מנכ"ל אנרג'יאן: "אנחנו יעילים, מחיר של 4 דולר מספיק לנו"

החברה תנסה לגייס 500 מיליון דולר בבורסה בלונדון לצורך פיתוחם של מאגרי תנין וכריש

"אנחנו יכולים להציע מחירים תחרותיים משתי סיבות: אנחנו לא חמדנים, ואנחנו חברה גמישה בעלת הוצאות תפעול נמוכות באופן יוצא דופן, גם בהשוואה לחברות ענק בינלאומיות. בנוסף, תזמון התגליות שלנו היה מעולה. אני מאמין שאם היינו מפתחים את המאגרים שלנו לפני חמש שנים היינו מגיעים למחירים הרבה יותר גבוהים" - כך אומר היום (ב') בראיון עם "גלובס" מתיאס ריגאס, מנכ"ל חברת אנרג'יאן היוונית, המפתחת בישראל את המאגרים כריש ותנין, שזכתה לאחרונה ב-5 בלוקים ימיים נוספים המכרז של משרד האנרגיה לחיפושי הגז והנפט בישראל.

אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים כריש ותנין בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של המאגרים לוויתן ותמר הנשלטים על ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. המחיר הממוצע של העסקאות שנחתמו בחודשים האחרונים נע סביב 4 דולר ליחידת חום כ-30% נמוך יותר מהמחיר שמשלמת חברת החשמל לתמר, העומד נכון להיום על כ-6 דולר ליחידת חום - נושא שנידון בימים אלה במסגרת התביעה הייצוגית שהוגשה נגד השותפות תמר בגין המחיר המופרז כביכול.

אנרגי'אן, בעלת ותק של 35 שנה בענף, היא אחת משתי החברות הזרות היחידות המחפשות בישראל גז ונפט. היום הודיעה החברה רשמית על כוונתה לצאת להנפקה בבורסה הראשית בלונדון במטרה לגייס ס500 מיליון דולר לצורך הפיתוח של המאגרים כריש ותנין הנמצאים ברשותה.

סכום זה יתווסף ל-1.25 מיליארד דולר, שאותו יממן קונסורציום של גופים מוסדיים מקומיים והבנקים הבינלאומיים, בהובלת בנק הפועלים, שישקיע 375 מיליון דולר. ההסכם עם הקונסורציום נחתם ביום חמישי האחרון. הגופים הפיננסיים בקונסורציום הם כלל, מגדל, פסגות הראל, הפניקס ובנק מזרחי. על פי ההערכות, עסקת המימון הענקית תצא לדרך עד סוף הרבעון הנוכחי, אז תכריז אנרג'יאן על הסגירה הפיננסית וקבלת החלטה פיננסית לפיתוח המאגרים.

למה לא להנפיק בישראל?

"אנרג'יאן פעילה כבר יותר מ-30 שנה לא רק בישראל, אלא גם ביוון, משם כל הייצור שלנו הולך לחברת BP הבריטית. יש לנו 25 תוכניות קידוח ביוון, ויש לנו גם בלוקים במונטנגרו. כתוצאה מכך, הבורסה בלונדון היא השוק המתאים ביותר בעבורנו נכון לעכשיו. זה נכון שהפעילות בישראל היא בעלת היקף הגבוה ביותר עבור אנרג'יאן, אי לכך הגופים המוסדיים המקומיים משתתפים במימון הפרויקט שלנו, ואנחנו שוקלים ברצינות להירשם למסחר המשני בתל אביב בעתיד".

מה התכנון העתידי לגבי הבלוקים החדשים שבהם זכיתם לאחרונה?

"דבר ראשון, אנחנו בונים על כך שצריכת הגז בישראל תעלה לאחר המעבר המוכרז על ידי ממשלת ישראל של המשק הישראלי מפחם לגז. דבר שני, אנחנו מאמינים כי יתפתח מערך היצוא מישראל. מדובר באחד הדברים החשובים עבור הכלכלה הישראלית. בין שמדובר ביצוא לאירופה, שבנייתו תחל כבר בשנה הבאה, או הייצוא ליוון, מצרים או מדינות אחרות".

על פי התכנון של אנרג'יאן, אספקת הגז מכריש ותנין תחל בראשית שנת 2021. פיתוח מאגר כריש יכלול הצבת צינור להובלת הגז מהמאגר באמצעות מערכת הולכת הגז הטבעי הלאומית של ישראל. פיתוח מאגר תנין, שמתוכנן לביצוע לאחר מכן, יכלול קידוח של 6 בארות שיחוברו למתקן צף (FPSO). באחרונה הודיעה החברה כי יש ברשותה מספיק חוזים חתומים כדי להתחיל בהליך סגירה פיננסית. עד היום חתמה אנרג'יאן על חוזים לאספקת הגז בכמות כוללת של יותר מ-4 BCM לשנה.

האסדה הצפה שלכם נמצאת כרגע בתהליך ההרחבה מ-BCM4 ל-8BCM, האם תציעו גם למתחרים שלכם להשתמש בה, במיוחד לאור התגליות האחרונות בים התיכון?

"היינו חייבים להתחיל בהרחבת האסדה לאחר שחתנו על כל ההסכמים מול הלקוחות המקומיים ליותר מ-4 BCM גז טבעי בשנה. בנוסף לכך, זכינו במכרז הבינלאומי של משרד האנרגיה בחמישה בלוקים נוספים. לגבי המתחרים, האסדה שלנו יכולה לשמש גם אותם. זה דבר מקובל בעולם, שיתוף פעולה שיכול לגרום לפרויקט להיות יותר כדאי לכולם", כך ריגאס.