השוחד עולה לשיכון ובינוי ביוקר: תפקיד 250 מ' ש' בקרן חילוט

לפי החשדות, עובדים בשיכון ובינוי שיחדו נציגי ממשל זרים כדי שיאפשרו לה להגדיל את פעילותה באפריקה

קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי תפקיד סכום ענק של רבע מיליארד שקל בקרן חילוט כסכום תפוס, וזאת בהתאם להבנות שגיבשה עם משטרת ישראל. זאת בשל הפרשה בה חשודים כמה מעובדיה במתן שוחד במסגרת פעילותם באפריקה, באמצעות חברה-נכדה.

בעדכון שפרסמה שיכון ובינוי בנושא אמש (ד'), היא ציינה כי בקשה מתאימה להסדרת תנאי הפקדת הכסף "תוגש, בהסכמה, לבית המשפט המוסמך בימים הקרובים", וכי היא תתבצע "ללא הודאה בכל טענה". בשיכון ובינוי לא פירטו מעבר לכך, אולם הסכום הגדול שעל הפקדתו דיווחה, עשוי אולי לתת כיוון בנוגע להיקפי הפרשה.

העובד שסיפר על הנעשה בקניה

על הפרשה נודע בתחילת השבוע, במסגרתה היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה עיכבה באזהרה ארבעה חשודים, נושאי משרה בשיכון ובינוי, שלהם מיוחסות חשדות לביצוע עבירות של מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

במסגרת הפרשה עלו חשדות ולפיהן שיכון ובינוי העניקה תשלומי שוחד לנציגי ממשל זרים שיאפשרו לה להגדיל את פעילותה באפריקה וכן ביצעה עבירות נוספות. במהלך השבוע האריך ביהמ"ש את מעצרם של שלושה מהחשודים בפרשה, עובדים ועובדים לשעבר, עד ליום ראשון הקרוב (25.2).

מניית שיכון ובינוי , שביום שני הגיבה לעדכון בנושא בירידה של 5.5%, נסחרה היום בירידות קלות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-0.5%-1%, והיא משקפת לקבוצה שווי נוכחי של כ-3.2 מיליארד שקל.

הפרשה התעוררה לכאורה בעקבות תביעה שהגיש עובד של אחת מחברות הקבוצה - שיכון ובינוי SBI - סולל בונה ארצות חוץ, נגד החברה, לבית הדין לעבודה, במסגרתה עלו טענות ביחס להתנהלות לא תקינה בפעילות שביצעה בקניה. SBI היא זרוע התשתיות הבינלאומית של שיכון ובינוי, באמצעותה היא מבצעת פרויקטים באפריקה, בענפי ההנדסה, התשתיות והבנייה.

פעילותה של שיכון ובינוי, הנמצאת בשליטתה של שרי אריסון (בעלת השליטה בבנק הפועלים), מתרכזת בתחומי הנדל"ן והתשתיות. שרי אריסון, בעלת השליטה.