דרך המשי: מבחן דרכים לספינת הדגל ההיברידית של וולבו

מאחורי ה-S90 פלאג-אין של וולבו, שמפגינה עיצוב סקנדינבי צונן, מתלים מפנקים, תא מפואר וקרדיט "ירוק" למהדרין, מסתתר פוטנציאל ביצועים סוער ורקע גיאו-פוליטי מסעיר: הניסיון הסיני להשיג עליונות מסחרית באירופה

ה-S90 פלאג-אין של וולבו היא, קרוב לוודאי, המכונית החשובה ביותר שהושקה בשנים האחרונות בישראל ובאירופה. לא בגלל הטכנולוגיה וגם לא בגלל הפוטנציאל השיווקי - היא פונה לנישה מצומצמת למדי. מה שהופך את המכונית הזו לבעלת בעלת חשיבות אסטרטגית הוא העובדה שנבחרה, בעידוד גלוי של ממשלת סין, לשמש בתור פיילוט ייצוגי וסמלי של תעשיית הרכב הסינית במאמץ להשיג עליונות מסחרית באירופה.

המכונית הזו שייכת למותג רכב אירופי, שנרכש ונשלט על ידי חברה סינית; היא מיוצרת פיזית בסין - אם כי חלק לא מבוטל מרכיביה עדיין מיובאים מאירופה; והיא המכונית הראשונה, והיחידה בינתיים, שמגיעה מסין למערב אירופה בדרך היבשה באמצעות קו רכבת חדש, שחוצה את כל אסיה. קו הרכבת הוא חלק מפרויקט התחבורה "דרך המשי החדשה", בו משקיעה כיום ממשלת סין כטריליון דולר במטרה להגדיל את השפעתה המסחרית באירופה. בעתיד יעברו בו, כך מקווה ממשלת סין, מאות אלפי מכוניות שייוצרו בסין עבור שוק הרכב היוקרתי והרווחי של אירופה. לפיכך אין זה מפתיע שהרכבת הראשונה מסין שהגיעה לבלגיה בסוף השנה שעברה, ועל קרונותיה כמה עשרות מכוניות S90, התקבלה בטקס חגיגי שבו השתתף גם ראש הממשלה הסיני בכבודו ובעצמו.

בהתחשב בכובד הייצוג שהיא נושאת על כתפיה, ה-S90 הבכירה נראית דווקא די רגועה. כמו ל-S90 ה"רגילה", שאותה כבר פגשנו בעבר, לגרסת ה-T8 יש עיצוב סקנדינבי שקט ומכובד, שנראה רענן ויוקרתי מלפנים, מציע פרופיל צד אלגנטי ונראה די אנונימי/אמריקאי מאחור.

פרופורציות הסדאן הקלאסיות מדגישות את ממדיה הייצוגיים של המכונית - כמעט חמישה מטרים מפגוש לפגוש ו-2 מטרים בין המראות - וגרסת האבזור המפוארת של המכונית, Inscription, זו שמגיעה אלינו, מוסיפה למכלול חישוקי 19 אינץ' שמשלימים היטב את הממדים המכובדים. זה לא עיצוב שעוצר את התנועה ברחוב הישראלי, אבל הוא מדבר בקול שקט וסמכותי ונמצא רחוק מאוד מהתרבות המוטורית המוחצנת של "הכסף החדש".

תא הנוסעים של הגרסה הבכירה הוא תענוג לחושים. המושבים הקדמיים מעוצבים כמו ריהוט סקנדינבי עילי ותומכים היטב בפיזיולוגיה של הנהג והנוסעים. סביבת הנהג משלבת משטחים מסיביים עם קימורים רכים וכל העסק עטוי בעור רך ובעץ אגוז באיכות עיבוד גבוהה. קרוב לוודאי, שאנשי וולבו הביאו בחשבון שעיניים מערביות ייבחנו בקפידה את איכות הגימור של הסינים בחיפוש אחר מעידות, ולכן הקפידו שבעתיים על איכות הגימור והייצור. חיפשנו, אבל לא מצאנו, שום סימן לחיסכון או קיצורי דרך באיכות ההרכבה, ורכב ההדגמה שלנו הרגיש סולידי, נעים למגע ומבודד מרעשי החוץ כמו המיטב של גרמניה.

הנדסת האנוש שמרנית יותר מזו של סדרת ה-XC, עם מוט הילוכים בעיצוב ובמיקום מקובל ולוח מחוונים דיגטלי די רגוע בעיצובו. עם זאת, מסך המולטימדיה האופקי מכיל אין-ספור אייקונים קטנים ודי מבולגנים, אתגר לא קטן לרבים מהלקוחות בפלח השוק הזה, שנולדו והתחנכו בתקופה פרה-היסטורית, כלומר לפני המצאת הסמארטפון. האבזור התקני, כצפוי, שופע ומלבד מושבים עם אין ספור אופציות כוונון, חימום, קירור ועיסוי, מגיע הרכב עם מערכת קול לאודיופילים, תצוגה עילית מרשימה וחבילת בטיחות אקטיבית סמי-אוטונומית שמצוידת בחיישנים היקפיים ובכמעט כל מערכת התרעה/בלימה/סיוע שקיימת בשוק.

