מלחמות יעל ארד ומירי רגב: הקרב על הטוטו

יעל ארד וחבריה לספורט הישראלי הכריזו מלחמה נגד משרד הספורט ■ המטרה: לבטל את ההחלטה להלאים את הספורט בישראל; "מנסים לעשות מחטף דרך חוק ההסדרים" ■ "יש במשרד הזה חולי ביורוקרטי"

באמצע השבוע נחת בלשכות שר האוצר ושרת התרבות והספורט מכתב "איום לפני הכרזת מלחמה". על המכתב חתמו שמונה מהגופים המנהלים את הספורט בישראל - ובראשם הוועד האולימפי ומרכזי הפועל ומכבי. רוח הדברים שנשבה מהמכתב: "למנוע את הרס הספורט עם ההחלטה להעביר אותו בפועל לידי תפעול של המדינה".

כזכור, בחודש שעבר חתם שר האוצר, משה כחלון, על החלטה להעמיד לספורט תקציב ישיר של כמיליארד שקל ב-2018, ובכך לנתק באופן סופי את התלות בכספי הטוטו. זה מילא, מה ששרף לגופי הספורט את הפיוז הוא המשמעות הנלווית - משרד הספורט ישלוט מעתה בכספים ובקבלת ההחלטות איך לחלק ולמי. כל מי שמכיר את המנגנון הביורוקרטי של המשרד, שמתקשה להוציא אגורה אחת בזמן, יודע שאין סיכוי לנהל ככה פעילות שוטפת שנשענת על תזרים בעייתי.

יעל ארד, המדליסטית הישראלית הראשונה וכיום מהאנשים החזקים בוועד האולימפי וממובילי היוזמה נגד משרד הספורט, רותחת. בראיון ל"גלובס" היא מסבירה: "אנחנו מבינים שהמציאות משתנה ויש החלטות ומדיניות של שר האוצר, ואנחנו מכבדים את זה. המדיניות של שר האוצר לנתק את תקציב הספורט מהמהמרים - אין לנו שום דבר נגדה. אנחנו יוצאים נגד ההחלטה שהכסף לא יעבור דרך מנגנוני הטוטו, אלא דרך משרד הספורט. ואנחנו יוצאים גם נגד ביטול המועצה הלאומית לספורט והפיכתה לגורם מייעץ בלבד. הרי חוק הספורט והמועצה הלאומית לספורט עבר לפני 4 שנים אחרי מחשבה ארוכה ומעמיקה, אז שוב לעשות תהליך מהיר, על סף מחטף, דרך חוק ההסדרים?"

אולי נוח לייבש את המועצה כי היא מזוהה עם תקופת לימור לבנת?

"אני לא חושבת. זה מהלך של הפקידות הגבוהה של משרד הספורט. הם רוצים לנהל את התקציב, ולא לתת לארגוני הספורט לקבוע את סדר היום. הפקידים רוצים לנהל עכשיו את הספורט. עם כל הכבוד למנכ"ל המשרד ולפקידים כלכליים או אדמיניסטרטיביים - המדיניות של חלוקת התקציב בספורט בישראל צריכה להישען על בעלי הידע והמקצועיות ולא עליהם".

הם טוענים שיביאו אנשים שיעשו את זה מטעמם.

"לא, הם מעוניינים לקבוע לבד. הם רוצים לשבור את הסטטוס קוו שקיים מ-1950, שלפיו נציגי ארגוני הספורט מעורבים ומשפיעים בקביעת המדיניות. מעבר לכך שיש אנשים עם ידע ומקצועיות והם רוצים לדחוק אותם, הבעיה המשמעותית השנייה במהלך הזה היא אובדן העצמאות של הספורט. בשיטת חלוקת התקציבים שהם מציעים עכשיו הם יכולים להשתמש לפוליטיזציה איומה בספורט, לקבוע לא רק מי יוביל את הספורט ואת ההנהלות - אלא אפילו לקבוע מי ייסע לאליפות עולם. כי אם אני בעל המאה, אני יכול להחליט שאני לא אוהב את הארגון הזה או הזה ואני לא אתן לו כסף. יש סכנה שהוועד האולימפי הבינלאומי יחליט להרחיק אותנו, כמו את הודו. זו הפרה בוטה של האמנה האולימפית, האוסרת על המדינה להתערב בניהול הספורט".

