הערך העליון של נתניהו

כמו לחרדים, גם לרה"מ יש דברים עליהם הוא לא מוכן לוותר

רה"מ נתניהו בדאבוס, היום / צילום: Denis Balibouse, רויטרס
רה"מ נתניהו בדאבוס, היום / צילום: Denis Balibouse, רויטרס

לימוד התורה הוא ערך עליון. בחוק. זה מה שמציעות עכשיו הסיעות ש"ס ויהדות התורה. הסיבה היא לא כבודה של תורה, אלא ניצולה לעקיפת בתי המשפט. לימוד התורה הוא ערך עליון? כן, בהחלט. בשביל החרדים והדתיים ובני עקיבא ושאר מאמינים, אין ערך עליון יותר מהתורה. אז למה המפלגות החרדיות רוצים לקבוע את זה כחוק? כי התורה היא לא ערך עליון בשביל רוב אזרחי ישראל.

איראניזציה של המדינה

מה שחשוב כאן הוא לא תוכנה של הצעת החוק וסיכוייה להתקבל - אלא עצם העובדה שהמפלגות החרדיות העלו אותה ומתכוונות ברצינות להיאבק על קידומה. היוזמה מלמדת שהמפלגות החרדיות והדתיות מאמינות שאצל נתניהו הן יכולות להעביר כל דבר שירצו. אפילו את ההצעה הזאת, המהווה צעד גדול למפלגות היוזמות וצעד גדול עוד יותר למטרה העיקרית: איראניזציה של המדינה.

לא גיוס ולא בנות

חשוב להבין ולהפנים. הדתיים, באמצעות פרשנים, מעבירים את המסר שהיוזמה נועדה לקידום חקיקה כזאת ואחרת. גיוס הבנות, למשל. למעשה, מדובר באמצעי שמטרתו לשנות את פני המדינה, את מהותה, את חינוכה - הכל. כי אם התורה היא ערך עליון אז ערכים אחרים, כמו חופש, דמוקרטיה, שוויון, כל הדברים הללו נחותים מהתורה. מה שפותח דלת לחוקים שמטרתם להביא את עליונות התורה לביטוי בכל תחום במדינה. היוזמה הזאת היא לא פחות מקריאת תיגר על החילוניות, על הדמוקרטיה, ועל כל הדברים היפים והחשובים לאין ערוך שעל פיהם חיות מדינות מתקדמות. אני ממש לא בא בטענות אל הרבנים וספסרי האמונה. הם באמת חושבים שהתורה היא ערך עליון וצריך שהיא תהיה מוכרת ככזאת בחוק. זו אמונתם. אבל כמו הרבה דברים שהם היו רוצים לקדם, הם הבינו כל השנים שאין טעם לנסות לעשות זאת.

ריח החולשה

עכשיו החרדים-דתיים מריחים את חולשתו המדהימה של נתניהו, את נכונותו יוצאת הדופן להקריב כל דבר, כל עיקרון, כל ערך - למען שימור שלטונו. זה המקור של היוזמה: האיש שכבר מזמן נשכב על רצפת הכנסת, ומאפשר למפלגות הדת לדרוך עליו - ועלינו, החילונים. אנחנו יודעים מהניסיון כי נפל הפור של התורה כערך עליון. גם אם היוזמה לא תתממש עכשיו, היא כבר קיימת והדתיים לא ינוחו עד שילבישו עליה את מסגרת החוק. יש להם סבלנות. ויש להם את חולשתו של ביבי, שהערך העליון שלו הוא מקיאוולי, לא התורה.

לציבור הישראלי אין מחסור במאבקים - אבל אין מאבק חשוב יותר מהשמירה על צביונה של המדינה כדמוקרטית וחופשית.