70% מחנויות חומרי הבניין מפרות את הוראות חוק הגנת הצרכן

כך טוענת הרשות להגנת הצרכן, בעקבות פשיטה על כ-100 בתי עסק למכירת חומרי בניין ומוצרי קרמיקה ■ עיקר העבירות מתייחסות לפרסום מחירים ללא רכיב המע"מ ■ מנגד, בעלי העסקים טוענים כי מרבית הקונים הם עוסקים, אשר מתקזזים על המע"מ ממילא

המחירים לא כוללים מע"מ / צילום: אגף הדוברות - הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן
המחירים לא כוללים מע"מ / צילום: אגף הדוברות - הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן

70% מבתי העסק בענף חומרי הבניין והקרמיקה מפרים את הוראות חוק הגנת הצרכן - כך מפרסמת היום (א') הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. למסקנה זו הגיעה הרשות בעקבות פשיטה על כ-100 בתי עסק שערכו חוקרי הרשות בחנויות למכירת חומרי בניין ומוצרי קרמיקה.

הביקור בחנויות העלה שורה של הפרות, בהן הטעיה במחיר; הטעיה במכירה מיוחדת (מבצעים) - כך לדוגמה שילוט המבשר הנחה בשיעור של 50%, כשבפועל המחיר משקף הנחה בשיעור נמוך יותר; והצגת מחיר ללא מע"מ - תופעה ממנה מתעלמים בתי עסק רבים, בענפים שונים, באמתלה כי הם מוכרים בעיקר לעסקים אחרים, אולם החוק בישראל קובע כי המחיר שמוצג על המדף ועל גבי המוצר יהיה מחיר מלא, כלומר כולל מע"מ. הפרות נוספות שהתגלו בבדיקה כללו אי-הצגת מחיר כנדרש או הצגה של שני מחירים על גבי אותו מוצר.

הבדיקה נערכה במהלך חודש ינואר 2018, בין היתר בעקבות מידע מוקדם על שורה של הפרות בענף בבתי עסק מסוימים. במסגרת הפשיטה נמצא כאמור כי 70% מבתי העסק מפרים את הוראות חוק הגנת הצרכן ותקנותיו.

"מדובר בממצאים חמורים הפוגעים משמעותית ביכולתו של הצרכן להבין את מסגרת העסקה תוך קבלת החלטה מושכלת בטרם הרכישה וגוזרות נזק כלכלי רחב לציבור הצרכנים. היקף הפגיעה מחדד את הצורך בשמירה על הצרכן ובהמשך האכיפה הרוחבית", כך גורסים ברשות.

המחיר לא כולל מע"מ / צילום: אגף הדוברות- הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן
 המחיר לא כולל מע"מ / צילום: אגף הדוברות- הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן

ומה עם ענישה? על בתי העסק המפרים צפויים להיות מושתים עיצומים כספיים בגובה של מאות אלפי שקלים. את העיצומים רשאית הרשות להשית בעצמה (לפי חוק הגנת הצרכן בסעיף שנכנס לתוקף בינואר 2015). גובה העיצום הכספי על כל הפרה נע בין 22,000 שקל ועד 45,000 שקל לכל הפרה על עוסק שהינו תאגיד. גובה הקנס הוא נגזרת של גודל העסק, כשהרשות יכולה לקחת בחשבון גורמים המפחיתים את הקנס כך למשל האם מדובר בעברה חוזרת או ראשונה, בהיקף ההפרות בתוך החנות ועוד.

נציין כי לא מדובר בפעם הראשונה שבה פושטים חוקרי הרשות על עסקים בענף חומרי הבניין והקרמיקה. בעקבות פשיטה קודמת שערכה הרשות הוטלו עיצומים בהיקף של יותר ממיליון שקל על בתי העסק שנמצאו מפרים. את הקנסות הללו הטילה הרשות בסוף שנת 2016 על עשרות בתי עסק המוכרים מוצרי בניין, וזאת לאור הפרות דומות.

הקנסות אז נעו בין 5,600 שקל לבית עסק קטן יחסית ועד לקנס בגובה של 100 אלף שקל שהוטל על בית עסק גדול. שמות העסקים בהן נתגלו ההפרות הפעם טרם פורסמו, משום שהודעה על הקנסות טרם הועברה לידי בתי העסק.

מבטיחים 50% הנחה ובפועל היא 40% / צילום: אגף דוברות - הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן
 מבטיחים 50% הנחה ובפועל היא 40% / צילום: אגף דוברות - הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות, וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה:"מחיר המוצר ותנאי המכירה הם מידע מהותי שבית העסק נדרש להציג בפני הצרכן טרם המכירה. החשיבות בשקיפות והצגת מידע נכון ומלא לצרכן חשובה כל העת ומקבלת משנה תוקף במוצרים מורכבים ו/או במוצרים שעלותם גבוה כי אז הנזק לצרכן גבוה יותר. במסגרת מבצע האכיפה הנוכחי נמצא כי, בתי עסק רבים בענף חומרי הבניין והקרמיקה מפעילים מניפולציות על מידע זה ונוקטים בשיטות שיווק אסורות ובכך מטעים את הצרכן. הרשות תמשיך לפקוד את השטח ולפעול ביד קשה כנגד כל בית עסק המפר את החוק".