כתב אישום חמור נגד ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו

בן-חמו מואשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי עובד ציבור, עבירות מס, עבירות לפי חוק התכנון והבנייה, הטרדת עד והפרת הוראה חוקית

יהודה בן–חמו בביהמ"ש, היום / צילום: אמיר מאירי
יהודה בן–חמו בביהמ"ש, היום / צילום: אמיר מאירי

פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) החליטה על הגשת כתב אישום נגד ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו. בן-חמו נאשם, על-פי כתב האישום, בביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי עובד ציבור, עבירות מס, עבירות לפי חוק התכנון והבנייה ועבירות הטרדת עד והפרת הוראה חוקית.  

לפי כתב האישום, במהלך שנות כהונתו כראש עיריית כפר-סבא החל משנת 2004, בן-חמו יצר מנגנון הונאה במסגרתו קיבל במרמה תרומות המיועדות לכאורה ל"נזקקי העיר", וזאת ללא שיתוף מחלקת הרווחה או גזבר העירייה.

לפי הנטען, במסגרת מנגנון המרמה שיצר לכאורה הניע בן-חמו את עובדי לשכתו לפנות בסמוך לחגים לאנשי עסקים וקבלנים הפועלים בעירו, כפר-סבא, וביקש מהם לתרום, באמצעות העירייה, תווי קנייה שנועדו לכאורה לנזקקים בעיר. במסגרת מנגנון המרמה קיבל בן-חמו תווי קנייה בסך כולל של מאות אלפי שקלים, עליהם לא דיווח לרשויות המס ולא שילם את המס הנובע מפעילותו זו.

לפי האישום, בן-חמו עשה שימוש לצרכיו האישיים בחלק נכבד מתווי הקנייה שקיבל, ואת יתרתם חילק בהתאם לראות עיניו למקורביו, לעובדי לשכתו, לעובדת משק-ביתו, לרבות לפעילי שכונות לצורכיהם ולחלוקה לתושבי העיר.

בנוסף, נטען, במהלך כהונתו כראש עיריית כפר-סבא, פעל בן-חמו לקידום ענייניו של מקורבו וחברו הקרוב, רפאל כחלון, מול גורמי טיפול עירוניים, תוך שנמנע מלדווח לחברי הוועדות ורשות הרישוי המקומית בהן שימש כחבר ויו"ר על קשריו עם כחלון ועל ניגוד העניינים בו הוא מצוי. הוא אף השתתף באופן פעיל בדיוני ועדות שונות שדנו בעניינו של כחלון וחתם על היתרים בבקשות הנוגעות לנכסיו ועסקיו. 

עוד נטען כי בן-חמו קידם את עניינו של חברו הקרוב באופן פעיל למול גורמי טיפול עירוניים, ולא הצהיר על ניגוד עניינים או נמנע מקבלת החלטות בעניין מקורבו כנדרש.

כמו כן, לפי כתב האישום, במהלך חודש ספטמבר 2017, לאחר שהועברו לעיונו עיקרי חומר החקירה בתיק זה, נפגש בן-חמו עם אדם אשר שימש כנהג בלשכת ראש העיר ושוחח עמו. במהלך השיחה, נטען, הטיח בו בן-חמו נתונים מתוך התיק, ובכלל זאת נתונים שמסר אותו אדם בהודעותיו במשטרה. זאת, בניגוד לחוק ולתנאים המגבילים החלים על בן-חמו.

בפרקליטות מבקשים מבית המשפט להורות על מעצרו של בן-חמו עד לסיום המשפט או להורות על הארכת תנאי השחרור בערבות שלו ועל המשך הרחקתו מעיריית כפר-סבא.