3.5 שנים אחרי: בוטל אישום נגד עו"ד רונאל פישר

פישר עומד לדין בגין שלל פרשיות של סחר אסור במידע משטרתי סודי עבור לקוחותיו לשעבר ■ השופט משה סובל קיבל את בקשתו לבטל את האישום בשיבוש מהלכי משפט מחמת "הגנה מן הצדק", ובנימוק כי העמדתו לדין בגין אישום זה מפלה אותו לרעה ביחס לקצין ערן מלכה

רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור
רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור

הישג משפטי לעו"ד רונאל פישר: בית המשפט המחוזי בירושלים, ביטל היום (ב') את אחד האישומים בכתב האישום נגד עו"ד פישר שעומד לדין בגין שלל פרשיות של סחר אסור במידע משטרתי סודי עבור לקוחותיו לשעבר.

השופט משה סובל קיבל את בקשתו של פישר, לבטל את האישום בשיבוש מהלכי משפט בפרשה המכונה "פרשת בוצ'ן", מחמת "הגנה מן הצדק", ובנימוק כי העמדתו לדין של פישר בגין האישום הזה מפלה אותו לרעה ביחס לקצין המשטרה ערן מלכה. רב-פקד מלכה הוא קצין המשטרה שהודה בשותפות לעבירות שביצע לכאורה פישר, ושהפך לעד מדינה נגד פישר.

בית המשפט דחה עם זאת בקשה נוספת של פישר - לבטל שני אישומים נוספים, בפרשות אלון חסן ואילון מכלוף, וקבע כי משפטו של פישר בגין שני האישומים הללו ימשיך להתנהל כסדרו.

ב"פרשת בוצ'ן" טענה המחלקה לחקירות שוטרים נגד פישר כי הוא קיבל מערן מלכה מידע מתוך חקירה סמויה שערכה המשטרה בתיק פרשיית "פרחי אביב", שלפיו הקבלן זוהר בוצ'ן שנחקר, עומד להיעצר על-ידי המשטרה. אולם השוטר מלכה לא הואשם בפרשה זאת, אלא פישר הואשם בה לבדו.

פישר טען, באמצעות עוה"ד עמית בר וליזי שובל-בר מהסנגוריה הציבורית כי מלכה שלא הואשם בעניין, זכה בכך ליחס מועדף בהשוואה לפישר. השופט פירט בהחלטתו 3 עניינים שבעטיים החליט לבטל את האישום נגד פישר, בפרשת בוצ'ן.

האחד - כי לגבי מלכה נמסרו על-ידי מח"ש הסברים הפוכים לאי-האשמתו בשיבוש מהלכי משפט בפרשה זאת. בתחילה, טענה מח"ש כי הדבר נעוץ בעניין ראייתי, אך מאוחר יותר טענה כי מדובר בטעות שאירעה בלי משים.

הנימוק השני לביטול האישום בפרשת בוצ'ן היה ש"מתן אפשרות למלכה ליהנות מהתרחשות הטעות בעוד פישר נדרש לתת את הדין כאילו לא אירעה טעות, יוצרת תוצאה מפלה ותחושה של חוסר הגינות".

הנימוק השלישי שבעטיו קיבל השופט את בקשת פישר לביטול האישום בשיבוש מהלכי משפט בפרשת בוצ'ן הוא כי "מלכה הוא עובד הציבור שלפי הנטען בכתב האישום הדליף לפישר את המידע האסור מתוך החקירה הסמויה. העובדה שעובד הציבור שהחזיק במידע בנאמנות מכוח תפקידו, וששימש חוליה ראשונה והכרחית בשרשרת 'השיבוש' באישום האחד-העשר (פרשת בוצ'ן), לא הועמד לדין יחד עם מקבל המידע, שאינו עובד ציבור, מעוררת אף היא חוסר נחת ופוגמת במראית פני הצדק כלפי הנאשם (פישר).

האישום הנגע לחסן לא יבוטל

השופט דחה עם זאת, כאמור, את בקשות פישר לבטל גם את האישומים העוסקים בפרשות אלון חסן ומכלוף. פישר טען, בין היתר, כי דבר קיומה של חקירת משטרה נגד חסן בפרשת השחיתות בנמל אשדוד, נודע לחסן מעורך דינו, בני כץ. לטענת פישר, מח"ש לא עשתה דבר לבירור הנושא, ולכן הפלתה את פישר לרעה ביחס לעו"ד כץ, בכך שהעמידה אותו (את פישר) לדין על העברת מידע מאותה חקירה.

השופט דחה את הטענה, וקבע כי פישר לא הרים את הנטל הראייתי להוכחת טענותיו. עוד נקבע, בין היתר, כי אפילו לשיטתו של פישר, עו"ד כץ קיבל את המידע על חקירת חסן, לקוחו, מפרקליט המחוז, ואם כך הרי שהמידע התקבל כדין. זאת, בניגוד לאופן הלא חוקי שבו השיג לפי הנטען פישר את המידע על החקירות.

רקע: פישר וקצין המשטרה מלכה סחרו במידע מחקירות סמויות וגלויות

פרשת פישר התפוצצה ביולי 2014. עו"ד רונאל פישר, עיתונאי לשעבר, "סלב" לעת מצוא ועו"ד מוכר ומקושר, נעצר בחשד לשוחד ולמרמה. בין היתר נחשד פישר כי הציע לאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, שאותו ייצג, לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 1,500 דולר שיועברו לאנשי משטרה.

פישר מואשם כי קשר קשר עם רב-פקד ערן מלכה, שבמסגרתו העביר לו קצין המשטרה שלא כדין, מידע מחקירות סמויות וגלויות על לקוחות ומכרים של פישר. לפי האישום, מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו של פישר.

לטענת הפרקליטות, בחלק מהמקרים פישר ומלכה הציגו מצגי שווא בפני נחקרים פוטנציאליים, בדבר חקירות שכביכול מתנהלות בעניינם, על-מנת לקבל סכומי כסף גדולים, ובתמורה לכך שיסייעו לאותם נחקרים לכאורה. כתוצאה מכך, נטען, נפגעו חקירות שניהלו המשטרה ויחידות אכיפה אחרות.

מלכה הודה בביצוע המעשים, חתם על הסכם עד מדינה נגד פישר, ומרצה עונש של שבע שנות מאסר. מלכה מעיד בימים אלה מטעם התביעה. לצדו של פישר, הועמדו לדין עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין.

דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות, וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע. נאשמים נוספים בפרשה הם יאיר ביטון, לשעבר בעל-השליטה בחברת הבנייה "ב. יאיר"; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלים של חברת בנייה.