ניסנקורן הקפיא המגעים על הרפורמה בחברת החשמל

יו"ר ההסתדרות מאיים לחזור בו מההסכמות שהושגו על הרפורמה אם רה"מ לא ימשוך את העתירה ■ ההסתדרות הגישה היום תגובה לבג"ץ של המדינה נגד פסיקת ביה"ד הארצי לעבודה המתירה לקיים שביתה במונופול

אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר
אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הורה על הקפאת המגעים בין ועד חברת החשמל לבין הנהלת החברה במסגרת הדיונים על הרפורמה, כך נודע ל"גלובס". מדובר בצוותי המו"מ הפנימיים של הוועד הן מול ההנהלה והן מול המדינה, בעוד צוותי המו"מ של נציגי המדינה מול הנהלת החברה ממשיכים להיפגש כסדרם.

גורם בוועד העובדים אמר היום ל"גלובס" כי "אין ישיבות כבר שבוע וחצי. זה מאוד משמעותי, כי עד עכשיו נפגשנו בתדירות של כל יום-יומיים. אף אחד לא אומר את זה בקול רם, אבל כולנו יודעים שזה בגלל הבג"ץ. אף אחד לא מזיל דמעה ולא מעט מאיתנו אפילו מרוצים מזה - אלה שלא מרוצים מהמתווה. כל הישיבות שהיו אמורות להתקיים השבוע לא יתקיימו".

הצוותים הפנימיים החלו את עבודתם כמה ימים לאחר ההכרזה על הסכמות בנושא מתווה הרפורמה ועד לאחרונה, נפגשו בתדירות גבוהה; אבל הפגישה האחרונה התקיימה לפני 10 ימים ולא נקבעו פגישות נוספות, אף שהמו"מ עוד רחוק מסיום. הצוותים מתמקדים בארבעה תחומים עיקריים: איתנות פיננסית, מכירת תחנות כוח, ניהול המערכת ותנאי העובדים. הכוונה הייתה לסגור את הקצוות הפתוחים עד 15 בפברואר, ואולם ככל הנראה הדבר לא יקרה.

לדברי מקורות המקורבים לוועד, המגעים הופסקו בשל הוראת אבי ניסנקורן, והסיבה, לדברי המקור "ברורה לכולם - נושא הבג"ץ עדיין לא נפתר".

ביום רביעי האחרון כינס אבי ניסנקורן את העיתונאים לתדרוך מיוחד, ובו הכריז על כוונתו לבטל את ההסכמות על הרפורמה שהושגו לפני יותר מחודש אם המדינה לא תסכים למשוך את העתירה.

"לא יהיה צעד חד-צדדי", אמר ניסנקורן לעיתונאים. כשנשאל האם ההסתדרות תסכים לרפורמה במקרה שהמדינה לא תמשוך את העתירה, אמר יו"ר ההסתדרות לראשונה באופן חד משמעי: "ברור שלא. או שיש רפורמה מוסכמת או שאין. אני מחפש הסכמות ואמרתי שרפורמה מוסכמת מייתרת את ההליך המשפטי. היא תלויה בהגעה להסכמה כוללת, הכוללת ההסכמה של שני הצדדים למשוך את העתירה. הממשלה צריכה להודיע לי שהיא מאמצת בצורה סופית את ההסכמה, על כל הנימוקים שלה. אני לא קיבלתי עדיין עמדה מסודרת ומבחינתי יש רפורמה. אני לא מעלה על הדעת שהרפורמה הזאת, שהיא טובה למשק, לא תתקדם".

נציין כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שדורש להמשיך בעתירה, נפגש לפני כמה ימים עם שר האוצר, משה כחלון, שמבקש כי המדינה תמשוך את העתירה. הפגישה הסתיימה ללא תוצאות.

התזמון של פתיחת המלחמה הקרה של ניסנקורן מול המדינה הוא מעניין לאור העובדה שהיום (א') הגישו ההסתדרות והמזכירות הארצית של הוועד את תגובותיהן לבג"ץ, זאת לאחר דחיות רבות במשך שישה חודשים. הדחייה האחרונה שאושרה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, עד 4 בפברואר, מסתמנת להיות אחרונה.

