סיידוף נותר לבד במגרש: שיפר את הצעתו לרכישת יורוקום

דירקטוריון דיסקונט, הנושה הגדול של קבוצת יורוקום, ידון מחר בבוקר בהסדר ■ גם אם תהיה מחר הצבעה, ייתכן שיוגשו הצעות אחריה

נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי
נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי

אם לא תהיה הפתעה של הרגע האחרון, נראה כי נתי סיידוף יזכה בשליטה בקבוצת יורוקום: בסוף השבוע החליטה קבוצת דסק"ש, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, לצאת מהמרוץ לרכישת השליטה בבזק, ולפי הערכות, האחים נוימן, המתמודדים עם המיליארדר אלי הורן, לא יספיקו להגיש הצעה משופרת עד אסיפת הנושים מחר. לפיכך, הצעתו של סיידוף היא ההצעה התקפה היחידה כרגע, ובסוף השבוע הוא אף ביצע בה כמה שיפורים.

בנק הפועלים והבנק הבינלאומי כבר הצביעו בעד הצעתו של סיידוף. בנק דיסקונט, הנושה הגדול ביותר, יקיים רק מחר בבוקר אסיפת דירקטוריון בנושא - זמן קצר לפני אסיפת הנושים של הקבוצה. נראה שבדיסקונט מעדיפים להמתין לרגע האחרון ולראות אם יהיו התפתחויות או הצעות נוספות.

ההצבעה באסיפת הנושים ככל הנראה תתקיים מחר, אך ייתכן שתהיה זו הצבעה עם הסתייגויות. עם זאת, גורמים המקורבים להסדר אומרים כי גם אם מחר תיבחר הצעתו של סיידוף, זה עדיין לא סוף פסוק. "גם הבנקים שאישרו את הצעת סיידוף בדירקטוריון ציינו כי ישקלו שוב את החלטתם אם תוגש הצעה טובה יותר", אומר גורם המקורב למגעים.

ישנם כמה גורמים נוספים המתעניינים ברכישת יורוקום, אך הזמן אינו פועל לטובתם. לדוגמה, בסוף השבוע פורסם באתר "גלובס" כי איש העסקים אלברט נאסר מנסה לגבש קבוצת משקיעים לרכישת השליטה ביורוקום, ונציגיו ביקשו מיורוקום לדחות את אסיפת הנושים לצורך הגשת ההצעה.

לפי הערכות, הדד-ליין האמיתי הוא סוף חודש אפריל, המועד שבו נקבע הדיון בעניין הביטחונות של נושי יורוקום נדל"ן. נזכיר שהליך מכירת השליטה ביורוקום לא מתבצע במסגרת תהליך מכרז והתמחרות רשמיים, שכן החברה אינה בתהליך פירוק. במקום זאת נוצר מצב ביניים שבו נציגי הבנקים מעורבים בהתנהלות החברה ובמכירת השליטה בה. כיוון שכך, ההליך כולו נזיל ופתוח לשינויים.

מהצד האחר, ההצעה של סיידוף, שהיא כאמור ההצעה הממשית היחידה כרגע שעל הפרק, תקפה עד לאסיפת הנושים מחר. כלומר, הנושים מסתכנים בכך שסיידוף לא יחדש את הצעתו אם היא לא תאושר מחר.

דסק"ש החליטה לצאת מהמרוץ לאחר שהבנקים דרשו ממנה להתחייב לקנס של עד 200 מיליון שקל שישולם אם החברה לא תצליח למכור בזמן את חברת סלקום לצורך השלמת עסקת בזק. מבחינת דסק"ש דרישה זו הייתה יותר ממה שהיו מוכנים להתחייב. עם זאת, מהודעתה של דסק"ש עולה כי היא מותירה לעצמה פתח לשוב ולהתמודד במידה והתנאים במיקוץ הנזיל הזה ישתנו.

ההתפתחויות האחרונות בבזק ודאי לא מרגיעות את הנושים. בעקבות הסתבכות החקירות של בכירי בזק ובני משפחת אלוביץ, חלק מהנושים מעדיפים לסיים את סאגת ההסדר מהר ככל האפשר, ולא להסתכן בהשלכות של המשך הטלטלות בקבוצת בזק.

מחיקה של עד 500 מיליון שקל

כפי שצוין, בסוף השבוע ביצע סיידוף כמה שיפורים בהצעתו, ששוויים הכלכלי עשוי להגיע עד עשרות מיליוני שקלים. ראשית, הסכים סיידוף ליטול על עצמו את השלכות המיסוי של ההסדר, כלומר המס שיצטרך להיות משולם בעקבות העסקה לא יפגע בתמורה של הבנקים ממנה. בנוסף לכך, סיידוף הסכים לכך שכאשר ימומשו נכסים מתוך יורוקום, התמורה שתתקבל מהם תשמש באופן מלא לפירעון חוב ולא לצורך תשלום הוצאות שוטפות של הקבוצה. סיידוף נרתע בתחילה מצעד כזה, אך ברגע האחרון הסכים להיעתר לדרישת הבנקים. המשמעות היא שנוסף על סכום שיזרים סיידוף לבנקים, הוא יצטרך ככל הנראה להזרים סכום נוסף לצורך ההוצאות השוטפות של חלק מחברות הקבוצה.

סיידוף גם נעתר לדרישת חלק מהבנקים שלא להותיר כלל מניות ביורוקום בידי אלוביץ. אלוביץ היה אמור להחזיק לאחר ההסדר ב-10% מהמניות. בחלק מהבנקים כועסים על אלוביץ ועל טיפולו בחובות יורוקום, ואי-הסכמתו להזרים לחברה כסף בהסדר הנוכחי, ולכן הם התעקשו כי הוא לא יוותר עם החזקות בקבוצה.

הסדר החוב של סיידוף כולל הזרמה של 400 מיליון שקל, ובנוסף פריסה של 370 מיליון שקל בחוב ל-7 שנים. ההצעה כוללת גם פתרון לנושי יורוקום נדל"ן, שיש להם שעבודים בדמות מניות חלל ופרויקט מידטאון. הפתרון כולל פירעון חוב לנושי יורוקום נדל"ן הן באמצעות הזרמה של סיידוף והן באמצעות מיחזור החוב ע"י הבנקים הנושים ביורוקום תקשורת, שיקבלו על כך ריבית של 6%, וייפרעו מההלוואה בסוף השנה הבאה.

בשורה התחתונה, כולל הסדר החוב מחיקה של 400-500 מיליון שקל. לצד המחיקה, מציע סיידוף לבנקים מנגנון אפסייד המסתמך על עלייה בשווי עתידי של נכסי יורוקום. עם זאת, קיימת אי-ודאות לגבי מנגנון זה, והיקף הסכום שיקבלו ממנו הבנקים.

הצעת סיידוף אינה מתייחסת לחברות התפעוליות של קבוצת יורוקום, שנמצאות כיום בהקפאת הליכים בביהמ"ש. הקפאת ההליכים הוארכה עד לעוד 5 שבועות, כשבמקביל יוצאים הנאמנים (נציגי הבנקים) בהליך מכרז מזורז למכירת החברות עד 25 בפברואר, והמטרה היא למכור את השליטה בחברות בתמורה לכמה עשרות מיליוני שקלים תוך מחיקת חוב של 600 מיליון שקל (מחציתו מועבר להסדר החוב בקבוצת יורוקום עצמה, שערבה לחוב).