בנט: "למרות החוק הפולני - נמשיך את המסעות לפולין"

עוד אמר שר החינוך למנהלי אגפי חינוך ברשויות המקומיות: "טעינו כשלא עירבנו אתכם במהלך של 'בית הספר של החגים'; ב-2017 נגיע ליעד של 18 אלף נבחנים ברמה של 5 יחידות מתמטיקה"

 

נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור
נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור

"קיבלתי הרבה פניות שקראו לי לבטל את הסיורים לפולין בעקבות החוק הפולני, אבל הגעתי להחלטה להמשיך אותם", כך אמר שר החינוך, נפתלי בנט, בכנס השנתי של מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, שנערך בים המלח. "הפעם הראשונה שלי בפולין הייתה לפני ארבע שנים. ראיתי איך הסיור השפיע עליי, והבנתי שצריך להמשיך עם זה. אנחנו לא עושים את הסיורים כטובה לפולנים אלא כאקט חינוכי". לפי החוק הפולני, שאושר היום על ידי נשיא פולין, אסור לטעון כי העם הפולני מעורב בפשעי הנאצים.

בנט פתח את דבריו בתיאור המצב המורכב שבו היו הפולנים בזמן מלחמת העולם השנייה, שהיו נתונים תחת שלטון כיבוש גרמני. הוא הסכים לטענת פולין כי למעשה לא הייתה מדינה בזמן מלחמת העולם השנייה ולכן לא נושאת באחריות, אך הוסיף: "לפי הערכות, 200 אלף יהודים נרצחו על ידי פולנים. זה נכון שהיו גם אלפי חסידי אומות עולם שאף שילמו בחייהם כדי להציל יהודים וצריך לזכור את זה. עם זאת, במשך שנים ארוכות הייתה אנטישמיות עמוקה בפולין, ויהודים נרצחו על ידי פולנים - לא במקרה אחד אלא בהיקפים עצומים. בהרבה מאוד כפרים, באופן לא מתואם, הפולנים הסגירו יהודים. במקרה הטוב גילו אדישות כלפיהם ולעתים גם רצחו במו ידיהם. כשכל-כך הרבה אנשים מהעם הפולני היו מעורבים - אי-אפשר להתחמק מזה".

בנט התייחס בנאומו למהלך משמעותי שהוביל באחרונה: ו"בית ספר של החגים", תוכנית שמטרתה קיצור ימי החופשה. השר הודה שמשרד החינוך עשה טעות: נראה לי שאנחנו לא תמיד מתייעצים אתכם לפני שאנחנו יוצאים למהלכים ואני מבין שיצרנו אתגר לא פשוט בנושא בית הספר של החגים. אני מבין שקשה להביא כוח אדם בלוח זמנים קצר ואני אדאג שתשבו עם מנכ"ל המשרד בהקדם. אני אשב עם הנהלת המשרד ואדגיש שכל מהלך עתידי חייב להיות בהתייעצות אתכם".

לגבי לימודי המתמטיקה, עוד דגל שנושא השר מאז כניסתו לתפקיד: "אני שמח לבשר פה שהיום - עוד מעט שלוש שנים לתוך התהליך - בסוף שנת הלימודים הנוכחית נעמוד על 18 אלף בוגרי יחידות במתמטיקה". לשם השוואה, ב-2013 היו 9,200 ניגשים לבחינת הבגרות, כשהעלייה החל עוד לפני כניסת השר לתפקיד, אך המשיכה בזמן כהונתו, בין השאר הודות לתוכנית לקידום לימודי המתמטיקה בהיקף של 75 מיליון שקל.

"צריך לעשות את הדברים בשיתופי פעולה, עם הרשויות המקומיות, עם עולם ההיטק - גייסנו אלפי מהנדסים שבאים להלהיב ילדים או ללמד אותם - עם קרן טראמפ, גם צה"ל. בעולם החינוך זה הכי קל בעולם כי כולם רוצים לעזור", הוסיף בנט.