זו השתלטות של הפקידים על הספורט?

"הפקידות של משרד הספורט. הם לקחו יתרון על התהליכים שקרו במשרד האוצר, כשהאוצר רצה לנתק את ההימורים מתקציב הספורט. אנחנו לא יודעים אם זה הפקידות של המשרד או שרת הספורט שרקמו את המהלך. אבל לא הזמינו אותנו לאף פגישה. רק כשגילינו את זה, ישבנו עם מנכ"ל האוצר שי באב"ד והוא הכניס המון שינויים בנוסח המקורי - רק מתוך שיחה עם נציגי הספורט".

השרה רגב זעמה על הפגישה שלכם עם האוצר, טענה שהיא הייתה מאחורי הגב שלה.

"מי שזעם זה מנכ"ל משרדה יוסי שרעבי, הוא היה באוצר באותו זמן ובמקום להציע להצטרף לפגישה ולשמוע את טענותינו, הוא נעלב. הבנו שמשרד הספורט מנהל מהלכים מאחורי הגב של גופי הספורט, של הוועד האולימפי, של איגודי הספורט. לכן פנינו לאוצר והצגנו להם את הבעיות של אובדן העצמאות של הספורט וביטול מעמדה של המועצה הלאומית לספורט - ובאוצר אמרו לנו שהם לא ידעו את כל הדברים הללו".

"הטוטו מייצר תזרים"

במכתב לאוצר ולשרת הספורט דורשים גופי הספורט להשיב את מעמדה של המועצה הלאומית, וכן למנוע מעבר של מנגנון חלוקת הכספים לידי המדינה. הקטע הכספי הוא המטריד ביותר את גופי הספורט. "אפשר להגיד על הטוטו וההימורים הרבה דברים, אבל דבר אחד אי אפשר לקחת ממנו - הוא ייצר הכנסות גבוהות, והוא מחלק את הכסף לספורט בצורה מאוד יעילה ואחראית. הוא מייצר תזרים נוח".

במשרד הספורט אומרים שהוא יותר מדי נוח, שהטוטו הקדים תשלומים גם לגופים שלא עמדו בעקרונות הניהול התקין.

"הטוטו הוא היום הבנק של הספורט הישראלי, הוא דואג שהספורט יוכל לנשום מבחינה תזרימית. בזכותו אין פה תשלומים של שוטף פלוס 90 או 120. הטוטו דואג שכל הזמן יהיה כסף בקופה, ואם לא השיטה הזאת, אי אפשר היה לצאת למחנות אימונים או כל דבר אחר. להבדיל, משרד הספורט, בכל אינטראקציה שיש לו עם איגוד, ארגון או גוף ספורט, מאחר בתשלומים בין שנה לשנה וחצי".

למה?

"בגלל מנגנונים ביורוקרטיים מורכבים ואוזלת יד בניהול תהליכים. יש במשרד הספורט חולי ביורוקרטי בניהול תהליכי תשלומים. אנחנו רואים את זה במלגות לספורטאים שלא מעבירים את חלקם בקרן המלגות אלא באיחור של שנה. אם הוועד האולימפי היה משלם את המלגות לפי משרד הספורט, לא היו מקבלים מלגות ב-3 שנים אחרונות".

לפקידים יש הזדמנות בלתי חוזרת לזכות בכל הקופה וליהנות מכוח ושליטה.

"אני רוצה להאמין שזה לא נעשה במזיד. פשוט יש שם חולי. אנחנו הולכים עכשיו לקחת את כל ה-600 מיליון שקל שאמורים להיות מחולקים באמצעות הטוטו - ולשים אותם בתוך מנגנון ביורוקרטי. הבעיה היא לא עם האיגודים הגדולים, אלה הרי יכולים להרים טלפון ולסדר את ענייניהם. אני מדברת על מכבי מודיעין והפועל עפולה ובית"ר מטולה - יש אלפי אגודות שחיות על 10,000 או 15,000 שקל בשנה, ואם במשרד הספורט לא יודעים להעביר את הכסף, זה מכת מוות תזרימית לספורט בישראל. תבדוק כמה זמן הם מאחרים בהעברת הכסף לאליפות אירופה בשחייה שכבר הסתיימה מזמן".

