הטכנולוגיה תסייע למטרה החשובה של פרסונליזציה בחינוך

מערכת החינוך חייבת להתחבר למגמה של התאמת מוצרים ושירותים למשתמש

כיתת לימוד / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כיתת לימוד / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בעידן הנוכחי מתעצמת המגמה של מעבר מייצור המוני וסדרתי להתאמה אישית, פרסונלית, של תכנים, מוצרים ושירותים לצרכים והרצונות הספציפיים של כל אחד, כדי להגדיל את הערך המוסף שהוא מקבל. ההתאמה האישית יכולה להתבצע על ידי הפרט עצמו, על ידי ספק השירות/המוצר או על ידי אלגוריתמים חכמים, שאוספים מידע על הפרט ומתאימים עבורו את המוצר או השירות בזמן אמת. השיטה הזו מיושמת כיום כבר במגוון תחומים, כמו רפואה או שיווק.

המציאות של היום מחייבת חברות וארגונים חפצי חיים לעשות חשיבה מחודשת לגבי השירות שהן נותנות ללקוח והתאמתו לצרכים הפרטניים של כל אחד ואחת. גם הפרט מפתח ציפייה שמערכות, ספקי שירותים ומוצרים יתאימו עצמם אליו כדי לאפשר לו להגיע למיצוי הערך האישי שלו על פי הבנתו והעדפותיו.

למרות זאת, אנחנו עדיין רואים שיש תחומים מסוימים בהם עקרונות הפרסונליזציה לא מיושמים כלל או מיושמים באופן חלקי על אף הפוטנציאל העצום שיש בהם בקידום אותו תחום. אחד מהם הוא תחום החינוך.

בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת התפישה בקרב מומחים בתחום החינוך, לפיה חינוך פרסונלי היא הדרך שתאפשר לתלמיד למצות את הפוטנציאל האישי שלו, ותאפשר למערכת להשקיע את משאביה באופן מיטבי. ההתאמה האישית יכולה לסייע בצמצום פערים בין תלמידים בתחומים חשובים ומאתגרים כגון מתמטיקה. אם בעבר לא היו הכלים לעשות זאת, כיום, הטכנולוגיה מהווה גורם מפתח חיוני ליישום פרסונליזציה גם בחינוך.

דוגמאות לטכנולוגיות שכבר קיימות, או שנמצאות בפיתוח יש בשפע; אפליקציות מציאות מדומה, מציאות רבודה ומשחקי רשת, יאפשרו מרחבי למידה וירטואליים המותאמים אישית למאפייניו של כל לומד. טכנולוגיות זיהוי קול ותרגום יסייעו בזמן אמת ללמוד שפות זרות ולתקשר עם דוברי שפות אחרות. עוזרי למידה וירטואליים, בעלי בינה מלאכותית, ילמדו את המאפיינים הספציפיים של הלומד ויספקו לו ידע, הנחייה והדרכה מותאמים אישית. סביבות הלמידה הממוחשבות ינטרו באופן שוטף נתונים לגבי מצבו הקוגניטיבי, הרגשי והגופני של הלומד ואת דפוסי פעילות הלמידה שלו. הן ינתחו את הנתונים, יתנו המלצות לשיפור הלמידה ואף יוכלו להתאים את הלמידה באופן מיטבי לכל לומד, כך שיוכל לשפר את שיטות ואופן הלימוד שלו בהתאם, בעזרת מוריו.

פתרונות אלה אינם לקוחים מספרי מדע בדיוני, אלא מפותחים בימים אלה כאן בישראל ורק מחכים להיכנס למערכת החינוך. מיזם חדש בשם P.I.E Challenge, נועד לעזור לעשות זאת. מדובר בתחרות ארצית הפתוחה לקהל הרחב שמטרתה להוביל מהפכה לחינוך מותאם אישית בלימודי המתמטיקה ברמת 5 יח"ל.

התחרות מזמינה את מיטב המוחות בישראל לפתח פתרונות חינוכיים להתאמת תכנית הלימודים באופן אישי לכל תלמיד ותלמידה כך שכל מורה יוכל לתת להם מענה לפי הקצב שלהם, תחומי עניין, חוזקות וכו'. המנצחים בתחרות יקבלו פרס של מיליון שקלים על מנת להטמיע את הפתרון בעשרות בתי ספר בפריפריה שתהפוך אותם לחלוצי הפרסונליזציה בחינוך בישראל.

מיזם זה הוא ניסיון חלוצי ליישם ולהוציא לפועל בעזרת הטכנולוגיה את מה שמחקרים שונים מראים וטוענים, לפיהם חינוך מותאם אישית משפר את הישגי התלמידים, אולם זו רק תחילת הדרך. סביבות טכנולוגיות וארגוניות מתקדמות, הנמצאות בהתפתחות והבשלה, יאפשרו את מיצוי ההבטחה הטמונה בחינוך מותאם אישית, ויאפשרו לשנות את פני עולם החינוך. אם נשכיל להטמיע אותן בכיתות הלימוד בארץ, נוכל תוך זמן קצר להצעיד את מערכת החינוך בישראל לקדמת הבמה העולמית.

■ הכותבת היא מנהלת אגף מו"פ ויוזמות במשרד החינוך.