לאחר שצבר כ-30 מיליון שקל: שלמה זהר נפרד מאיי.די.או

עזיבתו של זהר נעשית כמה חודשים לאחר מאבק שליטה, שבין היתר דחף לעליית מניית החברה - שאותה ניצל למימוש החזקות בכ-14 מיליון שקל

שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי
שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי

אחרי שמונה שנים כמנכ"ל חברת הנדל"ן איי.די.או גרופ (ADO)  הודיע הבוקר שלמה זהר על רצונו לסיים את התפקיד, והוא צפוי להיפרד מכיסאו בחודש מאי הקרוב, אז מסתיים החוזה שלו.

החל מחודש יולי 2015 מכהן זהר גם כמשנה פעיל ליו"ר החברה הבת, איי.די.או פרופרטיז הגרמנית (כ-38%), ובחברה לא פירטו לגבי כהונה זו.

זהר נהנה בשנים 2010-2016 מתגמולים בעלות כוללת של כ-17 מיליון שקל. בגין תפקידיו בחברה, בהיקף משרה של 75%, גבה זהר שכר בעלות שנתית של כ-290 אלף אירו, מענקים על בסיס תוצאות והטבות נוספות, ובסיכום 2016 עלות העסקתו עמדה על 2.9 מיליון שקל.

נוסף על כך, על רקע מאבק השליטה בחברה, שהתחולל בחודשי הקיץ האחרון, ניצל זהר את הזינוק שרשמה מניית איי.די.או גרופ, ובחודש ספטמבר מימש נתח מהחזקותיו באיי.די.או תמורת קרוב ל-14 מיליון שקל.

איי.די.או גרופ עוסקת באמצעות החברה הבת הגרמנית שלה בנדל"ן למגורים להשכרה בברלין, ומחזיקה כיום כ-22 אלף יחידות דיור ברחבי העיר.

תחת ניהולו של זהר רשמה החברה התפתחות משמעותית, לאחר שבהצטרפותו אליה החזיקה בפחות מ-3,000 דירות.

לאחר שכיהן במשך כארבע שנים כיו"ר בנק דיסקונט, ב-2010 הצטרף זהר לקבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, במטרה למזג את פעילות הקבוצה בברלין לתוך החברה הציבורית איי.די.או שפעלה בברלין תחת שליטתו של עדי קייזמן. לאחר המיזוג מונה זהר למנכ"ל איי.די.או.

אחד המהלכים המוצלחים שביצעה חברת איי.די.או בתקופתו של זהר היה הנפקת החברה הבת איי.די.או פרופרטיז (ADP) בבורסת פרנקפורט במהלך 2015. במסגרת ההנפקה גייסה 415 מיליון אירו (כ-1.7 מיליארד שקל) - כ-200 מיליון אירו נכנסו לקופת החברה שהונפקה כדי להמשיך בפיתוח הנכסים, וכ-215 מיליון אירו לקופתה של החברה האם, איי.די.או גרופ, באמצעות הצעת מכר. מאז ההנפקה ערך החברה יותר מהכפיל עצמו, והיא נסחרת כיום לפי שווי של 1.8 מיליארד אירו.

עלויות השכר של שלמה זוהר ב-ADO
 עלויות השכר של שלמה זוהר ב-ADO

מאבק בין שו"ב לאפולו ומש' דיין

איי.די.או גרופ עלתה לכותרות בחודשים האחרונים בעקבות מאבק שליטה שהתפתח בה בין קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) לבין קרן אפולו ומשפחת דיין, שהפתיעו את שו"ב ורכשו מניות מהמוסדיים.

בהמשך סיכמו הצדדים על שיתוף פעולה בשליטה ובניהול החברה. כיום הם מחזיקים בכ-72% מהון החברה - שו"ב עם כ-38%, משפחת דיין עם כ-20% ואפולו עם קרוב ל-15%.

בתשעת החודשים הראשונים של 2017 נהנתה איי.די.או משערוכי נכסים בהיקף של כ-580 מיליון שקל, אחרי שבשנת 2016 כולה הציגה שערוכים בסכום עתק של 1.8 מיליארד שקל ושערוכים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים גם בשנים קודמות.

שערוכים אלה מייצרים לאיי.די.או רווחים משמעותיים, שהסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של 2017 ב-193 מיליון שקל, אחרי רווח נקי שנתי של 582 מיליון שקל בסיכומה של 2016 כולה.

בהמשך לכך, לפני חודש עדכנה איי.די.או על אינדיקציה ראשונית לצמיחה צפויה של כ-750 מיליון אירו בשווי הנדל"ן שלה -בזכות שערוכים ורכישות נכסים שביצעה - וכי סך הנדל"ן להשקעה שלה צפוי להסתכם בשווי כולל של 3.35 מיליארד אירו.