פגישה חריגה בין יצחק תשובה לאביגדור יצחקי באוצר

איש העסקים נפגש היום עם יו"ר מטה הדיור, שמסיים את תפקידו בחודש הבא ■ לתשובה יש פעילות ייזום נדל"ן, ובאחרונה פורסם כי הוא שוקל הקמת מפעל אלומיניום בדרום בהשקעה של מיליארדי שקלים

איש העסקים יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , הגיע היום (ב') אחר-הצהריים למשרד האוצר בירושלים לפגישה עם יו"ר מטה הדיור היוצא, אביגדור יצחקי - כך נודע ל"גלובס". יצחקי, שמסיים את תפקידו בחודש מארס, ובתוקף תפקידו הנוכחי משמש כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, צפוי לעבור לשמש כיו"ר מפעל הפיס, במקומו של עוזי דיין.

כיום תשובה מוכר בעיקר בזכות פעילות בתחום הגז, שם יש לו החזקות נרחבות, אך לתשובה יש גם פעילות נדל"ן בבעלות פרטית. הפעילות, תחת החברה אלעד גרופ, פועלת גם בישראל באמצעות חברת אלעד מגורים. הקיפאון בשוק הדיור בחודשים האחרונים פגע גם בחברה זו, כפי שנפגעו חברות נדל"ן רבות בתחום הנדל"ן.

יחד עם זאת, החברה בונה ומשווקת היום מאות דירות באזורי ביקוש, בתל אביב (בשכונת בבלי בצפון, לאחר פינוי מתוקשר של תושבי גבעת עמל שישבו על הקרקע, ובפאתי שכונת הארגזים בדרום), במזרח ראשון לציון ובשכונת בית וגן בירושלים. החברה, שנקראה בעבר דנקנר השקעות (ונרכשה מנוחי דנקנר), נקראת על שם בנו של יצחק תשובה, אלעד. יו"ר החברה היא גל נאור, בתו של תשובה.

באחרונה פורסם כי קבוצת דלק בוחנת הקמת מפעל לייצור אלומיניום ותחנת כוח הפועלת על גז טבעי. לא ברור האם זה היה הנושא המרכזי בפגישה, אך לפני כשלושה שבועות נפגש איש העסקים גם עם שר הכלכלה אלי כהן כדי לדון בנושא. אם קבוצת דלק תחליט אכן להקים מפעל כזה בישראל, היא צפויה לבקש לקבל שטח להקמת הפרויקט ללא מכרז. בשבועות האחרונים כבר פנו לקבוצת דלק רשויות מקומיות שונות וניסו לקדם את הקמת המפעל בשטחן. לפי הערכות, עלות פרויקט כזה תגיע למיליארדי שקלים ובנייתו תיקח כשלוש שנים.

בספטמבר האחרון, בעקבות עתירה של עמותת "הצלחה" ו"גלובס", נחשף יומן הפגישות של יצחקי בין מאי 2016 לסוף אפריל 2017, שכלל לא לפחות מעשר פגישות בנושא שכונת הארגזים, שם בונה אלעד מגורים של תשובה מאות דירות. 

השכונה הוותיקה כוללת כ-300 תושבים שמעמדם במקום לא מוסדר. ביולי 2016, בעיקר נוכח התנגדות שר האוצר כחלון, נדחתה הצעת חוק שקראה לעצור את פינוי אותם תושבים עד ההסדרה, תמורת זכויות בנייה מוגדלות ליזמים.

באוצר סירבו להגיב. את תגובת תשובה לא ניתן היה להשיג.