כמו רנטגן: משקפיים המאתרים חשוד בתוך המון סואן

שוטרים במרכז העיר ז'נג'ז'ו בסין, חמושים במשקפי שמש עתידניות המצוידים בטכנולוגיה לזיהוי פנים, מאתרים חשודים בין ההמון הסואן ■ הפרטים בווידאו

מעכב אחרי אנשים / צילום: שאטרסטוק
מעכב אחרי אנשים / צילום: שאטרסטוק

כמו מתוך סצנה המזכירה את סדרת הטלוויזיה הדיסטופית "מראה שחורה", כך מסתובבים להם במרכז העיר ז'נג'ז'ו שבסין שוטרים חמושים במשקפי שמש עתידניות ומחפשים חשודים בין ההמון הסואן. במיוחד לקראת ראש השנה הסיני - שהוא הזמן העמוס ביותר בשנה, הצטיידה המשטרה במשקפי שמש המתאפיינות בטכנולוגיית זיהוי פנים.

למשקפיים יש מצלמה המחוברת למכשיר דמוי סמארטפון המאפשר לקצינים לצלם תמונות של חשודים ולהשוות אותם למסד הנתונים בחזרתם למפקדה.

באמצעות אפליקציה ייעודית ניתן לקבל את כל המידע החיוני על החשוד, כולל שם, מוצא אתני, מין וכתובת. כמו כן היא מספקת מידע על סטטוס החשוד, אם הוא נמלט מהחוק, המלון בו הוא מתאכסן, ומידע הקשור לאופן בו הוא משתמש ברשת האינטרנט

עד כה סייעו המשקפיים למשטרה ללכוד שבעה חשודים שהואשמו בפשעים, החל מסחר בבני אדם ועד לעבירות "פגע וברח", ועוד 26 אנשים שהשתמשו בתעודות מזויפות, כך על פי העיתון היומי של המדינה, המצטט את משטרת העיר .

המערכת היא חלק מהמאמצים של סין לבנות מערכת מעקב דיגיטלית המשלבת מגוון של נתונים ביומטריים - מתמונות וסריקות קשתית העין ועד לטביעות אצבע - כל זה על מנת לפקח באופן הדוק על תנועת האוכלוסייה.

מומחים סבורים כי סין מקדימה את המערב בהטמעת טכנולוגיית סריקת הפנים, הודות לחוקי פרטיות מעומעמים ואוכלוסייה הרגילה למסור תמונות, טביעות אצבע ושאר פרטים אישיים בלי לשאול יותר מידי שאלות.

גם הבנקים בסין מתחילים להשתמש בטכנולוגיית זיהוי פנים במסופי כספים למיניהם וגם חברת התעופה של סין הדרומית הצטרפה לתוכנית והחלה להשתמש בזיהוי פנים בכרטיסי העלייה למטוסיה. ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה יצרה דרישה ליישומים מסחריים של הטכנולוגיה, בין היתר בחדרי כושר, מסעדות ואפילו שירותים ציבוריים, שגם בהם קיים הצורך לזיהוי פנים.

הטכנולוגיה החדשנית, חייבים לציין, זוכה גם ללא מעט ביקורת מעוררת חששות בקרב ארגוני זכויות אדם הטוענים לפגיעה מהותית בזכויות הפרט.