הדיון בבג"ץ שעשוי להיות מכריע נקבע ל-12 במארס. הלחץ על ההסתדרות הולך וגובר ככל שמתקרב התאריך, הן בגלל שכחלון לא הצליח בינתיים לשכנע את נתניהו להסכים למשיכת העתירה והן משום שלא יינתנו דחיות נוספות בתיק זה. לפי החלטת חיות, "הבקשה של המדינה לארכה בשל המשא ומתן המתנהל אינה מובנת, ומכל מקום ניתן לצפות כי בחלוף 6 חודשים מהדיון שהתקיים בעתירות, תוגש תשובת המשיבות ולא תתבקשנה על ידן או בשמן בקשות ארכה נוספות", כתבה.

למרות שבתמורה למשיכת העתירה לבג"ץ הסכימה ההסתדרות לביטול פסק הדין התקדימי של בית הדין הארצי לעבודה שמאפשר לעובדי מונופול לשבות, נתניהו עדיין מתנגד לכך, בנימוק שלמדינה עדיף שפסק הדין יבוטל על ידי בג"ץ בהכרעה שגם תגביל את זכות השביתה.

ההסתבכות הנוכחית של הפרשה נוצרה לאחר שבית הדין הארצי לעבודה פסק כאמור בהחלטה תקדימית כי עובדי חברת החשמל רשאים לנקוט עיצומים במקרה שזכויותיהם ייפגעו כתוצאה משינוי מבני שיקטין את כוח השוק של החברה. המדינה מיהרה להגיש עתירה לבג"ץ נגד פסק הדין ובדיון השמיעו שופטי בג"ץ אמירות ברורות בזכות עמדת המדינה. בסיום הדיון הוחלט כי העיצומים יופסקו והצדדים ימשיכו לנהל מו"מ. המו"מ הניב הבנות על מתווה לרפורמה. ארבעה צוותי מו"מ משותפים למדינה, להסתדרות ולארגון העובדים עמלים בימים אלה על השלמת ההסכם עד אמצע החודש הבא.

דובר ההסתדרות יניב לוי סירב להתייחס לעובדות.

העובדים לבג"ץ: אין לשלול זכות שביתה ברפורמה הגדולה בתולדות המדינה

התערבות של בג"ץ וביטול פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה "משמעה ביטול זכות השביתה במדינת ישראל", כך טוענים עובדי חברת החשמל בתגובה שהגישו לבג"ץ על עתירת המדינה וארגון יצרני החשמל הפרטיים. ההסתדרות וועד עובדי חברת החשמל הגישו היום תגובה לצווים על תנאי שנקבעו בהחלטת בג"ץ מיום 23.7.2017, בעתירות שהוגשו על ידי המדינה ופורום יצרני חשמל פרטי מגז טבעי על פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה מ-4 במאי אשתקד.

העתירה הוגשה לאחר שבית הדין הארצי קבע כי המדינה אינה יכולה לעשות רפורמה או שינוי מבני בענף מסוים שלא בהסכמת עובדי חברות שיושפעו מכך. המדינה טענה כי מדובר בתקדים שיקשה עליה לבצע רפורמות בעתיד, ובדיון בבג"ץ השמיעה הנשיאה חיות אמירות התומכות בטיעוני המדינה.

בתגובה ותבת באת כוחם של עובדי החברה, עו"ד ארנה לין, כי "אם לא תוכר זכות השביתה במקום בו מתוכננת הרפורמה הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל, עם מספר המפוטרים הגדול ביותר אי פעם, כי אז לא ידענו מתי תוכר זכות השביתה".

לין מוסיפה כי בפועל בתי הדין לעבודה כבר מגבילים מאוד את זכות השביתה של העובדים וכי אין שום חידוש בפסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה שאותו מבקשת כעת המדינה לבטל. "כשהמדינה מבקשת לבצע שינוי מבני בעל השלכות על ציבור העובדים, עליה לקיים היוועצות עם העובדים ובה עת מו"מ על זכויותיהם" כותבת לין. ההסתדרות עדכנה את בג"ץ כי לאחר הדיון בבית המשפט העליון נכנסו הצדדים להליך היוועצות ומשא ומתן על תוכנית רפורמה חלופית. התגובה הוגשה באמצעות הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, בראשות עו"ד איריס ורדי, ומשרד עו"ד ארנה לין ושות'.

משולש האינטרסים
 משולש האינטרסים