הקלות במחיר למשתכן: משפרי דיור יוכלו להתמודד במקביל

מועצת מקרקעי ישראל אישרה למשפרי דיור להתמודד בהגרלות התוכנית במקביל למחוסרי דיור ■ בנוסף, הוחלט על הפחתת מחירי הקרקעות למתקני כליאה לצורך הגדלת השטחים

מחיר למשתכן בלוד / צילום: אמיר מאירי
מחיר למשתכן בלוד / צילום: אמיר מאירי

שינוי נוסף בתוכנית מחיר למשתכן. מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום כי משפרי דיור יוכלו לגשת להגרלות על פרויקטים מסויימים, וזאת לצד מחוסרי הדיור. נזכיר, כי עד כה משפרי הדיור יכלו לגשת להגרלות רק לאחר שכל זכאי התוכנית הממשלתית למחוסרי הדיור ניצלו את האפשרות לפניהם.

על פי החלטת המועצה, במשרדי האוצר, הבינוי והשיכון וברשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הבינו שיש מכרזים שאינם מתאימים לשיווק הרגיל במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. זאת בשל העובדה שמדובר בבנייה נמוכה עם מעט יחידות דיור שעל פי התב"ע הן יחידות דיור גדולות. מדובר בכ-3,000 יחידות דיור, רק באזורי עדיפות לאומית וקו עימות, שנכון להיום לא היו משווקות לזכאים כלל. כעת, החליטו לשנות את ההגדרות ולקבוע כי יחידות דיור אלו ישווקו במסגרת מחיר למשתכן ויופנו גם למשפרי הדיור. החלטה זו עוד כפופה לאישור שר האוצר. המכרזים האמורים יפורסמו בין היתר ביישובים: אילת, מגדל העמק, בית שאן, טבריה, כרמיאל, קרית שמונה, יוקנעם עלית, ירוחם, שדרות ומיתר.

"בתוכנית השיווק של שנת 2018 ישנם כ-3,000 יחידות דיור באזורי עדיפות לאומית ובקו עימות אשר אינן עומדות בתבחינים על מנת לשווקן במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. מוצע להרחיב את תוכנית מחיר למשתכן על מנת שיהיה ניתן לשווק יחידות דיור אלו במסגרת התוכנית. היות ויחידות דיור אלו אינן נכנסות תחת ההגדרה של בניה רוויה כהגדרתה בהחלטה זו (דירות מסוג גן וגג לדוגמא), ויחידות דיור אלו נמצאות באזורי עדיפות לאומית וקו עימות, מוצע להרחיב את קהל היעד לשיווק גם למשפרי דיור כבר בסבב הגרלה ראשון", כך בהצעת ההחלטה שאושרה.

על פי הצעת ההחלטה: "יח"ד אלו יהיו יותר גדולות מיח"ד רגילות במחיר למשתכן. כמו כן, מדובר בכמות מצומצמת של יח"ד בכל בניין, בין 3-5 יח"ד. לאור העובדה ששטח הדירות גדול יותר ביחס דירה ממוצעת במחיר למשתכן, ומכיוון שמדובר בבנייה סמי רוויה שווי יח"ד יהיה יותר גבוהה, ולכן הוחלט עם שמאי הרשות לקבוע מקדם בגובה תוספת 40% ממחיר תוכנית למשתכן הסטנדרטית".

מדובר בכ-3,000 יח"ד, שישווקו ככל הנראה כבר במהלך 2018. במקביל, במסגרת ההחלטה, מפורט גם היקף אובדן ההכנסות למדינה משיווק הקרקע במרחבים הרלוונטיים כמו גם היקף אובדן ההכנסות עקב השינוי החדש. כך, בשנת 2017 אובדן ההכנסה מתוכנית מחיר למשתכן במרחבים צפון ודרום, עמד על 33 מיליון שקל ו-105 מיליון שקל בהתאמה, כאשר שווקו 1,383 יח"ד במחוז צפון ו- 2,345 יח"ד במחוז דרום. השינוי החדש בתוכנית ושיווק אותן 3,000 יח"ד צפוי להביא לאובדן הכנסה נוסף משיווק הקרקע שיעמוד על כ-144 מיליון שקל.

