הבורסה בת"א הגיבה לירידות בוול סטריט - ת"א 35 איבד כ-1.7%

"בסוף מה שיותר משפיע פה על כיוון המסחר זה סיפורי המיקרו של כמה חברות גדולות"

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: שאטרסטוק

הסנטימנט החיובי שאפיין את הבורסה בת"א בשבועות האחרונים, והתבטא בטיפוס של כ-8% שהציג מדד ת"א 35 תוך פחות מחודשיים, שינה היום כיוון. ירידות שערים חדות נרשמו עם פתיחת שבוע המסחר הנוכחי על רקע ירידות של יותר מ-2% במדדים המובילים שנרשמו ביום שישי בארה"ב. גם בשוק האג"ח הקונצרני המקומי נרשמו ירידות שערים משמעותיות, שהתקרבו בשלושת מדדי התל-בונד המובילים (20, 40, 60) לכ-0.5% והכיוון השלילי אפיין גם את המסחר באג"ח הממשלתיות.

ירידות השערים בארה"ב היו החדות ביותר שנרשמו שם מאז חודש ספטמבר 2016 והגיעו לאחר שנתוני התעסוקה לשוק האמריקאי הצביעו על עלייה בשכר העובדים שלא נרשמה כמוה מאז שנת 2009. עניין זה שכנע את המשקיעים בכך שקצב האינפלציה בדרכו מעלה ויוביל בהמשך השנה את הבנק הפדרלי האמריקאי להעלות את הריבית בארה"ב בקצב גבוה יותר ממה שנצפה עד כה, מה שגרר לכיוון השלילי במסחר, לצד עלייה חדה בתשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות.

השבוע הכי שלילי מזה שנתיים

בסך הכול סיכם שוק המניות האמריקאי שבוע שלילי במיוחד, כשעבור מדד ה-S&P 500 מדובר היה בשבוע המסחר הגרוע ביותר מתחילת 2016, עם ירידה של כ-4%, כשבמקביל נרשמה עלייה חדה ברמת התנודתיות בשוק. אנליסטים אמריקאיים העריכו כי השוק האמריקאי עשוי לעמוד כעת בפני "נקודת מפנה בכל הנוגע לתנודתיות. היינו ברי מזל ב-2017, אבל השנה הדינמיקה בשווקים שונה, ולכן התנודתיות צפויה לקחת חלק משמעותי יותר במשוואה ממה שהייתה במשך זמן מה".

עוד ציינו חלק מהאנליסטים שם כי "השוק ככל הנראה זקוק לתיקון בתימחור הן באפיק המנייתי והן באפיק האג"ח, כך שיתאים יותר לצמיחה בכלכלה, ולנתוני התעסוקה". יחד עם זאת העריכו שם כי ירידות השערים האחרונות הן לא יותר מ"תיקון בריא לשוק, ולא סימן מבשר רעות".

רוני גיטלין, מנהל חדר מסחר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, הסביר היום כי "איגרת החוב האמריקאית לעשר שנים, שהיא גם הנכס שנחשב להכי פחות מסוכן בעולם, וממנה נמדדים המרווחים של כל המדדים, הגיעה לרמה של 2.8%. במילים אחרות, ניתן להשקיע לעשר שנים באג"ח אמריקאית ולקבל תשואה של כ-3% בשנה. לא רע בכלל".

לדברי גיטלין, "הריבית הזו מביאה לכך שגם בהשקעה באג"ח של החברות הגדולות והטובות בעולם, ניתן להגיע לתשואה של כ-4% (ואולי אף מעבר) בהשקעה לעשר שנים. בנוסף השבוע לראשונה, לאחר הרבה שנים, איגרות החוב בחברות הגדולות נותנות תשואות גבוהות יותר מהדיבידנדים שלהן, מה שתומך במגמה. זה הופך את ההשקעה באג"ח למאוד אטרקטיבית ואת ההשקעה במניות לפחות אטרקיבית. מי רוצה לקחת על עצמו סיכון כזה גדול במדדים שנמצאים בשיא כל הזמנים, כשהוא יכול לקבל תשואה של 4% בהשקעה הרבה פחות מסוכנת?".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות פסגות ציין כי "הציפיות האינפלציונית עלו כבר בשבועות האחרונים בצורה משמעותית, גם בגלל רפורמת המס של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, וגם בגלל שהבנקים המרכזיים שידרו קצת יותר אופטימיות". לדבריו, "דוח התעסוקה שפורסם בסוף השבוע והנתונים לגבי העלייה בשכר ייצרו לחץ בשווקים, כי עלייה בשכר משמעותה אינפלציה. יחד עם זאת, יכול להיות שהעלייה היא יותר עניין טכני-סטטיסטי, לכן צריך לחכות לדוח הבא בנושא".

