סערה בלטביה: נגיד הבנק המרכזי נעצר בחשד לשחיתות

אימארס רימסביץ', המכהן בוועדת הריבית של ה-ECB מתוקף תפקידו כנגיד הבנק של לטביה, נעצר בסוף השבוע בידי הרשות למלחמה בשחיתות ■ ברקע - ה-ECB אסר על אחד הבנקים הגדולים במדינה לבצע תשלומים

לטביה / צילום: שאטרסטוק
לטביה / צילום: שאטרסטוק

נגיד הבנק המרכזי של לטביה, שהוא גם בכיר בבנק האירופי המרכזי (ECB), נעצר בסוף השבוע בידי הרשות למלחמה בשחיתות של לטביה במסגרת חקירה פלילית, לדברי ראש ממשלת לטביה אתמול (א'). זוהי האחרונה בשורת המהלומות שנחתו לאחרונה על המגזר הפיננסי של המדינה הבלטית הקטנה.

ראש הממשלה, מאריס קוצ'ינסקיס, אמר כי יכנס הבוקר (ב') פגישת חירום של הממשלה כדי לדון במעצרו של אימארס רימסביץ', המכהן בוועדת הריבית של ה-ECB מתוקף תפקידו כנגיד הבנק של לטביה, על פי הנאמר בהודעה שהועלתה לאתר האינטרנט של ראש הממשלה. קוצ'ינסקיס ציין כי אין שום איום על המערכת הפיננסית של לטביה.

רימסביץ מכהן כנגיד הבנק המרכזי של לטביה מ-2001. מאז הצטרפה לטביה לגוש האירו בינואר 2014, הוא כיהן גם במועצת המנהלים של הבנק, המונה 25 חברים, וקובעת את שיעור הריבית ב-19 המדינות החברות בגוש האירו.

שלשום (שבת) דיווחה הטלוויזיה הציבורית של לטביה כי סוכני הרשות למאבק בשחיתות ערכו ביום ו' פשיטה על משרד ועל דירה ששייכת לרימסביץ'.

בהודעת הבנק המרכזי של לטביה נאמר כי בהיעדרו של נגיד הבנק ימלא סגנו את תפקידו. הבנק סירב להגיב בסוגיית החקירה, אך ציין כי החקירה לא תשבש את פעילותו.

בתוך כך הודיע היום ה-ECB כי הטיל על אחד הבנקים הגדולים ביותר בלטביה איסור לבצע תשלומים כלשהם. בהודעת ה-ECB נאמר כי הטיל על בנק ABLV, השלישי בגודלו בלטביה במונחי נכסים, "איסור לבצע כל תשלום שהוא, וזאת באופן זמני עד הודעה חדשה". ה- ECB, שמפקח מפרנקפורט באופן ישיר על ABLV, אמר כי חלה "הידרדרות חדה במצבו הפיננסי של הבנק" לאחר שארה"ב הציעה בשבוע שעבר להטיל עליו סנקציות בעקבות האשמות מצד משרד האוצר האמריקאי שאמר כי הבנק עסק בהלבנת מיליארדי דולרים לא חוקיים, כולל כספים עבור חברות שקשורות לתוכנית הטילים הבליסטיים האסורה של צפון קוריאה.