שנה מצוינת בהשקעות: מבט קדימה אל דוחות חברות הביטוח

2017 הייתה שנה טובה להשקעות, שכנראה דחפו מעלה את רווחי החברות בענף ■ שש קבוצות הביטוח הגדולות רשמו רווח כולל מצרפי של כ-2.4 מיליארד שקל ב-3 הרבעונים הראשונים ב-2017

שש קבוצות הביטוח הגדולות, הראל, מגדל, הפניקס, כלל ביטוח, מנורה מבטחים ואיי.די.איי ביטוח, רשמו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 רווח כולל מצרפי של קצת פחות מ-2.4 מיליארד שקל - גידול ניכר של כמעט פי 17 ביחס לתקופה המקבילה ב-2016.

הגידול נבע משיפור חד בתוצאותיהן של כל החברות, בין השאר, הודות לגידול בהכנסות מהשקעות ומדמי הניהול, בעיקר המשתנים - שצמחו הודות לשוקי הון עולים, ועל רקע עלייה בהכנסות מפרמיות ובהיקפי הנכסים המנוהלים. שש החברות צפויות לפרסם בקרוב את הדוחות שלהן לשנת 2017 כולה, ונשאלת השאלה כיצד ייראו הדוחות האלה.

ובכן, סביר מאוד להניח שהדוחות הכספיים של שש קבוצות הביטוח הגדולות ייראו טוב, אפילו טוב מאוד, מאחר שככל הידוע, הרבעון הרביעי ב-2017 המשיך את המגמה החיובית שנרשמה בשוק זה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017.

במה מדובר? הייתה שנה מצוינת בעולם ההשקעות, אצל כל החברות. את הרווחים האלה אנו רואים מהתשואות שרשמו החברות בתחומי החיסכון לטווח ארוך, בעולם של אינפלציה נמוכה מאוד, אם בכלל.

המרווח הפיננסי יטיב עם הדוחות

כך, בחודש שעבר ראינו כי קרנות הפנסיה המקיפות החדשות הציגו ב-2017 תשואה שנתית נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-8.1%, בעוד הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, שהן תיק החיסכון המנוהל הגדול ביותר של פוליסות החיסכון הסוציאליות, המוכרות כ"ביטוחי המנהלים", רשמו בשנה החולפת תשואה גבוהה של כ-8.8% בממוצע. באותו הזמן הציגו קופות הגמל ותגמולים וקרנות ההשתלמות תשואות נומינליות ברוטו ממוצעות של 6.8% ו-6.9%, בהתאמה. תשואות אלה גבוהות מהתשואות הרב-שנתיות שהציגו חברות הביטוח בתחומים אלה בשני העשורים האחרונים. כלומר, 2017 הייתה אחת השנים הטובות ביותר בהיבט של ניהול ההשקעות.

אגב, זה לא רק הרווחים מהשקעות, כי אם גם המשך ההפקדות האדירות שהחברות האלה רושמות באפיקי הפנסיה החדשה ובביטוחי המנהלים הישנים (שממשיכים ליהנות מזרם קבוע של הפקדות חודשיות של המבוטחים), שמצטברים לסכומי עתק שמניבים דמי ניהול.

כמו כן, הרווחים בשוקי ההון מחזירים צבע ללחיי מנהלי חברות הביטוח הגדולות, ובמיוחד מגדל וכלל ביטוח, שייהנו מדמי ניהול משתנים לא-זניחים בפוליסות המשתתפות ברווחים (דמי הניהול האלה נגבים רק מרווחים ריאליים שמושגים ללקוחות, והם חשובים מאוד לרווחיות החברות).

ואולם, לא רק זאת, גם המרווח הפיננסי של חברות הביטוח צפוי לגדול. מדובר לא רק ברווחי השקעה על תיק העתודות האדיר, כי אם ברווח שנוצר בפוליסות ביטוחי חיים ישנות, שמבטיחות למבוטחים תשואה קבועה.

מהיכן מגיע הרווח הזה, אותו מרווח פיננסי? בעבר היו לחברות הביטוח אג"ח מיועדות כנגד הפוליסות האלה. ואולם, אז הן ויתרו על האג"ח המיועדות, והעדיפו להשקיע חלק ניכר מהכספים שלהן כנגד הפוליסות האלה דרך שוקי ההון (בגלל התשואה הגבוהה יותר), כשכל תשואה עודפת זורמת לכיסן, ולא לכיסי המבוטחים. בשנים רעות זה גורם להפסד לחברת הביטוח, שחייבת תשואה קבועה למבוטח. ואילו בשנים טובות זה הפוך - מדובר במנוע רווחים חשוב. 2017, כך אומרים בענף, הייתה טובה דיה, והמרווח הפיננסי ייטיב עם הדוחות.

