דירוג השכר ב-2017: 10 בכירים בטבע גרפו 180 מיליון שקל

גם בשנה שבה טבע איבדה כמחצית משוויה, כבר כעת אפשר להניח בביטחון כי מנהליה יוכתרו כשיאני השכר בבורסה המקומית ■ דירוג שיאני השכר בחברות הבורסאיות בת"א לשנת 2017

הדוחות המורחבים שפרסמה לאחרונה חברת טבע  לשנת 2017 פתחו בסערה ובאופן רשמי את מצעד שיאני השכר השנתי בחברות הבורסאיות בתל-אביב.

כבר 24 שנה ש"גלובס" עוקב אחר שכרם של המנהלים הבכירים בשוק ההון המקומי, מדרג ומנתח את הנתונים, ואם פתיחתה של עונת הדוחות הנוכחית מהווה איתות לבאות, ניתן להניח כי גם 2017, בדומה לשנים קודמות, היטיבה עד מאוד עם חשבונות הבנק של המנהלים הבכירים בחברות הציבוריות.

נזכיר כי עלות ההעסקה המצרפית של עשרת שיאני השכר של 2016 עמדה על כ-170 מיליון שקל - סכום ששיקף תגמול של קרוב ל-17 מיליון שקל לכל אחד מהם (כ-1.4 מיליון שקל בחודש) - סכום שכבר כעת נתוני השכר ל-2017 עוקפים, ובעזרתם האדיבה של מנהלי טבע מצטבר ליותר מ-180 מיליון שקל - המשקף תגמול של כ-18 מיליון שקל לכל אחד מעשרת שיאני השכר.

דווקא בשנה הקטסטרופלית ביותר שזכורה למשקיעים בטבע לאורך שנים ארוכות, ואולי אי פעם, שבאה לידי ביטוי בין היתר בצלילה של כמחצית משוויה של ענקית הגנריקה לצד שחיקת התוצאות העסקיות וחששות בדבר יכולתה של ענקית התרופות לשרת את חובותיה, שולץ ויתר בכירי טבע השתלטו על צמרת טבלת שיאני השכר.

שיאני השכר ל2017
 שיאני השכר ל2017

שולץ מעל כולם

היקף התגמולים לעשרת בכירי טבע - בהווה ובעבר, הצטבר כאמור לסכום ענק של כ-180 מיליון שקל ב-2017. אלה כוללים את חמשת הבכירים הנוכחיים וחמישה מנהלים בכירים נוספים שכבר אינם מחזיקים בתפקיד, ובהם המנכ"ל הקודם ארז ויגודמן, שעבור קצת יותר מחודש בתפקיד (ממנו הודח במהלך פברואר 2017) נהנה מתגמולים של קרוב ל-10 מיליון שקל (2.8 מיליון דולר). סכום זה משקף לוויגודמן תגמול יומי ממוצע של קרוב ל-260 אלף שקל (כ-74 אלף דולר) בשנה החולפת.

ראש וראשון לשיאני השכר בטבע אשתקד הוא המנכ"ל נכנס, קאר שולץ, שעלות העסקתו עמדה על סכום דמיוני של 17 מיליון דולר (כ-60 מיליון שקל), גם אם רובה המוחלט (כ-95%) ניתנה לו כתגמול הוני - כ-14 מיליון דולר במניות ואופציות בשווי של כ-2 מיליון דולר נוספים. התגמולים הנוספים שקיבל שולץ, שנכנס לתפקידו בחודש נובמבר 2017, עמדו על כ-800 אלף דולר - מהם כ-333 אלף דולר שכר.

בכירים אחרים ברשימת המשתכרים הבולטים בטבע הם יצחק פטרבורג, המנכ"ל הזמני לשעבר, עם שכר בעלות שנתית של 23.4 מיליון שקל ב-2017; רוב קורמנס, שניהל את פעילות התרופות המקוריות (17.6 מיליון שקל); קרלו דה-נוטריסטפני, מנהל התפעול (15.4 מיליון שקל); איל דשא מנהל הכספים לשעבר, ומייקל היידן, המדען הראשי לשעבר (14.5 מיליון שקל כל אחד).

כבר כעת, בפתח תקופת הדוחות, ניתן להניח בביטחון כי מנהליה של ענקית התרופות המקרטעת יוכתרו כשיאני השכר של שנת 2017 בבורסה המקומית. מי שהצליחו בינתיים להתברג בשיפולי הדירוג, מתחת לבכירי טבע, הם מנהלי ובעלי השליטה בחברת הנדל"ן המניב מליסרון ובחברת ההלבשה דלתא, שפרסמו לאחרונה דוחות שנתיים חיוביים.

במליסרון שיאן השכר אשתקד היה המנכ"ל אבי לוי, עם עלות העסקה של 6.6 מיליון שקל, ואילו בעלת השליטה, ליאורה עופר, בתפקידה כיו"רית החברה בהיקף משרה של 75%, הסתפקה בתגמולים של 3.3 מיליון שקל. סך עלות חמשת בכירי החברה הצטברה לכ-18 מיליון שקל. בדלתא אייזק דבח, המנכ"ל ובעל השליטה, נהנה מתגמולים של 5.1 מיליון שקל וסך עלות חמשת הבכירים הגיעה לכ-17 מיליון שקל.

עד כה, רק שניים מבין שיאני השכר הם נשים וכוללים מלבד ליאורה עופר במליסרון את האפרון פרידריקסדוטיר, האחראית על המו"פ בטבע, שעלות העסקתה הגיעה לכ-13 מיליון שקל (3.7 מיליון דולר) - מהם 2.4 מיליון שקל (כ-700 אלף דולר) עלות שכרה והיתרה תגמול הוני, בונוס ועוד.

בחלוקה סקטוריאלית, ניתן להניח כי בסיכומה של 2017 תמונת המצב תשתנה משמעותית לעומת זו שהשתקפה ב-2016 ובשנים קודמות וזאת בעקבות כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים בגופים הפיננסיים, שיקצץ באופן ניכר את מספר הבכירים מענף הפיננסים שיצליחו להתברג למאייה הראשונה.

לעומתם, ביתר הענפים החגיגה צפויה להימשך. כך בנדל"ן, שבלט גם הוא בשנים קודמות, ובתחום התרופות, כפי שדוחות טבע כבר מדגימים.