מכה לנשיא: כתבי אישום נגד 13 רוסים בחשד שסייעו לטראמפ

התובע המיוחד בוושינגטון: כל החשודים מועסקים כהאקרים בחברה בסנט פיטרסברג ■ עפ"י כתבי האישום, כמה מהחשודים קיימו מגעים עם אזרחים אמריקאים, אך אלה לא ידעו שהם משמשים מטרה למניפולציות ■ טראמפ: "הרוסים עשו מה שעשו לפני שהקמפיין שלי החל; לא עשינו דבר רע" ■ פרשנות

רוברט מולר . צילום: רויטרס
רוברט מולר . צילום: רויטרס

הודעת משרד המשפטים האמריקאי אמש (ו') על הוצאת כתבי אישום נגד 13 אזרחי רוסיה ושלוש חברות רוסיות בגין התערבות פלילית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 היא מהלומה עזה על דונלד טראמפ עם פוטנציאל לחזק את טענות חלק ממתנגדיו שנשיאותו אינה לגיטימית.

כתבי האישום מנתצים אחת ולתמיד את טענתו של טראמפ, שכל הדיווחים והטענות על מעורבות רוסית במסע הבחירות ב-2016 אינם אלא קנוניה זדונית של הדמוקרטים, שלא השלימו מעולם עם הפסדם בבחירות. במשך חודשים לפני ואחרי כניסתו לבית הלבן הוא טען, שאם בכלל הייתה מעורבות מקוונת בבחירות היא יצאה ממחשבי האקרים אלמונים, אולי סינים, אולי רוסים ואולי ממחשבו של איזה "ברנש שמן, במשקל 250 ק"ג, שמקליד ממיטתו".

במשך זמן רב התעלם טראמפ מהעובדה שכל שירותי המודיעין של ארה"ב מצביעים ללא היסוס על רוסיה כמקור ההתערבות הזרה. גם לאחר שנאלץ להודות בפומבי, אחרי הבחירות אך לפני השבעתו, שאכן הייתה מעורבות רוסית, הוא התחרט על כך. כפי שמציין היום "וושינגטון פוסט" הוא אמר ליועציו שלמעשה הוא אינו מאמין לסוכנויות המודיעין האמריקאיות, אחד מעמודי התווך של כל ממשל.

ב-26 בפברואר אשתקד, קצת יותר מחודש לאחר השבעתו, הוא צייץ: "הדיבורים על רוסיה אינם אלא פייק ניוז, שמפיצים הדמוקרטים ושהתקשורת נותנת להם תהודה, במאמץ לחפות על התבוסה בבחירות". התבטאויות כאלה חזרו ונשנו במהלך שנתו הראשונה של טראמפ, עם דגש קצת אחר: "לא היה שיתוף-פעולה" (במשתמע עם הרוסים, אך הוא מעולם לא ציין זאת במפורש).

אך כתבי האישום החדשים חושפים תמונה מבהילה, מבוססת ראיות, של קנוניה - לא של הדמוקרטים והמדיה - אלא של גורמים רוסיים, שהשקיעו מאמצים גדולים ומיליוני דולרים כדי לקדם את מועמדותו של דונלד טראמפ ולהביס את יריבתו הדמוקרטית, הילארי קלינטון.

בתגובתו הראשונית של טראמפ על כתבי האישום הוא מודה שאכן הייתה התערבות רוסית בבחירות, אם כי ההודאה הזו אינה עומדת במרכז הציוץ: "רוסיה החלה בקמפיין נגד ארה"ב ב-2014, זמן רב לפני שהודעתי שארוץ לנשיאות. (לקמפיין הרוסי) לא הייתה השפעה על תוצאות הבחירות. מטה הבחירות של טראמפ לא עשה כל רע. לא היה שיתוף-פעולה".

טראמפ אינו מסביר על מה הוא משעין את טענתו שתוצאות הבחירות לא הושפעו מהבחישה הרוסית, אך פרשנים רבים מעלים שוב את הטענה, שניצחונו מבוסס על קצת פחות מ-100 אלף קולות בשלוש מדינות, שהקנו לו רוב בחבר האלקטורים. אין מדובר בניצחון גורף ולכן אי אפשר לשלול על הסף טענות שההתערבות הרוסית אכן השפיעה על מספר קטן יחסית של בוחרים והטתה בכך את כף המאזניים לטובת המועמד הרפובליקאי. קריאת תיגר על הלגיטימיות של הניצחון הזה הייתה ענן שהעיב על נשיאות טראמפ מתחילתה - ועתה הענן הזה החל להמטיר גשם חומצי.

טראמפ שוב לא יוכל לטעון שהוא נופל קרבן למסע השמצות של יריבים פוליטיים. כתבי האישום נובעים מהחלטת חבר מושבעים גדול - כלומר אזרחים אמריקאים מהשורה ולא איזה ביורוקרטים של "המדינה הסמויה" שפועלים בשליחותו של ברק אובמה, כפי שהתומכים המושבעים של טראמפ אוהבים להאמין.

