אידיאלי, נוכל לומר לאנשים אם הם אוכלים נכון ומה כדאי להם לאכול כדי להפחית סוכר, למנוע השמנה ועוד מחלות הקשורות לתזונה, ואפילו מחלות נפשיות שיכולות להיות מושפעות מתפקוד המעי. את ההשפעה של כל מזון על הבריאות ניתן לראות בקקי, כך שאנחנו בעצם 'הווייז של הקקי', מנחים אותך בדיוק מה לאכול כדי להגיע ליעד".

החזון של אאוטסנס דומה במובן הזה למוצר של חברת דיי טו, הבוחן את הרכב חיידקי המעי מתוך דגימת צואה ומפיק המלצות תזונה בהתאם. היתרון של אאוטסנס הוא שאין צורך לגעת בצואה ושהמידע מתעדכן בכל יום. לדיי טו יש יתרון בכך שהיא מבוססת על מחקר במכון ויצמן, דורשת רק בדיקה אחת וכבר נמצאת בשוק.

אתר תולה תקוות רבות ביפנים: "אצל היפנים האסלה היא גאדג'ט שמדברים עליו בארוחת הערב. האסלה מחממת, מנגנת, מנקה - היא סמל סטטוס. אנחנו מאמינים שביפן המוצר שלנו יותקן כרכיב פרימיום באסלות, ואנחנו כבר במו"מ עם כמה חברות רלוונטיות. אנחנו כוכבים ביפן".

אאוטסנס (Outsense)

שנת הקמה: 2015

פעילות: הפקת מידע רפואי מצואה ללא מגע וללא מעבדה

מנכ"ל: ד"ר יערה קפ-ברנע

מייסד ויו"ר: ישי אתר

משקיעים: קרן פרגרין דרך חממת איסנטיב באריאל, TG Ventures ומענק מהרייזן 2020

גיוסי הון: החברה גייסה כמה מיליוני דולרים ומתכננת גיוס נוסף בסדר גודל דומה

מספר עובדים: 4, באריאל