הירידות החדות בשוקי העולם: שפעת שוורים, לא תחיית דובים

בסופו של יום, כלכלה עולמית בריאה יותר מיטיבה עם הפירמות ואינה פוגעת בהן, ולפיכך הפאניקה בשוק המניות הגלובלי היא לא יותר משפעת שוורים ■ פרשנות

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

הירידות החדות בשוקי המניות העולמיים, אשר החלו ביום שישי האחרון והקצינו בפתיחת שבוע המסחר, תפסו את המשקיעים לא מוכנים. טעמן של ירידות חדות נשכח במרוצת חודשי הראלי הארוכים, ובימים האחרונים קיבלנו כולנו תזכורת מרירה: ירידות שהן פועל יוצא של מספר וקטורים אשר השתלבו להם יחדיו למכירת חיסול הזויה של מניות.

הטריגר המרכזי למכירת החיסול היה נתון התעסוקה במשק האמריקאי לחודש ינואר 2018. המשק האמריקאי הוסיף 200 אלף משרות חדשות בסקטור הלא חקלאי והציג רמת אבטלה נמוכה של 4.1%. אולם הנתון החשוב ביותר בדוח התעסוקה החודשי היה האצה בקצב עליית השכר הממוצע בארה"ב.

השכר הממוצע לשעה במשק האמריקאי הוסיף במהלך 12 החודשים האחרונים 2.9%, לאחר שבמשך תקופה ארוכה נע קצב עליית השכר במשק זה בטווח צר של 2%-2.5%. ההאצה בקצב עליית השכר הממוצע היא אינדיקציה חשובה לכך שעובדת היותו של המשק האמריקאי בתעסוקה מלאה, מתחילה לייצר לחצי שכר אשר בסופו של תהליך יתגלגלו לשורת האינפלציה במשק הזה.

אישור תוכנית המסים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אשר מהווה בשורה מצוינת לכלכלה האמריקאית ולפירמות האמריקאיות, ותמכה בראלי במחירי המניות, הגבירה אף היא את החששות מפני עלייה חדה בסביבה האינפלציונית בארה"ב.

האם מחירי המניות באמת מנופחים?

אין שד שמבהיל את הכלכלנים בכלל ואת הבנק המרכזי בפרט יותר מאשר שד האינפלציה, ולפיכך האצה בקצב האינפלציה בארה"ב צפויה לייצר לחץ על הפד לנרמל את המדיניות המוניטרית (קרי להעלות את הריבית) בקצב מהיר מהחזוי. עליית ריבית מהירה פירושה עלייה ברמת האטרקטיביות של שוק אגרות החוב הממשלתי ביחס לנכסי הסיכון ומכאן המומנטום השלילי במחירי המניות.

הנקודה המרכזית היא שהאינפלציה בארה"ב הסתכמה בשנה האחרונה ב-2.1% בלבד, ואילו אינפלציית הליבה, המנטרלת את מחירי המזון והאנרגיה, הסתכמה ב-1.7% בלבד. לפיכך, גם אם נניח במידה רבה של היגיון כי מגמת המחירים במשק האמריקאי היא כלפי מעלה, לא צפויה להבנתנו קפיצת מדרגה חדה בסביבה האינפלציונית, אשר תביא את האינפלציה לרמות של 3% ומעלה, ותכריח את הפד לחשב מסלול מחדש.

בהלת האינפלציה אינה הסיבה הבלעדית לירידות החדות בשוק המניות. רבים וטובים סבורים כי מחירי המניות מנופחים, וזאת לאחר ראלי ארוך של תשע שנים, אשר הביא את מכפיל הרווח העתידי של מדד 500 S&P - על בסיס הרווחים החזויים בשנת 2018 - לרמה של 18.5 ערב הירידות החדות.

אנו סבורים כי המומנטום האדיר בצמיחת רווחי הפירמות, הבא לידי ביטוי בצמיחה חזויה ברווחי החברות של כ-10% בשנת 2017 ושל 15% בשנת 2018, מהווה סיבה מצוינת לשימור רמת המכפילים הגבוהה ביחס לרמת המכפילים הממוצעת בעשור האחרון, אשר עמדה ברמה של 15 בלבד.

מכונות המסחר מקצינות את המגמות האמיתיות

על פי התחזיות, כל 11 הסקטורים במדד 500 S&P צפויים להציג צמיחה ברווחים בשנת 2018, זאת בעוד שחמישה סקטורים צפויים להציג צמיחה דו-ספרתית ברווח השנתי. יתר על כן, שורת ההכנסות של החברות במדד זה צפויה להציג זינוק שנתי של למעלה מ-6%, כך שלא מדובר רק על גידול ברווחים הנגזר מהתייעלות, אלא גם מגידול מהותי בפעילות העסקית.

נקודה נוספת אשר ראוי לתת עליה את הדעת בהתפרקות המדהימה של מדדי המניות הגלובליים אמש, היא פעילות מכונות המסחר, אשר מקצינות עד להפחיד את מגמות המסחר, ולעניות דעתי מהוות חלק מרכזי מתגובת-היתר של השווקים לחדשות הכלכליות.

מן הראוי כי הרגולטורים ברחבי העולם יבחנו את פעילותן של מפלצות מסחר אחר אלו בימים האחרונים, ויסיקו את המסקנות החיוניות, אחרת, ביום פקודה, כאשר יהיו חדשות כלכליות שליליות של ממש, מכונות מסחר אלו עלולות לגבות מכולנו מחיר כלכלי בלתי נסבל.

סביבת הפעילות הכלכלית בתחילת שנת 2018 היא סביבה מעוטת משברים נראים לעין, זאת בעוד שהפעילות הכלכלית בשווקים המפותחים, דוגמת ארה"ב, אירופה ויפן, מאיצה, ובמקביל נרשם שיפור בכלכלות מתעוררות, דוגמת ברזיל, ואילו הודו וסין ממשיכות לצמוח בקצב מבטיח.

בסופו של יום, כלכלה עולמית בריאה יותר מיטיבה עם הפירמות ואינה פוגעת בהן, ולפיכך, לתפיסתנו הפאניקה בשוק המניות הגלובלי היא לא יותר משפעת שוורים, ובוודאי שאינה מבשרת את תחיית הדובים.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.