אווירת חירום בענף האופנה: "חצי מיליון מועסקים תחת איום"

נציגי רשתות ואיגוד לשכות המסחר נפגשו הערב עם שר הכלכלה אלי כהן והעלו בפניו דרישה לשוויון במיסוי על מוצרים מול המתחרים מחו"ל הנהנים מפטור ממע"מ ■ נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "התרחבות השימוש ביבוא האישי המקוון יגרור פגיעה אנושה במגזר"

אוריאל לין / צילום: איל יצהר
אוריאל לין / צילום: איל יצהר

הערב (ה') התקיימה בתל-אביב פגישה של נציגי איגוד לשכות המסחר, כ-20 נציגי רשתות קמעונאיות וכמה נציגי הקניונים עם צמרת משרדי האוצר והכלכלה. שר הכלכלה אלי כהן ניהל את הפגישה לבדו, בעקבות היעדרותו של שר האוצר משה כחלון בשל דיוני הוועדה למינוי שופטים.

הפגישה התקיימה על רקע סגירתן של מספר רשתות אופנה בתקופה האחרונה והירידה במכירות, לצד התבטאויות של ראשי הענף, ביניהם גבי רוטר (מבעלי השליטה בקבוצת קסטרו-הודיס) והראל ויזל (בעל השליטה בקבוצת פוקס), על ההישרדות והקושי להתמודד עם הפטור ממיסוי ברכישות באונליין.

בפגישה הסוערת - בה השתתפו נציגים של פוקס, קסטרו, המשביר, אורבניקה, מגה ספורט, רנואר, גולף ודניאלה - הביעו נציגי הרשתות חשש כבד כי מדובר בתחילתה של מגמה מסוכנת, העלו דרישה לשוויון במיסוי על מוצרים והציגו את העומס הרגולטורי המוטל על המגזר הקמעונאי.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הביע בפגישה דאגה כי "התרחבות השימוש ביבוא האישי המקוון והאפליה לרעה בתחום המיסוי כנגד המכירות המקומיות יגרור פגיעה אנושה במגזר העסקי ואיבוד אלפי מקומות עבודה ואולי אפילו עשרות אלפים. מדובר בלא פחות מ-56 אלף עסקים קמעונאיים בישראל ובסקטור המייצר מוצרי צריכה לשוק המקומי. לא פחות מחצי מיליון מועסקים נתונים תחת איום. מגזרים אלה מקיפים אוכלוסייה של לפחות שני מיליון איש".

לין הציג חלופות אפשריות ליצירת שוויון במיסוי, שלטענתו ימנע פגיעה בעסקים: מתן פטור גם למכירות מקומיות ברמה של 75 דולר, כמקובל ביבוא האישי, מיד בשלב המכירה; וכן הפחתה הדרגתית של הפטור ממע"מ ביבוא אישי עד לרמה המקובלת באיחוד האירופי, שהיא כיום 26 דולר, והיצמדות לקריטריונים של האיחוד.