נזכיר כי משפרי הדיור שירצו לגשת להגרלות הללו, כמו גם להגרלות אחרות במחיר למשתכן, צריכים להנפיק תעודת זכאות של מחיר למשתכן המיועדת למשפרי דיור. הקריטריונים להנפקת תעודת זכאות זו קובעים כי מדובר בתא משפחתי או יחיד בן 35 ומעלה בעלי זכויות בדירת מגורים יחידה שתימכר לא יאוחר מ-12 חודשים מיום מתן אישור לאכלוס הדירה (טופס 4) שרכש כדירת מחיר למשתכן, או שהיה בעל זכויות בדירת מגורים יחידה בשש השנים שקדמו לרכישת דירת מחיר למשתכן, ומכר אותה קודם לרכישה. נציין, כי מדובר לא רק בבעלות על דירה, אם כי גם זכויות בנחלה או משק עזר או זכות למגורים לחבר קיבוץ או מושב שיתופי, כמו גם בזכויות בדירה בשלבי בנייה. בנוסף, לעמידה בקריטריונים, וכתנאי להיות "משפר דיור" זכאי, יש לחתום על תצהיר בדבר היעדר זכויות בקרקע המיועדת למגורים.

הפחתת מחיר הקרקע בבנייה עצמית למחוסרי דיור ולמתקני כליאה

החלטות נוספות שאישרה מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה האחרונה מתייחסות בין היתר גם להטבות בבניית צמודי קרקע למחוסרי דיור וגם הפחתה במחיר הקרקע המיועדת לבניית מתקני כליאה.

כך, בהמשך להארכת השיווק בשיטת מחיר למשתכן עד סוף 2019 החליטה המועצה להאריך גם את תוקף העמקת ההטבה בבניית צמודי קרקע, בבניה עצמית, בדרך של מכרז, הרשמה והגרלה או בהקצאה בפטור ממכרז, באזורי עדיפות לאומית. ההחלטה קובעת כי מחוסרי דיור שירכשו מגרשים לבניה עצמית במכרזי הרשמה והגרלה ישלמו 21% מערך הקרקע באיזור עדיפות לאומית א' ו-41% מערך הקרקע באיזור עדיפות לאומית ב', זאת במקום 31% ו-51% בהתאמה. נזכיר כי בישובי קו עימות, בצפון , ברמת הגולן ובישובי עוטף עזה ישנו פטור מלא מתשלום עבור הקרקע .

במקביל, החליטה המועצה גם על הפחתה במחיר הקרקע למתקני כליאה. הוחלט להפחית את שיעורי התשלום בגין הקצאת קרקע להקמת מתקני כליאה ל-36.4% מערך הקרקע (במקום שיעור של 100% שהוא השיעור שהיה קבוע עד היום). הפחתת שיעורי התשלום נועדה לסייע לשירות בתי הסוהרלעמוד ביעד שנקבע על ידי בית המשפט העליון וממשלת ישראל, אודות הגדלת השטח כמפורט לעיל.

נציין כי הרקע להחלטה זו היא העובדה שמזה 25 שנה, שטח המחיה הממוצע המוקצה לכל אסיר ועצור, עומד על כ-3 מ"ר לאדם לערך. המחוקק נדרש לסוגית הצפיפות בבתי הכלא בשנת 2012, במסגרת החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר. התיקון קובע, בין היתר, כי "אסיר יוחזק בתנאים הולמים שלא יהיה בהם כדי לפגוע בבריאותו ובכבודו". בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק בג"ץ ביוני 2017, קבע כי שטח המחיה המזערי לכל אסיר ועצור יועמד על 4 מ"ר (4.5 מ"ר, כולל שירותים ומקלחת), והוחלט כי תוך 18 חודשים החל מיום פסק הדין (13/6/17) יועמד שטח מחייתו של כל אסיר ועצור על 4.5 מ״ר לרבות שטח השירותים והמקלחת או 4 מ"ר בלעדיהם, לפחות. ההחלטה שאושרה כעת מגיעה כדי לסייע בהגדלת מתקני הכליאה.