לאחר עשור של התנגדויות: מגדל בן 19 קומות יוקם ברמת מרפא

מדובר על פרויקט שיוקם במתחם בית החולים ההיסטורי, רמת מרפא ברמת-גן ■ בתכנית המקורית תוכנן הבניין ל-42 קומות עם 128 יחידות דיור

בית חולים רמת מרפא. שני שלישים לצורכי ציבור / צילום: איל יצהר
בית חולים רמת מרפא. שני שלישים לצורכי ציבור / צילום: איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב שבמינהל התכנון, אישרה למתן תוקף את תוכנית "רמת מרפא" ברמת-גן, שיזמו החברות אפריקה ישראל ושותפתה רואב ישראל. זאת לאחר שהוועדה המחוזית שמעה את ההתנגדויות והפחיתה 28 דירות מהתוכנית שהופקדה.

התוכנית, שחלה על מגרש בשטח 3.4 דונם בשכונת הגפן לאורך רחוב התקווה ובסמוך לציר ז'בוטינסקי, וקיבלה תוקף, כוללת הקמת מגדל מגורים בן 19 קומות ו-60 דירות, במתחם בית היולדות ההיסטורי "רמת מרפא" תוך שימור מבנה בית החולים והקצאתו כמבנה ציבור שיירשם על שם עיריית רמת-גן.

התוכנית הוגשה לפני כשנתיים ישירות לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לאחר שעיריית רמת-גן התנגדה להפקיד את התוכנית בטענה שמדובר באזור הסובל ממחסור בשטחי ציבור. התוכנית שהגישו היזמים לוועדה המחוזית, למורת רוחה של עיריית רמת-גן, והופקדה להתנגדויות ביוני האחרון, כללה 88 דירות בשטח עיקרי של 76 מ"ר לכל דירה. לתוכנית זו, הוגשו 7 התנגדויות, ביניהן של מהנדסת עיריית רמת-גן, של יזמי התוכנית, ושל תושבי הסביבה. עיקר הטענות שעלו בהתנגדות מצד התושבים ומהנדסת העיר, היו בעניין מחסור בשטחי ומבני ציבור. לאחר ששמעה את ההתנגדויות לתוכנית, החליטה הוועדה המחוזית להוריד 28 דירות מהתוכנית, כך שמספר הדירות לא יעלה על 60. כמו כן, 61% משטח התוכנית יוקצה לטובת שטחי ציבור פתוחים (2.1 דונם מתוך 3.4 דונם).

התוכנית להקמת מגדל מגורים במתחם רמת מרפא, החלה בשנת 2007, כשהחברות אפריקה ישראל ורואב ישראל רכשו את הקרקע, שממוקמת בין הרחובות מעלה השואבה והתקווה, בשכונת הגפו, סמוך לציר ז'בוטינסקי. החברות קידמו במשך שנים תוכנית שעברה גלגולים שונים, בהתחלה קודמה תוכנית להקמת מגדל מגורים בן 42 קומות ו-128 דירות, שאושרה על ידי עיריית רמת-גן כשבראשה עמד צבי בר. התוכנית נבלמה לבסוף על ידי בית המשפט לאחר עתירה שהגישו השכנים, ובהמשך שונתה גירסתה למגדל בן 28 קומות שזכתה גם היא לתמיכת העירייה.

הוועדה המחוזית הודיעה ביוני 2013 כי החליטה לדחות את התוכנית, מאחר שהיא כללה הריסת חלק מהמבנה היסטורי ששימש את בית החולים. לבסוף, קידמו החברות גירסה צנועה של מגדל בן 19 קומות ו-88 דירות, שעיריית רמת-גן בראשות ישראל זינגר התנגדה לקדמה, בין היתר בשל התנגדות תושבי שכונת הגפן לבנייה במקום. על רקע התנגדות העירייה, הגישו החברות את התוכנית כאמור ישירות לוועדה המחוזית שהפקידה את התוכנית ביוני האחרון. כעת, החליטה הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית בכפוף לקיצוץ 28 דירות שמספרן לא יעלה על 60.

מבנה רמת מרפא הוקם בשנות ה-30 בסגנון האדריכלי הבינלאומי, בתכנון האדריכל הרי לוריא. המבנה שימש כבית חולים פרטי בשם "אברבוך" והיה בית החולים הראשון בארץ לגינקולוגיה וליולדות, ואף טיפל בפצועי האצ"ל והלח"י בחשאי. עד שנות ה-90 פעל כבית-חולים פרטי ליולדות. לאחר מכן נמכר מספר פעמים לקבוצות רופאים פרטיות, ולבסוף שימש מרכז רפואי של קופת חולים מכבי. פעילותו הופסקה עם הקמת בית החולים אסותא.

בעירייה מברכים על התוכנית, שלה התנגדו בעבר. "שנים ארוכות הובלתי את ההתנגדות לבנייה חסרת אחריות ברמת מרפא, ועמדתי על הצורך לשמר את ההיסטוריה הענפה של המתחם - ואני שמח שקריאותנו נפלו על אוזניים קשובות" מסר ראש העירייה ישראל זינגר. "התכנית שאושרה מציגה ראייה מאוזנת ונכונה בין הצורך לשמר את העבר לבין ההכרח להתמודד עם אתגרי ההווה, ומביאה לניצול יעיל ונכון יותר של הקרקע".

באפריקה ישראל סירבו להתייחס לסוגיית הקיצוץ ביחידות הדיור.