גרינפלד הסביר כי "אם באמת קצב האינפלציה יעלה, קצב העלאת הריבית בשוק יעלה ותשואות האג"ח ימשיכו לעלות, אז יש היגיון בתיקון בשוק המניות, כי התימחור הנוכחי מתבסס על סביבת ריביות נמוכה. אבל אני לא חושב שזה התרחיש הסביר".

"המצב במשק המקומי מצוין"

כאמור, בהשפעת הירידות בארה"ב, יום המסחר הראשון לשבוע התנהל בתל אביב בירידות שערים חדות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-1.7% בשני המדדים המובילים.

בין מניות מדד ת"א 35, בצד השלילי בלטו בשעות הצהריים כמה מניות דואליות, בהן טאואר, שירדה בכ-4%-5% ומזור רובוטיקה, שביום המסחר הראשון שלה לאחר שהצטרפה למדד המוביל נחלשה בשיעורים דומים. מניות אופקו ואורמת ירדו בכ-3% ומניות קבוצת דלק והפניקס, שהצטרפה גם היא כעת למדד המוביל, נחלשו בכ-3%-3.5%. עוד ירדו כ-2% מניות הנדל"ן של אלוני חץ, החברה הבת אמות, וכן איירפורט סיטי.

גל העליות האחרון שנרשם בשוק המקומי בשבועות האחרונים ועד הבוקר, השלים במדד ת"א 35 מהלך של 14% מרמת השפל שנקבעה במהלך חודש אוגוסט ועד לרמת השיא השנתית שלו מהשבוע שעבר.

שינוי הכיוון מהשבועות האחרונים וטרם הירידות של היום, נרשם לאחר שבסיכומה של 2017 נפתח פער משמעותי בין ביצועי מדד הדגל של הבורסה המקומית - שהסתפק בעלייה שנתית פושרת של כ-2.5% - לבין אלה של המדדים המובילים בבורסות המערב - וזאת בעיקר בהשפעת מניות חברות הפארמה הגדולות, בהובלת צלילה שנתית של יותר מ-50% בשוויה של טבע.

הביצועים הפושרים בת"א 35 בלטו על רקע הביצועים המרשימים של המדדים האמריקאיים המובילים, שרשמו בשנה שעברה עליות דו-ספרתיות אשר שלחו את חלקם הגדול להיסחר ברמות שיא חדשות.

המסחר השלילי עם פתיחת השבוע הנוכחי בזירה המקומית נרשם ביום הראשון שלאחר עדכון המדדים החצי שנתי של הבורסה, שהשלים במלואו את רפורמת המדדים שנכנסה לתוקף לפני כשנה, וגרר ביום חמישי למחזור מסחר גדול במיוחד, שהתקרב ל-4.5 מיליארד שקל. במסגרת העדכון יצאו שמונה מניות ממדדי ת"א 90 ות"א 125, עלה שיעור החזקות הציבור במדדים המובילים והופחת משקל מניות הפארמה במדד ת"א 35 לאחר יציאתה של מיילן מהמדד (לצד חברת ביג), וכניסתן של הפניקס ומזור רובוטיקה במקומן.

לגבי ביצועי החסר של ת"א 35 ביחס לשוק האמריקאי והפערים שנפתחו ביניהם בשנה האחרונה, אומר גרינפלד כי "המתאם בשווקים הגלובליים תמיד קיים, בטח בימים של תנודות חדות. אבל בסוף פה בישראל מה שיותר משפיע על כיוון המסחר זה סיפורי המיקרו של כמה חברות גדולות המשפיעות על רמת המדד בצורה משמעותית, כמו שעשו מניות הפארמה בשנה שעברה. לכן קשה להעריך אם המיתאם הזה בין השוק האמריקאי והישראלי ימשיך, למרות שעקרונית תמיד קיים מיתאם שכזה. בסופו של דבר השאלה היא לאיזה כיוון הולכים רווחי הפירמות וחברות שמוטות לביקושים מקומיים. הכיוון שלהן נראה חיובי. ברמת המשק הישראלי המצב נראה מצוין עם כלכלה חזקה, צרכן פרטי חזק, אבטלה נמוכה ושכר עולה".

פערים בביצועי המדדים
 פערים בביצועי המדדים