הקהילה המשפטית גועשת: "מכה חמורה למראית פני הצדק"

תגובות קשות במערכת המשפט לגילוי על ההתכתבות בין שופטת המעצרים בתיק 4000 לבין נציג רשות ני"ע: "ההודעות שעברו מערערות את אמון הציבור במערכת, והנזק הוא עצום ורב"

שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף
שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף

מלבד סנגוריהם של החשודים שמיהרו לבית המשפט בבקשות לשחרר את החשודים ממעצר לאור הפגיעה בהליך התקין, גם הקהילה המשפטית שאינה מעורבת בפרשה רועשת הערב בעקבות חשיפת ערוץ 10 את התכתבויות הווטסאפ של השופטת רונית פוזננסקי-כץ ועו"ד ערן שחם-שביט, היועץ המשפטי של מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך, על דיוני הארכות המעצר של חשודי פרשת בזק (תיק 4000).

השופט בדימוס עודד מודריק אמר ל"גלובס": "הפרסום עצמו זעזע אותי. אם העובדות נכונות הרי שמדובר בהתנהלות שבין נציג רשות חוקרת לבין שופט שעלולה לעלות כדי הפרת אמונים שעשויה לחצות את הרף הפלילי".

לדברי עו"ד יעל גרוסמן, מהסנגוריות הבולטות בארץ בתחום הצווארון הלבן, מדובר בחשיפה שיוצרת תחושות קשות ופגיעה באמון הציבור. "זה גילוי מצער מאוד", אומרת גרוסמן ומוסיפה, כי יש מקום להורות על שחרורם של כל החשודים ממעצרם לאלתר, לאור הפגיעה בהליך התקין. "מלכתחילה סברתי שאפשר לקדם חקירות מסוג זה גם בלי מעצרים ראוותניים, ושניתן היה להגיע לאותן תוצאות גם אם החשודים היו במעצר בית. המעצר הוא כלי אכזרי וכדי להגיע לחקר האמת אין צור לשבור את רוחם על ידי שימוש באמצעי קיצוני זה", אומרת גרוסמן.

לדבריה, "ההודעות שעברו מערערות את אמון הציבור במערכת, והנזק הוא עצום ורב. חבל. כעת יש הצדקה לשחרור העצורים ממעצר. אם מלכתחילה היה צריך להסתפק במעצרי בית החשיפה של ההודעות סיכלה לחלוטין את הצדקת המעצר. השמירה על תקינות ההליך הרבה יותר חשובה מההליך הספציפי. אם אין הליך תקין אין לאן להתקדם. בצדק גמור פונים הסנגורים לבית המשפט עוד הערב לשחרורם של החשודים".

עו"ד צבי פירון העומד בראש משרד מ.פירון ושות' אמר הערב, כי "מדובר במכה חמורה למראית פני הצדק, לתדמיתה של מערכת המשפט ולחובתה לפעול ללא משוא פנים. טוב עשו נשיאת בית המשפט העליון ושרת המשפטים בכך שפנו ללא דיחוי לנציב על התלונות על השופטים". 

משפטנים נוספים הביעו בפני "גלובס" הערב זעזוע ותיארו את המקרה כחמור מאוד וכזה המצדיק בדיקה האם היה פה שיבוש הליכי משפט על ידי השופטת ועורך הדין של רשות ניירות ערך.