הרפורמה ברישוי העסקים הוצאה מחוק ההסדרים

מדובר ברפורמה שקידם שר הפנים אריה דרעי ■ נשיא לה"ב: "מאות אלפי עסקים שמשוועים להורדת נטל הביורוקרטיה והרגולציה הפכו לכלי משחק בהליך הפיצול של חוק ההסדרים. אני קורא ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש, לחזור בו מההחלטה"

אריה דרעי / צילום:תמר מצפי
אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

יישום הרפורמה ברישוי העסקים צפוי להתעכב בעקבות הוצאתה מחוק ההסדרים - כך נודע ל"גלובס".

במשרד הפנים אישרו הערב (ג') כי התוכנית להחיל את הרפורמה, שאמורה להקל משמעותית על המגזר העסקי בהוצאת רישיונות עסק, תפוצל מחוק ההסדרים, וזאת אחרי שתובא להצבעה בקריאה ראשונה.

במשרד הפנים אמרו כי לאחר הבאתה לקריאה ראשונה, היא תקודם בהליך חקיקה רגיל: "במשרד הפנים נמשכת ההיערכות להקמת המערך שיפקח על הרפורמה", נמסר בתגובה.

בעקבות פיצול הרפורמה מחוק ההסדרים יישומה צפוי להתעכב, ובמשרד הפנים התקשו להעריך הערב בכמה זמן. גורמים במשרד הסבירו את הסיבה לפיצול בכך ש"חוק ההסדרים עמוס ממילא ברפורמות".

מדובר ברפורמה שקידם שר הפנים, אריה דרעי, ועם גיבושה היא קיבלה גיבוי נרחב ותשבחות מצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

במרכז הרפורמה - רישוי עסקים דיפרנציאלי, באופן שיאפשר לבתי עסק לקבל רישיונות לפי מידת המסוכנות שהם מהווים בפעילותם לציבור הרחב. עסקים רבים שלא מהווים מסוכנות לציבור- יוכלו לקבל רישיונות עסק בתוך שבועות אחדים, וזאת בהתבסס על הצהרת בעליהם כי הם עומדים בדרישות הרגולטוריות - ויהיו נתונים לפיקוח מצד רשות הרישוי. השינויים הנרחבים רישוי העסקים שנכללים ברפורמה אמורים להקל משמעותית על המגזר העסקי, שכן נושא זה נחשב לאחד מחסמי הצמיחה המרכזיים שלו ולנטל רגולטורי כבד.

ההחלטה על פיצול הרפורמה מחוק ההסדרים עוררה תרעומת בארגונים היציגים של חלקים מהמגזר העסקי: "נדהמתי לשמוע ששוב בועטים החוצה מחוק ההסדרים רפורמה כל-כך חשובה שדובר עליה שנים", אמר נשיא לה"ב, לשכת העצמאים והעסקים, רועי כהן. 

לדבריו, "פיצול הרפורמה יוביל לעיכוב נוסף בכניסתה לתוקף, ומאות אלפי עסקים שמשוועים להורדת נטל הביורוקרטיה והרגולציה הפכו לכלי משחק בהליך הפיצול של חוק ההסדרים. אני קורא ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש, לחזור בו מההחלטה ולאשר את הרפורמה בכללותה במסגרת חוק ההסדרים".

עוד אמר כהן כי "הגיע הזמן למעשים ולתוצאות בשטח ולא לכותרות וסיסמאות. מדוע נדם קולם של אנשי משרד ראש הממשלה, שקיבל כותרות רבות ותשבחות על מהלך זה?".