יורים ולא בוכים: החידושים האחרונים בעולם הנשק

רובה ציד משודרג ומצלמה בסגנון ג'יימס בונד הם רק חלק מהחידושים שהוצגו בתערוכת הנשק SHOT

תבור., קליעים חזקים / צילום: באדיבות החברות
תבור., קליעים חזקים / צילום: באדיבות החברות

תערוכת SHOT היא תערוכת הנשק "האזרחית" הגדולה ביותר בארצות הברית והיא מתקיימת בפתיחת כל שנה בווגאס. התערוכה נערכת בסמוך לאתר שבו, רק לפני מספר חודשים, ביצע חובב נשק אמריקני את ירי ההמונים הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית והיא מעוררת מחלוקת ציבורית. אבל לתעשיית הנשק יש עור עבה וגם השנה זכתה התערוכה לנוכחות פעילה של ספקי נשק בין לאומיים לשוק האזרחי, הספורטיבי והמשטרתי. כרגיל ראינו שם לא מעט פריצות דרך טכנולוגיות מעניינות, כולל נציגות ישראלית מכובדת.

VICTORY RF מד לייזר / צילום: באדיבות החברות
 VICTORY RF מד לייזר / צילום: באדיבות החברות

תבור למתקדמים עם מבנה מהפכני

רובה התבור של חברת "תעשיות נשק לישראל" (IWI) הוא הרובה הייצוגי של כוחות החי"ר בצה"ל ובימים אלה הוא נבחן בארצות הברית כחלק מההכנות להצטיידות ברובה אישי חדש לצבא היבשה האמריקני - מכרז של מיליארדי דולרים.

עד שזה יקרה, אם בכלל, החטיבה האמריקנית של החברה עושה חייל בשיווק התבור בארה"ב. בתערוכה הוצגו ה שני חידושים. הראשון הוא הדור השביעי של התבור, שמותאם לראשונה לתחמושת בקוטר 7.62 של נאט"ו. למרות שמדובר בקליעים יותר גדולים וחזקים, הממדים החיצוניים והמשקל העצמי של התבור כמעט לא השתנו לעומת הדגם המקובל.

החידוש השני של החברה בתערוכה, שהוא גם חידוש עולמי, הוא רובה ציד ממשפחת התבור עם גוף וקנה קצרים משמעותית מרובים מקובלים. כדי להתאים את הרובה לתחמושת המאסיבית, שמקובלת ברובי צייד, ועדיין לאפשר ירי חצי אוטומטי, נדרש תכנון מהפכני של מערכת הזנת התחמושת. זו שכוללת שלושה צינורות מחסנית שבכל אחד מהם שניים או שלושה קליעים, בהתאם לממדי הקליע. בסך הכול מציע הרובה פוטנציאל נשיאה של עד 15 קליעים פלוס קליע אחד בקנה, כאשר את גוף הקליעים ניתן לפלוט לאחר הירי משני צדי הרובה.

תבור., קליעים חזקים / צילום: באדיבות החברות
 תבור., קליעים חזקים / צילום: באדיבות החברות

כל זה ברובה, ששוקל 3.6 קילו בלבד (לא כולל תחמושת) וקצר בעשרות אחוזים מרובי ציד מקבילים. את העיצוב משלימה מסילה להתקנת סוגים שונים של כוונות ועזרים. בשלב הראשון מוצע הרובה במחיר של כ-1,400 דולר.

מצלמת ראיית לילה בכף היד

הזליגה של טכנולוגיות צבאיות לשוק הנשק האזרחי לא מוגבלת לכלי הנשק בלבד אלא גם לעזרים משלימים, כגון ציוד אופטי וציוד לראיית לילה. דוגמה אחת היא מערכת ראיית הלילה התרמית הניידת החדשה שכינויה BREACH מבית יצרנית ציוד ראיית הלילה FLIR. המערכת מיועדת לצפייה בעין אחת בלבד והיא הקטנה והקלה ביותר מסוגה, שהושקה עד היום בשוק האזרחי.

היא נראית כמו אביזר מסרטי ג'יימס בונד, מצוידת במסך ברזולוציה של 320X240 ובמספר פילטרים צבעוניים לחידוד התמונה ומיועדת הן לציידים והן לכוחות החוק. המארז מתוכנן לעמוד בתנאים קשים ובטמפרטורות קיצוניות ומקור הכוח הוא סוללת ליתיום תקנית, כמו זו של מצלמות מקובלות, שמספקת עד 90 דקות של פעולה רצופה. מלבד ראיית הלילה עצמה מאפשרת המערכת להקליט עד 4 שעות של וידיאו ולצלם עד 1,000 תמונות עבור מי שעיסוקו מעקב. בנוסף מצויד המכשיר במצפן ובמד שיפוע מובנים. ניתן לחבר אותו למסילה תקנית של רובה ואפילו לקסדה. המחיר טרם פורסם.