כתבי האישום הוכנו בפיקוחו רוברט מולר, התובע המיוחד לחקירת קשרים פוטנציאליים בין מטה הבחירות של דונלד טראמפ לגורמים רוסיים. על פי המסמכים, קיימו 13 החשודים הרוסיים מגעים עם אזרחים אמריקאים במאמץ לתת תנופה למאמצי טראמפ להיבחר לנשיא.

כל ה-13 מועסקים בחברת האקרים בסנט פיטרסבורג שמתוארת במסמכים כ"חוות טרולים". על פי כתבי האישום, הם התחזו לאזרחים אמריקאים ושידלו אזרחים אמריקאים "אמיתיים", רובם ככולם מתומכי טראמפ, לבצע משימות שונות שיסייעו לקמפיין של המועמד הרפובליקאי. כמה מהחשודים הרוסיים יצרו קשרים עם אנשי מטה הבחירות של טראמפ.

אך כתבי האישום מציינים שהאזרחים האמריקאים ששיתפו פעולה עם ההאקרים הרוסיים, לרבות אנשי מטה הבחירות של טראמפ, לא היו מודעים לכך שהם משמשים מטרה למניפולציה של גורמים זרים.

סגן שר המשפטים האמריקאי, רוד רוזנסטין, הודיע אמש על הוצאת כתבי האישום. במסיבת עיתונאים בוושינגטון אמר רוזנזסטין, כי ההאשמות הן "תזכורת לכך שמה שאנשים כותבים על עצמם באינטרנט לא תמיד משקף את המציאות".

"כתבי האישום מציינים, כי החשודים הרוסים רצו לזרוע זרעי מחלוקות חברתיות בארה"ב ולחתור תחת אמון הציבור בדמוקרטיה", אמר רוזנסטין. לדבריו, הם ניהלו "לוחמת מידע" נגד ארה"ב... אסור לנו לתת להם להצליח".

מתן הפומבי לכתבי האישום מוציא את הרוח ממפרשי אלה שטוענים שחקירת התובע המיוחד נמשכת זמן רב ולא הצליחה להוכיח שהיה שת"פ בין טראמפ לרוסים. כתבי האישום מאששים קיומה של מזימה רוסית כבירת ממדים נגד ארה"ב, אולי הקנוניה הגדולה ביותר בתולדותיה.

אחד מרכיבי הקנוניה הזו היה שיגור נציגים רוסיים לפגישה עם בכירי מטה טראמפ בניו-יורק, שבה השתתפו, בין היתר, גם דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא, וג'ארד קושנר, חתנו. טראמפ הבן סבר אז, שהפגישה תחשוף "לכלוך" על הילארי קלינטון והביע התלהבות מהאפשרות לקבל חומרים שמתעדים את ה"לכלוך" הזה.

למעשה, במסיבת העיתונאים אמש הצהיר סגן שר המשפטים, שהקביעה שהאזרחים האמריקאים לא היו מודעים לזהות מפעיליהם הרוסים נכונה רק לכתבי האישום הנוכחיים. הוא לא הוציא מכלל אפשרות כתבי אישום נוספים. ואכן, אנליסטים רבים מנבאים עתה, כי התובע המיוחד יוצא כתבי אישום נוספים נגד אמריקאים שהיו מודעים היטב עם מי היה להם עסק.

המאמץ הרוסי לחתור תחת הדמוקרטיה האמריקאית החל ב-2014, אך בפברואר 2016 החליטו הרוסים במי יתמכו בבחירות לנשיאות, נאמר בכתבי האישום. הרוסים ניצלו מאגרי מידע על אזרחים אמריקאים, שכללו מידע על נטיותיהם הפוליטיות. וכך, אחד מהחשודים פנה לאמריקאית תושבת פלורידה והאיץ בה התחפש להילארי קלינטון בבגדי אסירה, ולהשתתף בהפגנות נגד המועמדת הדמוקרטית. יחד עם זאת, כמה מהנאשמים שיתפו פעולה עם ארגונים שהתנגדו לטראמפ, ועודדו אותם להקצין את הקמפיין שלהם נגד המועמד הרפובליקאי, במאמץ לחדד את חילוקי הדעות ולשלהב את תומכי טראמפ.

חלק מהנאשמים ביקרו בארה"ב וקיימו מגעים עם אזרחים שזהותם לא פורסמה. אחד מהם יעץ לרוסים היכן למקד את מאמצי ההתערבות שלהם כדי להשיג תועלת מרבית.

משרד החוץ הרוסי הגיב בזלזול על כתבי האישום. 13 רוסים השפיעו על תוצאות הבחירות בארה"ב? באמת? - שאלה דוברת המשרד.