כלל ביטוח ואטלשולר שחם בחנו מיזוג פעילויות הגמל

אי.די.בי הודיעה על פקיעת הסכם למכירת השליטה בקבוצת הביטוח

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

כלל ביטוח, שנמצאת בניהול איזי כהן, ושמניות השליטה בה שייכות לאי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, התחילה במהלך למיזוג פעילות הגמל שלה עם זאת של בית ההשקעות המצליח אלטשולר שחם. מגעים אלה לא הבשילו לידי הסכם, כשברקע כלל ביטוח נמצאת זה זמן בהליך למכירת השליטה בה, מידי אי.די.בי לידי Huabang הסינית - הליך שפקע באחרונה סופית לאחר חודשים ללא התקדמות.

ככל הידוע, כלל ביטוח ואלטשולר שחם היו במגעים ראשוניים לפני כמה חודשים בנוגע לכוונה להקים יחד את חברת הגמל הגדולה ביותר בשוק. בית ההשקעות אלטשולר שחם מנהל נכסי גמל והשתלמות בהיקף של כ-60.1 מיליארד שקל והוא החברה הגדולה בשוק, ואילו כלל ביטוח מנהלת נכסי גמל והשתלמות בהיקף של כ-38.9 מיליארד שקל, והיא החברה החמישית בגודלה בשוק.

פעילות הגמל של אלטשולר שחם חווה תקופה טובה והיא צומחת מאוד, ואילו זאת של כלל רחוקה משיאה. לכלל פעילויות חיסכון לטווח ארוך משמעותיות נוספות - פנסיה חדשה וביטוחי מנהלים. לאלטשולר שחם גם פעילות פנסיה צנועה, ואין לה פעילות ביטוח.

בכל אופן, לדברי גורם מעורה במגעים, "זה היה לפני חצי שנה והיה ממש בגישושים ראשוניים, שהתאדו עוד לפני שממש התחילו", תוך שציין כי "מאז זה לא רלוונטי, ואף אחד לא מתעסק בזה. זה ירד לגמרי מהפרק".

במקביל, כבר כמה חודשים שיש לאי.די.בי הסכם בלתי מחייב לרכישת השליטה בכלל ביטוח על ידי Huabang הסינית, לפי שווי חברה של כ-4.9 מיליארד שקל. למעשה, המגעים האלה לא הבשילו לכדי מהלך רציני, וכבר מנובמבר האחרון אין בלעדיות בין הצדדים.

אי.די.בי פתוח הודיעה אתמול כי היא ההסכם עם החברה הסינית פקע, וכי היא "ממשיכה לפעול לאיתור רוכש לגרעין השליטה בכלל ביטוח". אי.די.בי מחזיקה ב-39.8% מכלל ביטוח, ורובן נמצאות בידי הנאמן משה טרי, שמונה מטעם משרד האוצר.

כיום עומד שווי השוק של כלל ביטוח על כ-3.5 מיליארד שקל, והיא קבוצת הביטוח הרביעית בגודלה בישראל במונחי שווי שוק. החברה החמישית בגודלה, איי.די.איי ביטוח, נסחרת כמעט באותו שווי כמו כלל ביטוח, שעד לפני כמה שנים נמנתה עם שתי החברות הגדולות בענף.