כראוי לרכב מנהלים מרחב הפנים שופע ולמרות שהמושב האחורי מעוצב בעיקר לשניים, הצלחנו לאכלס בו שלושה מבוגרים גבוהים מהממוצע, תא המטען מציע נפח מקביל לזה של הגרסאות הלא-חשמליות הודות לאחסון הסוללות בתוך השלדה, ועם 500 ליטר הוא אחד הגדולים שמוצעים בגרסאות הפלאג-אין הסאלוניות.

על הכביש, ה-S90 הבכירה מתאפיינת ברמות גבוהות מאד של בידוד ונוחות. אמנם מתלה אוויר יש מאחור בלבד ובידוד המהמורות אינו טוטלי כמו בדגמי ה-XC ההיברידיים, אבל עדיין המכונית גיהצה בצורה מרשימה את אספלט החורף הישראלי, שנראה כאילו הופצץ בפצצות מצרר. למרות המשקל והמאסה של המערכת החשמלית, הרכב מרגיש סולידי ומאוזן היטב תחת עומס של פניות. ההנעה הכפולה נכנסת לפעולה בצורה לא מורגשת ומצליחה לרסן היטב את הכוח ואת המומנט הפרוע שמערכת ההנעה יודעת לייצר לעיתים, ולתעל אותו למשיכה בטוחה ונטולת שריפת צמיגים. המכונית מרגישה בטוחה מאוד גם על כבישים מפותלים וחלקלקים, אם כי עם משקל של קצת יותר מ-2 טון והיגוי די מבודד, זו לא מכונית להנאות דינמיות מדויקות.

את מערכת ההנעה של דגמי ה-T8 כבר פגשנו בדגמי ה-XC של וולבו, וגם כאן היא כוללת מנוע 2 ליטר מוגדש, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום מאסיבית בהספק כולל של 404 כ"ס. כמו בכל דגמי הפלאג-אין המקבילים, זו מערכת רב-תכליתית ורב-צדדית, שמתאימה את אופי פעולתה לגחמותיו של הנהג. בעלי אג'נדה ירוקה, שמרבים לנסוע במסלול קבוע וקצוב שבכל אחד מהקצוות שלו נמצאת עמדת טעינה - מהבית לעבודה ובחזרה, למשל - יכולים לנצל באופן מלא את הטווח החשמלי של המערכת, משהו כמו 30 קילומטרים "אמיתיים", להיכנס לתחנת הדלק לעיתים נדירות מאוד וכמעט לא לשמוע את המנוע פועל או לשחרר CO2.

שימוש יותר מגוון, במסלול מישורי ברובו, יכול לחלץ מהמכונית טווח נסיעה רצוף של למעלה מ-600 קילומטרים. אבל מי שרוצה גם להרגיש לפעמים שהוא חי, ולא רק קיים, יכול (וצריך) לבחור במצב הספורטיבי בבורר וליהנות מתאוצות "דראג" ברוטליות בכל השיפועים. זה אמנם בא על חשבון צריכת דלק, שצונחת לאזור ה-10 קילומטרים לליטר ומטה, אבל להנאות יש מחיר.

גרסת הפלאג-אין של ה-S90 עולה בישראל כ-450 אלף שקל לאחר הטבת המס. המחיר גבוה בכעשרת אלפים שקלים בלבד משל גרסת ה-T6 נטולת החשמל, שמציעה רמת אבזור נמוכה יותר ו-80 כ"ס פחות. בהתחשב בפער המחיר ביניהן בחו"ל, מדובר במתנה של כ-120-140 אלף שקל, באדיבות הדוד משה (כחלון). בהתחשב בפוטנציאל הביצועים ורמת האבזור, יש לה בהחלט מה להציע מול המתחרות הנטענות מגרמניה אם כי עיקר התחרות תגיע מכיוון רכבי הכביש-שטח. ואם זה רק "הפיילוט" של דרך המשי הסינית, תעשיית הרכב האירופית תצטרך לחשוב על שינוי אסטרטגיה.

וולבו S90 פלאג-אין
 וולבו S90 פלאג-אין

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 530 פלאג-אין

במחיר של 420 אלף שקל לגרסה התחלתית מאובזרת, אחרי הטבת המס, ה-530 פלאג-אין היא כיום האטרקטיבית ביותר בסדרה 5. היא מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו ומנוע חשמלי בהספק כולל של 252 כ"ס, מאיצה ל-100 ב-6.2 שניות, מחזירה טווח חשמלי של למעלה מ-30 קילומטר ומהנה לנהיגה

מרצדס E350 פלאג-אין

450 אלף שקל עולה גרסת ה-350 פלאג-אין של סדרת ה-E החדשה. יש לה מנוע 2 ליטר טורבו שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללה עם טעינה מהרשת מייצר 279 כ"ס ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות. היא מגיעה לארץ עם אבזור תקני מכובד ועם העידון והתחכום של כל הסדרה

אאודי A6 2019

סדרת ה-A6 החדשה, שנחשפה השבוע, עדיין לא הוצגה עם מערכת היברידית נטענת אלא רק עם מערכת היברידית "קלה" אבל גרסה נטענת על בסיס מערכת ה-E-Tron של אאודי תופיע רק בשנה הבאה. המכונית עצמה מרווחת מקודמתה וכוללת מערך מרשים של טכנולוגיות עתידניות כולל נהיגה סמי-אוטונומית