הסיבה האמיתית שגורמת לכחלון להתעקש לגבות את נתניהו

לפי תוכנית הפעולה המקורית, שר האוצר אמור היה להיות עכשיו בתזמון מצוין לקראת בחירות חדשות ■ מה השתבש בדרך? שר האוצר גילה שכדי להזיז דברים בשוק הדיור צריך הרבה מאוד סבלנות

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

לפי תוכנית הפעולה המקורית, שלוש שנים לאחר הבחירות לכנסת (17 במארס 2015), משה כחלון אמור היה להיות בתזמון מצוין לקראת בחירות חדשות. בסביבתו הסבירו בזמנו כי כשיהיו עשרות אלפי זוכים בדירות מסובסדות של מחיר למשתכן, שאחריהם יעמדו נרגשים עשרות אלפי הורים, ולידם עוד עשרות אלפי אחים/דודים/סבים וסבתות, כל החבורה המאושרת והמפרגנת הזו תהפוך בתוך "שנתיים-שלוש לכל היותר" למקפצה אדירה למפלגת כולנו. רובם ככולם יצביעו לה, ולו בשל "הכרת הטוב".

אז למה כחלון מתעקש בכזו דבקות לגבות את ראש הממשלה בנימין נתניהו? למה שר האוצר כל כך לא רוצה שיתקיימו מחר בבוקר בחירות?

זה כמעט מובן מאליו, אבל בכל זאת: לפני שבודקים איזה פתק מתכוונים לשלשל אותם 40 אלף הזוכים עד כה בהגרלות, צריך להבין שאפילו לא בטוח ש-54 הדיירים הראשונים שכבר נכנסו לדירות מחיר למשתכן, בפאתי עפולה, ימהרו לשים 'כולנו' בקלפי. הכל הרי יחסי בחיים, וגם הם כבר יודעים להתלונן שהם גרים באתר בנייה גדול ומאובק, שחלקם כלל לא גרים בדירה, והם מתוסכלים מהתשואה הצנועה שהם מצליחים לקבל מהשכרתה (אם בכלל), והכי חשוב: הם מתוסכלים מכך שמיהרו לקפוץ ולזכות בהגרלה הראשונה, ולא חיכו לבוננזה האמיתית בהגרלות מחיר למשתכן בהרצליה או בראשון לציון.

ומה לגבי הזוכים בהגרלות בראשון לציון ובהרצליה? אפילו עליהם לא כדאי לבנות מפלגה. רובם עוד לא בטוחים שהם אכן זכו (בחירת הדירה מחכה להיתר הבנייה), הם לא יודעים מתי אם בכלל יקבלו את המפתח וכמה כסף ישלמו בסופו של דבר על הדירה (הצמודה ממועד הזכייה של הקבלן למדד תשומות הבנייה, שעלה רק בשנה האחרונה ב-2.5%).

מעבר לכך, כולם כולל כולם שומעים את שר האוצר שב ומצהיר שהחלה ירידת המחירים הגדולה, מה שאומר שאולי עדיף בכלל לחכות ולקנות דירה "רגילה" איפה שמתחשק להם לגור ולא איפה שבחר עבורם הגורל. ולכן, עם כל הכבוד לחגיגות "3 חודשים רצופים של ירידות במחירי הדירות" (1.1%) ולירידה של 1.4% במחירי הדירות החדשות (25% מהן של מחיר למשתכן), שר האוצר - שמאז נכנס לתפקידו עלו מחירי הדירות ב-14% (גם אחרי הירידות האחרונות) - הוא הראשון לדעת שעם זה לא הולכים לבחירות. הוא אפילו לא מעז עדיין להדביק להצלחה בתחום הדיור את סלוגן "נטו כחלון", שמא הספקות יחלחלו בעקבות זאת גם להטבות האחרות.

מעבר לכך, יש עוד סיבה לא רעה לגבות כרגע את ראש הממשלה. שחיתות ומיאוס מוציאים בוודאי מלא מעט אנשים את החשק לקנות דירה בישראל, גם כשהריבית נשארת נמוכה. ולכן, כאשר השחיתות סודקת את התשתית המוסרית והחברתית שלנו כאן, יש מצב שזה יסייע גם לנפילת מחירי הנדל"ן.