ויצמן שירי חוזר לבורסה עם פעילות לכריית זהב בגאנה

זאת שבע שנים לאחר קריסת עסקי הנדל"ן שלו: הח"כ וסגן שר הביטחון לשעבר יכניס פעילות כריית זהב בגאנה לשלד הבורסאי נקסט ג'ן ■ חברת תשואה 10 שהייתה בשליטתו הותירה עם קריסתה חובות של יותר מ-100 מיליון שקל

ויצמן שירי  / צילום: תמר מצפי
ויצמן שירי / צילום: תמר מצפי

שבע שנים לאחר אישור הסדר נושים בחברת הנדל"ן תשואה 10, שבה שלט הח"כ לשעבר ויצמן שירי, הוא חוזר לבורסה בתל אביב, והפעם עם פעילות לכריית זהב בגאנה, שצפויה להיכנס לשלד הבורסאי נקסט ג'ן - מהלך שבעקבותיו צפוי שירי להפוך לבעל השליטה בחברה. נקסט ג'ן עדכנה בסוף השבוע כי התקשרה עם שירי, באמצעות חברה בבעלות שנמצאת בהליכי ייסוד, בהסכם לצורך "הסדרת פעילות כריית זהב בגאנה ולצורך קבלת שירותי ייעוץ בתחום כריית זהב".

שירי, איש עסקים מדרום הארץ, הוא לשעבר מנכ"ל מפלגת העבודה וח"כ מטעמה, ולתקופה קצרה גם כיהן כסגן שר הביטחון. לפני קצת יותר מעשור רכש שירי יחד עם בן דודו יונה שמש את השליטה בשלד בורסאי (אי.אס.אי) והשניים הפכו אותו לחברת נדל"ן שהצטרפה לאופנה ששלטה באותם ימים טרם המשבר הגלובלי - השקעות נדל"ן במזרח אירופה, בייחוד ברומניה. במהלך 2011 הגיעה ההרפתקה הבורסאית של השניים לסיומה העגום, כשביהמ"ש מינה מפרק לחברה, שהותירה אחריה חובות של יותר מ-100 מיליון שקל, כמחציתם למחזיקי האג"ח.

לפי ההסכם הנוכחי בין נקסט ג'ן לבין שירי, ייצג שירי את החברה כיועץ בתחום כריית הזהב ומתכות אצילות, וילווה אותה באופן שוטף במסגרת הסכם כריית זהב ובחוזים נוספים, בהיקף משרה "כפי שיידרש מעת לעת על-ידי החברה". לשם קידום וביצוע הסכם כרייה חדש תעמיד נקסט ג'ן תקציב של עד 500 אלף דולר, ותוכל להעמיד בהמשך סכומים נוספים, "ככל שיאושרו על-ידי דירקטוריון החברה".

עבור שירותי הייעוץ יקבל שירי כתב אופציה של קרוב ל-80 מיליון מניות של החברה, הניתנות למימוש בתלות בעמידה באבני דרך בהסכם, במחיר מימוש של 32 אגורות למניה. מניית השלד הגיבה היום לעדכון בנושא בקפיצה של כ-15%, והגיעה למחיר המימוש - המשקף לה שווי של כ-10 מיליון שקל. אם האופציות ימומשו במלואן, שירי צפוי להחזיק בכ-70% מההון.

נוסף על כך, לאחר השלמת שתי אבני דרך - הדורשות השלמת כריית זהב בשווי של כ-2 מיליון דולר לפחות, יהיה זכאי שירי ל-3% מרווחיה של החברה לפני מס. במקרה שבו שירי לא יעמוד באבן הדרך הראשונה, הדורשת השלמת כריית זהב בשווי של כ-1 מיליון דולר, תוך שנה ממועד החתימה על ההסכם בין הצדדים, הוא יבוטל.

השלמת ההסכם בין שירי לנקסט ג'ן תלויה בכמה תנאים, ובחברה ציינו בין היתר כי הכניסה לתחום הכרייה, "בעל פוטנציאל רב והינו לטובת החברה", וכי לאחר בחינת חלופות עסקיות הגיעו למסקנה כי ההסכם "מיטיב עם החברה ואף חיוני עבורה".

דירקטוריון נקסט ג'ן, שעסקה בעבר בפיתוח תרופות לטיפולים חיצוניים על העור, בעיקר לפסוריאזיס, החליט באוקטובר 2015 להקפיא את פעילותה במטרה לצמצם את הוצאותיה.

בדוחותיה הכספיים האחרונים ציינה החברה, כי "לא נראה, נכון לעתה, אפיק לגיוס פוטנציאלי שיאפשר לחברה להמשיך בתוכניות המחקר והפיתוח שלה".

ההסכם בין נקסט ג'ן לבין שירי נחתם לאחר שזה האחרון, באמצעות חברת הולילנד (Holyland 2014 Investments), התקשר בסוף 2017 עם חברת אקוקו (Akoko), המחזיקה בזכויות לכריית זהב במדינה האפריקאית, והולילנד "תשמש כמפעילה של אקוקו ותפעל באזורים המיועדים לצורך כריית הזהב בשמה ובמקומה".

במסגרת ההסכם בין הצדדים, שצפוי להיות בתוקף עד שנת 2025, התחייבה אקוקו להעניק להולילנד "גישה חופשית וישירה לכלל אזורי הכרייה", היא תשלם את המסים ודמי התפעול ליישובים הנמצאים באתרי הזכיינות - למימונם תדאג הולילנד - וכן תעביר להולילנד את הנתונים הנדרשים לצורך כריית הזהב, ותספק לה העתקים של רישיונות הזכיינות לכרייה ועוד.

הולילנד מצדה התחייבה להעמיד מימון ולספק את הציוד הנדרש לכריית הזהב, לגייס כורים, לבצע את הסקירות והבדיקות הנדרשות בהליך הכרייה "וליצור תוכנית פיננסית ונוהלי עבודה", ובמסגרת ההסכם הולילנד תהיה זכאית ל-88% מתוצרי הכרייה, ואקוקו ל-12%.

ככל הידוע, מי ש"תפרו" את העסקה בין שירי לנקסט ג'ן הם קובי אליסוף וליאור תמר, העוסקים בניהול תיקים, והם יקבלו אופציות למניות נקסט ג'ן וכן תגמול עבור שירותים שיספקו לחברה, לאחר השלמת אבני הדרך.