"המשקיעים התרגלו ל'הפלגה חלקה', ולכן הם מופתעים"

"ב-20 השנים הראשונות שלי בעסק, מ-1980 עד שנת 2000, בכל שנה נרשם תיקון למטה של 10% או יותר, ואלה היו בממוצע שנים אדירות למשקיעי המניות"

בניין הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
בניין הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בשנה וחצי האחרונות המשקיעים התרגלו ל"הפלגה חלקה" כששוקי המניות רשמו עליות כמעט רצופות ללא תיקונים למטה, ולכן הם מופתעים מהזינוק בתנודתיות והירידות החדות של הימים האחרונים, כך אומר ביל סמיד ( Bill Smead ), מנכ"ל חברת  Smead Capital Management , בראיון ל-CNBC.

אתמול נרשם, שוב, יום של ירידות חדות מאוד בוול סטריט.  מדד הדאו ג'ונס צנח ב-1000 נקודות, מדד S&P 500 צנח גם הוא ב-3.7%, נמשך מטה על ידי מניות הפיננסים הכבדות, שרשמו את הביצועים הגרועים ביותר במסחר היום. הנאסד"ק ירד גם הוא ב-3.3%. 

ביום שני השבוע צנחו המדדים בשיעורים של עד 4.6% אולם בימים שלאחר מכן נרשמה רגיעה, עד אתמול.

"ב-20 השנים הראשונות שלי בעסק, מ-1980 עד שנת 2000, בכל שנה נרשם תיקון למטה של 10% או יותר, ואלה היו בממוצע שנים אדירות למשקיעי המניות", אומר סמיד. "גם לאחר מכן היו כמובן תיקונים בשנים של עליות אולם בשנה וחצי האחרונות זה לא היה כך אז כעת אנחנו למעשה חוזרים לאווירה האופיינית לשוקי המניות, למצב נורמלי". 

מדד התנודתיות (ה"פחד"), ה-VIX, זינק במהלך יום שלישי מעל 40 נקודות, ירד לאחר מכן לכ-25 נקודות ואתמול זינק ל-33 נקודות. זאת לאחר תקופה ממושכת בה שהה ב-9-11 נק'.

"הקפיצה הדרמטית במדד התנודתיות מלמדת שהסיכון חזר לשוקי המניות. אנשים עוקבים אחרי התשואה על אג"ח ל-10 שנים וחוששים שהיא תמשיך לעלות. היום השוק זז על הרבה מאוד מסחר לטווח הקצר, והמשקיעים שוב מבינים שהם יכולים להפסיד כסף ולא רק להרוויח", אומר  Jay Jacobs , מנהל מחקר בקבוצת הקרנות  Global X Funds , בראיון ל-CNBC. 

"עושים התאמות לסביבה הכלכלית החדשה שיש לנו ב-2018, שצפויה להיות תנודתיות בהרבה מהשנה הקודמת", הוא מוסיף. "המשקיעים צריכים להתאים את עצמם לסביבת ההשקעות החדשה ולברר את רמת הנכונות והיכולת שלהם לספוג הפסדים בטווח הקצר".