מירי רגב לא ידעה את כל זה? היא נרדמה?

"אני רוצה להאמין שהיא לא הבינה את המשמעויות עד הסוף. אני לא חושבת שהיא מכירה את כל הניואנסים והתהליכים של ניהול הספורט. אליה מגיעים הכשלים הגדולים ולא היומיומיים. בגלל זה פנינו אליה במכתב מסודר".

יש לה בעיה, איך היא תגיד "לא" לתוספת התקציבית שהספורט קיבל?

"האמירה שתקציב הספורט גדל, זו אגדה אורבנית. נתנו ב-2018 תוספת מתוך הכסף החונה שהיה בטוטו. אבל לדאבוני המהלך לא קובע הגדלה אמיתית בטווח הבינוני והרחוק, אלא הגדלה חד-פעמית ב-2018, וגם היא ברובה הולכת למתקנים. הלכה למעשה, ב-2018, בגלל ביטול הימורי הסוסים, תקציב הספורט נפגע אנושות ולעת עתה הקיצוץ הוא 8.5% רוחבית, וזה המון".

המכתב הזה הוא קודם כול הבעת אי-אמון בשרה שלכם.

"המכתב הזה הוא קריאת השכמה מאוד רצינית לשרת הספורט ולאנשים שעוטפים אותה, שהם הולכים לעשות מהלך ללא התייעצות עם גופי הספורט. גם השרה וגם הפקידים יתחלפו, ימשיכו הלאה, אנחנו אנשי הספורט נישאר עם המהלך הזה להרבה שנים קדימה. זה נזק קשה מאוד שנעשה במשיכת קולמוס מהמשרדים בירושלים".

היה לכם דיבור איתה?

"יו"ר הוועד האולימפי יגאל כרמי מחכה לשוחח עם השרה. אנשי המשרד מכירים את חוסר שביעות הרצון שלנו מההתנהלות הביורוקרטית שלהם. אני יכולה להגיד לך שהוועד האולימפי נותן מהקופה שלו הלוואות לגופים, בגלל הבטחות תזרים של המשרד שלא עוברות בזמן. אני חושבת שהשרה היא אישה רצינית, ברגע שהיא תבין את מהות הפגיעה היא לא תרצה להשאיר אחריה אדמה חרוכה".

מה תעשו?

"יש לנו עד 18 במארס להפעיל לחץ בוועדות הכנסת לפני שחוק ההסדרים יאושר. נדבר עם חברי כנסת מובילים. אנחנו מרגישים שאנחנו נמצאים על פי תהום. פקידים עם הכשרה כלכלית לא יכולים לנהל את הספורט הישראלי. אני וחבריי להנהגת הספורט לא ישנים בלילה ואני שואלת את עצמי איך האנשים במשרד הספורט - השרה, המנכ"ל, ראש מנהל הספורט, האחראי על התקציבים במשרד - איך הם ישנים בלילה?"

משרד הספורט: "צר לנו שהוועד האולימפי בחר בדרך של התכתשות"

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "הרפורמה בדרכי חלוקת כספי הספורט היא ההישג הגדול ביותר של הספורט הישראלי. הרפורמה תביא ליציבות, בטחון וצמיחה כלכלית, שתאפשר לנו להמשיך לקדם מהלכים אסטרטגים לצורך הובלת השגים בזירה הבינלאומית והגדלת כמות הספורטאים הפעילים.

המשרד רואה ברפורמה זו הזדמנות גדולה. צר לנו, כי הנהלת הוועד האולימפי ממשיכה לבחור בדרך של התכתשות פומבית כפי שעשתה ערב סגירת התקציב וזאת מבלי לתאם עם משרד התרבות והספורט. דלתינו פתוחה ואוזננו קשובה לשיח מקצועי ישיר ולהעמקת הדיון סביב הרפורמה. לכן, אנו קוראים לכל הדוברים בכתבה להתעמק בהצעה ולחבור אלינו לעבודה משותפת על מנת להבטיח את הצלחת המהלך".