ומה לגבי הוצאות חד-פעמיות? בשנים האחרונות היו הרבה כאלה, וגם ב-2017. לצד הגדלת עתודות, ותזוזות אחרות בסכומי העתק שחברות הביטוח מנהלות במטרה לעמוד בהתחייבויותיהן למבוטחים ולחוסכים בעוד שנה, 5 שנים ו-20 שנה ואף יותר, סביר להניח שנראה בתוצאות השנה החולפת גם רווחי שערוכים, שייזקפו לרווחי ההשקעות. בין השאר, מדובר בעליות ערך בנדל"ן שבבעלות החברות. כל אלה ישפיעו על התוצאות, אבל כנראה שהשנה יהיו חלק מההשפעה הגדולה והחיובית של מה שקרה בשווקים.

כמו כן, עד סוף ספטמבר 2017 הייתה ירידת ריבית, שתביא להפרשות, אבל מצד שני הייתה שנה טובה בהשקעות. כמו כן, בגמל וההשתלמות בחלק מהחברות בוצעו הפחתות שיפגעו ברווח, כשבפנסיה יש גם המשך מגמה של הורדת דמי הניהול.

עוד נציין לגבי שוק הביטוח הכללי כי בתחומים אלה, של ביטוחי הרכוש והחבויות, צפוי להציג תחום ביטוח הרכב חובה הפסדים מתוצאות השנה השוטפת, נוסף על שאריות של הפרשות "וינוגרד"; ואילו בתחום ביטוח הרכב רכוש צפוי שיפור משמעותי בתוצאות, לאור הצעדים שהחברות ביצעו בעקבות התוצאות של השנים הקודמות.

כך או כך, כל הרווחים מהשקעות על כספי העמיתים (שהגדילו את הנכסים ואת דמי הניהול) ועל העתודות הגדולות, שהניבו רווחי נוסטרו גבוהים, יביאו את החברות להציג כנראה רווחים גבוהים באופן השוואתי ביחס לעבר, וגם גבוהים אבסולוטית.

ואולם, אומר לנו גורם בכיר בשוק הביטוח, הרווחיות הנאה שהענף צפוי להציג ב-2017, מבלבלת. מדוע? הוא חוזר על מה שאומרים לנו בכירים בענף כבר שנים (כשהרווחים מממשיכים להגיע), ואומר כי הרווחים מהשקעות מרימים את הענף, שממשיך להסתבך ברווחיות החיתומית בשלל תחומים.

מה זה אומר? שהחברות מוכרות לא אחת ביטוחים שהיו מניבים הפסד, לולא הרווחים מהשקעות. ואולם, רווחי השקעה, ירצו או לא ירצו, הם חלק מהתמחור בביטוח. אגב, איי.די.איי ביטוח, שמוכרת כ"ביטוח ישיר", שונה מחמש קבוצות הביטוח הגדולות האחרות, מאחר ואין לה תיק חיסכון לטווח ארוך משמעותי, והיא כן מקפידה על רווחיות חיתומית.

ועוד מילה על הסולבנסי 2: הוא יפורסם רק באוגוסט 2018, לגבי נתוני 2017, מה שאומר שהוא ייוודע לחברות ולציבור באופן מלא רק עם פרישתה של הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, שהובילה את הליך ההטמעה בישראל של משטר ההון העצמי המבוסס על הסיכון, להבטחת יכולת הפירעון של החברות.

אז לסיכום, ובמבט קדימה, כדאי לשים לב לדבריה של מירב פישר-שרוני, אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס, שאומרת כי "הרבעון הרביעי ושנת 2017 כולה היו מצוינים בהיבטים של שוקי ההון, כשכל החברות תלויות באותן גורמים, אבל מושפעות אחרת. הרבעון הראשון של 2018 כבר נראה פחות טוב. מה זה אומר לגבי המניות? התוצאות צפויות להיראות טוב, כשהחברות ישמרו על הסדר שלהן, והפניקס והראל יהיו למעלה, אבל הרבעון הראשון הוא שמשפיע על המניות - והוא נראה כעת טוב הרבה פחות".