BREACH פילטרים לתמונה / צילום: באדיבות החברות
 BREACH פילטרים לתמונה / צילום: באדיבות החברות

אקדח מיקרו קומפקט אימתני

אקדחי ה"מיקרו-קומפקט" הם להיט בקרב כוחות אכיפת חוק, שזקוקים לנשק נסתר או לאקדח גיבוי לאקדח השירות הרגיל שלהם - מה שמכונה לעיתים אקדח קרסול. בעבר, כלים מהסוג הזה לקו בשימושיות מוגבלת והתאפיינו בטווח קצר, תחמושת חלשה יחסית ויכולת אחסון מוגבלת של התחמושת בתוך האקדח. אבל בסיוע הטכנולוגיה המודרנית מספקים כיום דגמי הדור החדש ביצועים מרשימים.

דוגמה אחת הוא המיקרו-קומפקט החדש P365 מבית זיג זאואר הגרמנית. אורכו פחות מ-15 סנטימטר, גובהו כ-7 סנטימטר ומשקלו 500 גרם. אולם בתוך השלדה הממוזערת הצליחה החברה לדחוס מחסנית של עשרה קליעי 9 מ"מ שמספקים יכולת עצירה מרשימה. להישג אחראי תכנון מוגן פטנט של המחסנית ושל בית המחסנית, שעשויים מפולימר ומצליחים להכיל את כל הכדורים ללא בליטה של המחסנית מחוץ לקת. האקדח מגיע כסטנדרט עם כוונת לילה ומחירו בארה"ב מתחיל בכ-600 דולר.

P365 אקדח קרסול  / צילום: באדיבות החברות
 P365 אקדח קרסול / צילום: באדיבות החברות

משקפת IoT לציידים ואנשי חוק

עוד לא ראינו עד היום רובה או אקדח מקושר לאינטרנט - לפחות לא בשוק האזרחי - כך שבינתיים חובבי ה-IoT יצטרכו להסתפק במשקפת "מקושרת", שהיא הרבה יותר ממשקפת. הדגם החדש VICTORY RF מבית יצרנית האופטיקה הנודעת קארל צייס נראה כמו משקפת שטח מקובלת אך כולל בתוכו מד טווח לייזר מובנה, ורכיב בלוטות' שמתקשר אלחוטית אל הסמארטפון של בעל המשקפת. אפליקציה ייעודית של החברה כוללת בתוכה מחשב בליסטי עם אלגוריתמים שמותאמים לסוגים שונים של נשק ושל תחמושת אזרחית. האפליקציה שואבת את הנתונים ישירות מהמשקפת וממליצה ליורה על זווית הירי ועל מאפייני ירי נוספים שיעזרו לפגוע במטרה. המשקפת שוקלת כמו משקפת אופטית רגילה ומחירה מתחיל בכ-3,300 דולר.

RAVIN בלי רישיון  / צילום: באדיבות החברות
 RAVIN בלי רישיון / צילום: באדיבות החברות

חץ וקשת לדור ההייטק

החץ והקשת הם סמל לכלי הנשק של העידן העתיק אבל בימינו הם מדויקים וקטלניים הרבה יותר ורחוקים מהשורשים הפרימיטיביים שלהם. דוגמה אחת היא רובה החיצים החדש לצלפים מבית חברת RAVIN. הנשק נראה כמו רובה מקובל. במקום הקשת המסורתית הוא כולל מנגנון מוגן פטנט של קפיצי סליל קומפקטיים, שמשחררים את החיצים בעוצמה גדולה יותר ודורשים הפעלה מועטה יחסית של כוח כדי לדרוך את המיתר לאחר השחרור.

מבנה ייחודי של מסילת החץ מאפשר לחץ "לרחף" מעל הקנה ולצאת לדרכו במהירות של עד 145 מטר לשנייה עם מעט חיכוך בגוף הנשק. השחרור מתבצע באמצעות הדק רגיש ולטובת הצלפים יש גם כוונת טלסקופית מאוזנת. החברה טוענת שהכלי מאפשר גם לקשתים לא מנוסים להציג מקבץ הדוק של פגיעות במטרה ממרחק של מגרש פוטבול טיפוסי. גרסת הצלפים החדשה קלת משקל, תודות לשימוש בחומרים מרוכבים, עולה כ-2,650 דולר ואינה מוגדרת כנשק חם שדורש רישיון.