הקניונים בארה"ב נחלשים? המשקיעים עוברים למקסיקו סיטי

כמות שטחי המסחר במקסיקו אשר נמצאת בבנייה וצפויה לצאת לשוק במהלך השנה הנוכחית נאמדת ב-1.6 מיליון מ"ר - כפול לעומת השנה שעברה ■ משקיעים אמריקאים מזהים את הפוטנציאל ומעבירים את ההשקעות לשכנה הלטינית מדרום

הדמיה של קניון במקסיקו סיטי / צילום: שאטרסטוק
הדמיה של קניון במקסיקו סיטי / צילום: שאטרסטוק

בשעת אחר צהריים באיצטפלפה, שכונה עממית בשוליים המזרחיים של מקסיקו סיטי, שני צוותים של פועלים נכנסים לשלב האחרון של פרויקט בניית נדל"ן מסחרי. צוות אחד תולה דלתות ומסיים הנחת רצפות ב"פארק אנטנאס", קניון חדש בשטח 100,000 מ"ר. למעלה, הצוות השני מתקין רכבת הרים וקרוסלות לפארק שעשועים על גג הקניון, שלפי החברה הקבלנית יהיה הראשון בעולם על גג של 'מול' קניות.

בעוד שהקניונים בארה"ב גוססים לאיטם, במקסיקו הם פורחים

כעת מצויים במקסיקו 34 קניונים גדולים בבנייה, בשטח כולל להשכרה של 1.6 מיליון מ"ר, שצפויים להיחנך השנה. זוהי בערך כמות כפולה מהשטח הבנוי שנחנך בשנה שעברה, לפי חברת התכנון והייעוץ MAC Arquitectos, ממקסיקו סיטי. 

בניגוד לכך, בארה"ב, רבע מ-1,200 הקניונים הקיימים היום צפויים להיסגר בחמש השנים הבאות, לפי סקירה עדכנית של קרדיט סוויס. אחת הסיבות להבדל הזה היא פשוט הביקוש. ארה"ב סובלת מעודף קמעונאי גדול, עם 2,751 רגל רבוע (כ-270 מ"ר) של שטח קניות לכל 1,000 תושבים ב-2017. במקסיקו קיימים רק 210 רגל רבוע של שטחי קניות לכל 1,000 תושבים, לפי סוכנות הנכסים הבינלאומית JLL.

בנוסף, מעמד ביניים צומח במקסיקו נודד אל קמעונאות פורמלית יותר - חנויות וקניונים במקום השווקים הפתוחים העירוניים, הטיאנגיס, שפזורים בערי המדינה. קניות באינטרנט כמעט אינן מוכרות במקסיקו, על רקע השימוש המוגבל בכרטיסי אשראי וקשיים לוגיסטיים גדולים שמגבילים חברות כמו אמזון במקסיקו.

ואולי החשוב ביותר, קבלני הקניונים במקסיקו למדו לפני זמן רב, בין היתר על ידי התבוננות בקשיים בארה"ב, שמרכזי קניות מצליחים יותר עם תמהיל מגוון של דיירים. במקום להישען על חנויות עוגן של רשתות כל-בו שיצרו תנועת קונים לחנויות הלבשה קטנות, קניון מקסיקני מכיל גם מכולת, שטחי משחק לילדים, מסעדות ישיבה ואפילו מתקני פארק שעשועים.

"לארה"ב הייתה פילוסופיה אחרת לגמרי של פיתוח ממה שיש לנו כאן", אמר אליאס מזרחי דניאל, מנהל קשרי המשקיעים של פיברה דנוהוס, קרן הנדל"ן הגדולה שבונה את פארק אנטנאס. "כאן הקניון הרבה יותר עירוני. במקסיקו אף פעם לא בונים קניון מחוץ לעיר, לצד כביש ראשי. ותמיד אנחנו מתמקדים בבידור".

השוק הבריא הזה מתחיל למשוך משקיעים אמריקאיים. תור אורבנה, חברה מקבוצת תור אקוויטיז מניו-יורק, שהיא בעלים של כמה חלונות ראווה אולטרה-יוקרתיים בשדרה החמישית במנהטן, מקימה שישה קניונים במקסיקו, מחצי האי יוקטן עד טיחואנה, שכולם ייחנכו בתוך שנתיים. "אני מקצה את כל כספי הפיתוח שלי לשוק הלטינו-אמריקאי, כי אני לא רואה צורך בעוד קניות או מרכז קניות בארה"ב", אמר ג'וזף סיט, מייסד ומנכ"ל תור.

גורם נוסף בפופולריות של הקניונים במקסיקו הוא תרבותי: המקומיים רואים בקניון מקום התאספות קהילתית, בייחוד בערים שבהן קיימות בעיות של ביטחון ציבורי, כמו הערים לאורך הגבול עם ארה"ב. בשנה שעברה נרצחו במקסיקו יותר מ-25,000 בני אדם על רקע אלימות שקשורה להעברת סמים, שיא של לפחות 20 שנה. משפחות רבות מבלות בקניונים במשך שעות בסופי שבוע, במסעדות, בקניות ובהתרועעות עם חברים במרחבים המוגנים שמתוחזקים היטב.