המיליארדרים הקריפטוגרפיים מקימים עיר אוטופית בפורטו ריקו

עשרות יזמים נרשמים כתושבים באי בתקווה לחמוק ממסים בארה"ב

סן חואן פורטו ריקו / צילום: רויטרס, Alvin Baez
סן חואן פורטו ריקו / צילום: רויטרס, Alvin Baez

עשרות יזמים אמריקאים שהפכו לעשירים בזכות המטבעות הדיגיטליים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין שמאחוריהם, נוהרים החורף לפורטו ריקו. הם מוכרים בתים ורכב בקליפורניה, ונרשמים כתושבים באי הקריבי הזה, בתקווה להימנע ממה שנתפס אצלם כמיסי נשך של המדינה והממשל הפדרלי על הונם הגדל, שלעתים שווה כעת מיליארדי דולר. כך מדווח ה"ניו-יורק טיימס".

לאותם אנשים יש תוכנית מה לעשות בהון שלהם: הם רוצים לייצר אוטופיה מוצפנת, כלומר עיר חדשה שהכסף בה הוא וירטואלי והחוזים כולם פומביים, כדי להראות לעולם איך יכול להיראות עתיד וירטואלי. לבלוקצ'יין, היומן הדיגיטלי שהוא הבסיס למטבעות הווירטואליים, יש הפוטנציאל להמציא מחדש את החברה האנושית - וליצור "פורטופיה" (אוטופיה בפורטו).

שמה של העיר האוטופית יהיה "סול", והמיליונרים של המטבעות המוצפנים קונים כעת נכסים בכל רחבי פורטו ריקו.

במשך יותר משנה הם מחפשים את המיקום הטוב ביותר לעיירה האוטופית. אחרי שסופת ההוריקן "מאריה" הרסה את התשתיות של האי בספטמבר, ומחירי המטבעות המוצפנים החלו להמריא, הם הבחינו בהזדמנות ופעלו מתוך תחושת דחיפות.

כך נדדה הקהילה המוצפנת לשם כדי ליצור את גם העדן שלה. המשקיעים מקדישים את ימיהם לציד של נכסים שבהם יוכלו להקים את נמלי התעופה והים שלהם. הם קונים גם מלונות ורכשו אפילו מוזיאון ברובע ההיסטורי של הבירה סאן חואן. לדבריהם, הם קרובים לקבלת רישיון מהממשלה המקומית לבנק הראשון בעולם למטבעות מוצפנים.

פורטו ריקו מציעה תמריץ מס ייחודי: אין בה מס הכנסה פדרלי, אין מס רווחי הון, ומיסי העסקים ידידותיים - והכול בלי לוותר על אזרחות אמריקאית. לפי שעה, הרשויות המקומיות ידידותיות כלפי אנשי האוטופיה הווירטואלית. מושל האי ינאם בכנס פסגת הבלוקצ'יין, שנקרא פורטו קריפטו, במארס.

המתיישבים החדשים דנים עדיין בצורה הסופית שתקבל "פורטופיה". כמה מהם חושבים שיש צורך להקים עיר. אחרים חושבים שמספיק להשתקע בסאן חואן העתיקה. כלם שותפים לדעה שצריך לפעול במהירות רבה.

עד שהחולמים החדשים ימצאו קרקעות, הם השתקעו ב"מנזר", מלון בשטח 2,000 מ"ר שהם שכרו כבסיס עבורם, שלא נפגע יחסית בהוריקן.

פורטו ריקו היא כבר יעד ידוע לאמריקאים שמנצלים את משטר המס באי שהוא שטח חסות אמריקאי, אבל לא כולם להוטים לרעיון של הקמת אוטופיה מוצפנת באי. כמה תושבים חוששים מ"קולוניאליזם מוצפן" חדש, אבל ישנם לא מעט בעלי עסקים מקומיים באי שטרם שוקם מהריסות ההוריקן, ששמחים לקבל את כספם של המיליונרים החדשים - גם אם הוא דיגיטלי.