הנסיעה השיתופית כבר פה: אל תסעו לבד - ותשלמו פחות

התחבורה שיתופית כבר כאן ובענק, וזה הפתרון האקולוגי, החברתי והתחבורתי הנכון ביותר במציאות הנוכחית ■ ועם האפשרויות החדשות שמאפשרת הטכנולוגיה ויישור הקו של הרגולטור, כל שנותר לכם הוא פשוט לבדוק מי בסביבתכם נוסע - ולאן

בוקר טוב לכם נהגי ישראל! אם אתם לא בין ברי המזל שגרים קרוב לעבודה, או שאיכשהו מצליחים להגיע אליה בתחבורה ציבורית נוחה ויעילה, כנראה שגם את היום הזה תתחילו בפקק בדרך למשרד. גם היום תעסקו בחישובי הזמנים הנכונים ליציאה מהבית בדרך לפגישה הראשונה, תגזרו זמנים אחורה לחישוב שעת היציאה מהמשרד. האם זאת גזירת גורל? לא בטוח. לאחרונה חתם שר התחבורה ישראל כ"ץ על תקנה חדשה המאפשרת לבעלי רכב פרטי לבצע נסיעות שיתופיות שלא למטרות רווח ברכביהם הפרטיים, ובכך למעשה הוא רק נתן סוף סוף גושפנקא רשמית למציאות שהיא כבר מנת חלקם של אלפי ישראלים כבר כעת, ובתקווה שתהפוך להיות חלק משגרת חייהם של עוד רבים.

תחבורה שיתופית. אני מניח ששמעתם את המונח הזה לא מעט בעת האחרונה, ובמגוון רחב של הקשרים - ואולי אפילו לא ידעתם שגם אתם חלק מהעניין. אז קודם נבדיל בין שני סוגים של תחבורה שיתופית. האחד, שבו נהג הופך את רכבו למעין מונית וגובה תשלום בעבור נסיעה שעשה במיוחד, והשני - המעניין יותר לטעמי וקיים כבר שנים במדינת ישראל, שבו בעל רכב המתכנן נסיעה מזמין לרכבו נוסעים נוספים באותו כיוון, ומבקש מהם להשתתף, באופן סמלי, בהוצאות הנסיעה.

ישראל כבר היום היא מעצמת תחבורה שיתופית ואין זה פלא. למי שלא זוכר, בעבר הלא רחוק הייתה נהוגה פה תרבות טרמפים מפותחת, שקצת דעכה בעשורים האחרונים. תרבות זו מתעוררת לאחרונה לחיים, כשהטכנולוגיה מאפשרת לגשר על אותן בעיות.

לפני מספר שנים הקמנו בירושלים את לוח הטרמפים של ירושלים שבו חברים כיום למעלה מ-45 אלף חברים, שמציעים בכל יום למעלה מ-300 נסיעות אל תוך העיר ירושלים וממנה, בהשתתפות סמלית לכיסוי עלויות הנסיעה. הקבוצה, שהחלה כיוזמה חברתית שמטרתה דווקא להילחם ביוקר המחיה, הפכה כבר מזמן לשלם שהוא גדול מסך חלקיו ומהווה היום קהילה פעילה ותוססת בה מתקיים שיח ער ופעיל בנוגע לצרכי הנסיעה של החברים בה, מחירים מומלצים וחוויות מהדרך.

במקביל לקבוצה הירושלמית, קמו ברחבי הארץ עשרות קבוצות אחרות, כמעט בכל יישוב קטן או שכונה בעיר גדולה קיימת קבוצת וואטסאפ של נסיעות משותפות ומקומות עבודה רבים מפעילים לוחות קארפול לנסיעה משותפת. וזה כבר מזמן לא רק נסיעה משותפת בלבד. נוצרה רשת חברתית חיה ובועטת. חברויות חדשות, שותפיות עסקיות, ואפילו סיפורי אהבה - רק לאחרונה התחתן זוג שהכיר בלוח הטרמפים של ירושלים.

ואחרי שהשטח יצר עובדה קיימת, הגיעה הטכנולוגיה והביאה אתה את השלב הבא בכלכלת הנסיעות השיתופית, אפליקציות כמו waze קארפול ודומות לה, המאפשרות לכל נהג בכל מקום לאסוף לרכבו נוסעים מזדמנים שיחלקו איתו את הדרך, את הוצאות הנסיעה - וכן, יעזרו לכולנו לעשות עוד צעד קטן כדי להוריד את הגודש בכבישים.

התחבורה שיתופית כבר כאן ובענק, וזה הפתרון האקולוגי, החברתי, והתחבורתי הנכון ביותר במציאות הנוכחית. ועם האפשרויות החדשות שמאפשרת הטכנולוגיה, ויישור הקו של הרגולטור, כל שנותר לכם הוא פשוט לבדוק מי בסביבתכם נוסע, ולאן. נסיעה טובה!

■ הכותב הוא עורך דין חברתי ומנהל לוח הטרמפים של ירושלים.